بن هلال

یکی از ظرفیت‌های استان بوشهر در جنوب ایران و در حاشیه خلیج‌فارس صید و صیادی است؛ حرفه‌ای که گرچه با توجه به قیمت این روزهای ماهی ممکن است بسیار پرسود به نظر برسد، اما به قول معروف «آوای دهل شنیدن از دور خوش است».

به گزارش روستانیوز،صیادان جنوب این روزها با مشکلات عدیده‌ای دست وپنجه نرم می‌کنند؛ از تبعات اکتشافات نفتی، لرزه‌نگاری‌ها، خشک‌سالی و کمبود بارندگی، صیدهای غیرمجاز و خارج از فصل، به هم خوردن توازن آب توسط کشتی‌ها تا افزایش نرخ وسایل صیادی، گرانی سوخت و سخت و زیان‌آور بودن شغل صیادی.

با وجود این‌که صیادی از بسیاری از مشاغلی که سخت و زیان‌آور شناخته شده‌اند، سخت‌تر و اشتغال در آن با آسیب‌های بیش‌تری همراه است، این شغل سخت و زیان‌آور محسوب نشده و صیادان مشمول بازنشستگی زودهنگام نمی‌شوند. جالب است که مشاغلی که آسیب کم‌تری دارند، در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گرفته‌اند، اما صیادی که آشکارا آسیب جسمی و فشار بسیار به دنبال دارد، سخت و زیان‌آور نیست.

آن‌طور که عیسی بن هلال، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه صیادان استان بوشهر و رئیس هیئت‌مدیره تعاونی صیادی جزیره شیف، می‌گوید، تاکنون اقدامات زیادی از طریق مجلس برای سخت و زیان‌آور شمردن حرفه صیادی صورت گرفته، ولی به نتیجه نرسیده است. در همین ارتباط و پیرامون مشکلات صنعت صید و صیادی و بررسی وضعیت صیادی در جزیره شیف با وی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که ماحصل آن در ادامه می‌آید.

جناب بن هلال، لطفاً در مورد جزیره شیف و تعاونی صیادی آن توضیح دهید.

جزیره شیف نزدیک به 600سال قدمت دارد و از همان اوایل فعالیت صیادی در این جزیره به‌وسیله شناورهای بادبانی انجام می‌شد و این شغل از نسلی به نسلی دیگر در جزیره منتقل می‌شود. ازلحاظ جغرافیایی جزیره شیف در 30کیلومتری شرق استان بوشهر قرار دارد و شغل تمامی اهالی جزیره صیادی است. جمعیت جزیره شیف در حال حاضر شش هزار نفر است و در آن برادران و خواهران اهل تسنن و تشیع در کنار هم با اتحاد زندگی می‌کنند. کل شناورهای جزیره شیف نیز بیمه هستند و صیدهای انجام‌گرفته به داخل جزیره آورده می‌شود. تعاونی صیادی جزیره شیف هم در سال 1366 با 25شناور صیادی به‌همراه 10قایق صیادی تأسیس‌شد، اما در حال حاضر 106لنج صیادی و 10قایق صیادی فعال در این جزیره وجود دارد.

تعداد و تنوع ماهیان صیدشده در جزیره شیف چگونه است؟

میانگین صید هر شناور در ماه 10تن و شامل ماهی‌های متنوع خلیج‌فارس است. گروهی از شناورها ماهیان هوور، زرده و... صید می‌کنند و گروهی دیگر از شناورها که دارای تورهای انتظاری هستند، به صید شوریده، شیر، خارو و سنگ‌سر می‌پردازند.

تعاونی صیادی جزیره شیف از لحاظ امکانات، تجهیزات و ماشین‌آلات چگونه است؟

در این زمینه اسکله‌ای از قبل ساخته‌شده را با اندک درآمد تعاونی و کمک‌ مهندس بازدار، ریاست شیلات استان نگهداری کردیم، ولی انتظار داریم برای فاز بعدی اسکله تعداد سردخانه‌ها بیش‌تر و سوخت‌رسانی انجام شود تا در نتیجه آن اشتغال‌زایی افزایش ‌یابد.

از لحاظ سختی کار شغل صیادی در چه درجه‌ای قرار دارد؟

با وجود این‌که صیادی از بسیاری از مشاغلی که سخت و زیان‌آور شناخته شده‌اند، سخت‌تر و اشتغال در آن‌ با آسیب‌های بیش‌تری همراه است، این شغل سخت و زیان‌آور محسوب نشده و صیادان مشمول بازنشستگی زودهنگام نمی‌شوند. علاوه بر این‌که صیادی با تلاش زیادی همراه است و افراد برای این کار باید از بدن خود بسیار کار بکشند. همچنین صیادان با انواع و اقسام خطرات ازجمله طوفان، خطر دزدان دریایی و... رو‌به‌رو هستند؛ در همین راستا تا به امروز چندین بار از مسئولان خواستیم که شغل صیادی را جزو شغل‌های سخت و مضر تعریف کنند، اما هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

صیادان فعال در جزیره شیف از نظر بیمه درمان چه وضعیتی دارند؟

بر اساس قانون، مالکان لنج بر اساس ورود و خروج شناورها به دریا مسئولیت بیمه صیادان را بر عهده‌دارند و این افراد دارای دفترچه بیمه خدمات اجتماعی هستند.

آیا مالکان شناورهای شما ساکنان جزیره شیف هستند؟

بله، البته ممکن است از 106شناور موجود تنها مالکان 20شناور با افراد بومی جزیره شیف شراکت داشته باشند، اما مابقی مالکان به صورت کامل ساکن جزیره شیف هستند.

به نظر شما بازتاب اقتصادی شغل صیادی در جزیره شیف چگونه است؟

درآمد حاصل از صیادی در حد امرار معاش ملوانان است و چیزی به‌عنوان پس‌انداز نمی‌توانند داشته باشند؛ به‌عنوان‌مثال اگر 10ملوان بتوانند طی شش روز 20میلیون تومان صید داشته باشند، برای هزینه خورد و خوراک، یخ، سوخت و روغن‌موتور پنج میلیون تومان باید پرداخت کنند. مابقی مبلغ هم تقسیم می‌شود که نصف این مقدار به صاحب لنج و مابقی به ملوان‌ها و ناخدا می‌رسد.

گزارش از ندا کنجکاو نیک

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =