کد خبر: 24039
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
چای

رییس سازمان چای کشور گفت: ۶ هزار هکتار باغ چای رها شده وجود دارد که هرساله برنامه داریم ۵۰۰ تا ۶۰۰ هکتار احیا کنیم.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، حبیب جهانساز ازافزایش نظارت بر جلوگیری از تغییرکاری باغات چای خبر داد و افزود: با اصلاح باغات، به زراعی و آموزش به چایکاران می توان از فروش باغ چای و یا تغییرکاربری باغات چای جلوگیری کرد و موفقیت هایی هم در این خصوص به دست آورده ایم.

وی افزود: احیای باغات رها شده در حال افزایش است و برای رسیدن به نقطه ایده آل نیاز به منابع و زمان داریم.

جهانساز ادامه داد: منابع مالی ارزان در دسترس نیست و اگر به چایکاران بعد از پرداخت وام تنفس پرداخت داده شود، شاهد تسریع آباد شدن باغات چای رها شده خواهیم بود.

رییس سازمان چای کشور خاطرنشان کرد: می توان سالی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هکتار باغات چای رها شده را احیا کرد و این کار هم اکنون در حال انجام است و امیدواریم تا قبل از پایان سال جاری بخشی از باغات چای کشور را احیا کنیم و برای سرعت در انجام این کار نیاز به منابع مالی متمرکز داریم.

باغات چای شهرهای مازندران بیش از گیلان در معرض تهدید

وی با بیان اینکه باغات چای شهرهای استان مازندران بیش از شهرهای گیلان در معرض تهدید قرار دارند، اظهار کرد: بیش از ۶۰۰۰ هکتار باغ چای رها شده در کشور باید احیا شوند.

جهانساز با اشاره به اینکه امروزه برخی از روستاییان هم خانه های شیک برای خود می سازند و هر خانه شیکی در مجاورت باغات چای ویلا نیست، ادامه داد: فقط باغات چای نیستند که مورد طمع ویلاسازان قرار می گیرند و حتی کمتر از اراضی دیگر هم مورد تخریب و تهدید هستند، اما اخیرا موضوع ویلاسازی در باغات چای بیشتر مطرح می شود و این کار سودجویان موجب می شود که عده ای دیگر نیز به این فکر بیفتند که در باغات چای ویلاسازی گسترش یابد.

رییس سازمان چای کشور گفت: افزایش قیمت برگ سبز چای، تسهیلات به زراعی، فراهم کردن زمینه مناسب فروش چای و ... دیگر اقدامات موجب شده که چایکاران در حفاظت از باغات چای خود حساس تر شوند.

وی بیان کرد: ممنوعیت خرید چای خارجی در ادارات در حال اجرا است و تا حد زیادی هم رعایت می شود و ذیحسابان دستگاه ها مراقب کنند تا از چای داخلی در ادارات استفاده شود.

افزایش تولید چای خشک در کشور

وی از افزایش تولید چای خشک در کشور خبر داد و تصریح کرد:  امسال ۱۳۷ هزارتن برگ سبز خریداری شد که از این میزان برگ سبز چای ۳۱ هزار تن چای خشک تولید شده است.

جهانساز گفت: خوشبختانه برندسازی خوبی صورت گرفته است و برندهای معروف چای داخلی در شبکه های سراسری در حال تبلیغ محصولات خود هستند و در مجموع علاوه بر کمیت بر کیفیت چای داخلی نیز افزوده شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =