قزل آلا

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با اشاره به افت 40درصدی فروش قزل‌آلا در آستانه شب یلدا گفت: باوجود خشک‌سالی‌، وضعیت تولید ماهیان سردآبی در شرایط مناسبی است، اما قیمت ماهی در حال حاضر در مزارع 62 تا 63هزار تومان است که به معنای ورشکستگی بسیاری از تولیدکننده‌ها است. این در حالی است که طی مدتی که به قیمت بالای قزل‌آلا اعتراض می‌شد، این ماهی با قیمت کیلویی 100 تا 120هزار تومان فروخته می‌شد که این پول به دست تولیدکننده نرسید

به‌ گزارش روستانیوز، آرش نبی‌زاده در پاسخ به میزان فروش ماهی قزل‌آلا در یلدای امسال اظهار داشت: باوجود انتظارات برای فروش بیش‌تر در یلدای امسال، متأسفانه به دلیل عدم توانایی مالی مردم، تبلیغات منفی، عملکرد ضعیف شیلات و وزارت جهاد کشاورزی نسبت به سال گذشته در شب یلدا فروش ماهی قزل‌آلا 40درصد کاهش‌یافته است.

وی ادامه داد: تنها دلیل آسیب‌دیدن تولیدکنندگان بخش آبزی‌پروری وزارت جهاد کشاورزی است که با دادن یارانه به مرغ قیمت آن را در سطح پایین نگه می‌دارد و این باعث مقایسه قیمت مرغ و ماهی در میان مشتریان و عدم تمایل آن‌ها به خرید می‌شود. این در حالی‌ است ‌که 95درصد قیمت مرغ تحت تأثیر یارانه است، ولی تولیدکنندگان ماهی تنها پنج درصد یارانه می‌گیرند. وزارت جهاد کشاورزی با پایین نگه‌داشتن قیمت مرغ، تولیدکننده ماهی را مجبور به فروش این محصول با قیمت ارزان و عدم تولید توسط سایر تولیدکننده‌ها کرده که این سیاست افزایش قیمت و اعتراضات را به دنبال خواهد داشت.

نبی‌زاده همچنین تأکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر صنعت مرغداری باید به صنعت آبزیان نیز توجه کند و یارانه هم به مرغ و هم به ماهی اختصاص یابد؛ همان‌طور که چهار سال پیش قیمت مرغ 12هزار تومان و قیمت ماهی قزل‌آلا 16هزار تومان بود و مشتریان هم راضی بودند، اما امسال قیمت مرغ منجمد 20 و مرغ گرم حدود 30هزار و قیمت ماهی قزل‌آلا 68هزار تومان است که این امر باعث نارضایتی مصرف‌کننده می‌شود.

وی گفت: طبق درخواست‌های مکرر ما باید ارز چهار هزار و 200تومانی علاوه بر تولید مرغ به ماهی هم تعلق بگیرد، زیرا تنها بخشی که از حذف ارز چهار هزار و 200تومانی بیش‌ترین آسیب را دیده، بخش آبزیان است.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی در پاسخ این‌که میزان عملیاتی‌شدن سیاست وزارت جهاد کشاورزی در افزایش تولید آبزیان چقدر بوده است، بیان کرد: برنامه وزارت جهاد کشاورزی افزایش تولید آبزیان به 4/2میلیون تن است که متأسفانه تا به الان کاری انجام نداده‌اند و برنامه آقای ساداتی‌نژاد با این شیوه حمایت و طرز فکر قطعاً شکست خواهد خورد.

وی گفت: امسال با وجود برگزاری نمایشگاه آبزیان، آقای ساداتی‌نژاد به‌عنوان وزیر برای بازدید از نمایشگاه نیامدند و این امر دلیل دلخوری بخش شیلات از ایشان است. همچنین عملکرد وزیر در حوزه شیلات بسیار ضعیف است و بعد از دولت جدید هنوز هم سازمان شیلات وضعیت مشخصی ندارد.

نبی‌زاده تصریح‌کرد: اگر قرار است مدیری از کار برکنار شود، چرا باید تفاهم‌نامه امضاء کند؟ آن هم در شرایطی که به دلیل وضعیت بدآب و منابع طبیعی، مساعد نبودن معیشت مردم و تولیدکننده، بازار نامناسب، صادرات کم و کمبود ارز برنامه‌ای برای تولید دو برابری باقی نمی‌ماند.

وی در مورد سیاست‌های اعلام‌شده توسط وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر ایجاد زنجیره ارزش محصولات کشاورزی به‌ویژه در حوزه آبزیان گفت: این سیاست فقط در حد حرف بوده و هیچ اقدامی در این زمینه انجام‌نشده است. همان‌طور که در روزهای اخیر تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان شیلات ایران و معاونت توسـعه صـنایع تبـدیلی و کسـب و کارهـای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی بسته‌شده و طبق آن شیلات به‌جای ما تعهد کرده 4/2میلیون تن آبزی تولید کند.

نبی‌زاده همچنین در مورد وضعیت تأمین تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا بیان داشت: در این مورد هم در زمان آقای مرتضی رضایی، معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی، 20تفاهم‌نامه بسته، ولی بعد از امضای تفاهم‌نامه‌ها رضایی برکنار شد. معاون جدیدی هم که آمده می‌تواند ادعا کند که این تفاهم‌نامه‌ها مربوط به معاون قبلی بوده و برای من نیست.

وی ادامه داد: همین مسأله در مورد سازمان شیلات هم صدق می‌کند، زیرا رئیس این سازمان تفاهم‌نامه‌های زیادی بسته، ولی ممکن است برکنار شود و کارها ناقص بماند.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی تصریح‌کرد: در خصوص تخم‌ چشم‌زده قزل‌آلا هم با سازمان شیلات سه جلسه داشتیم که در جلسه آخر ما تشکل‌ها و بخش خصوصی با شیلات توافق کردیم که قیمت و کیفیت تخم چشم‌زده را تضمین کنیم و واردات را بر عهده بگیریم؛ یعنی کل پروسه را به‌عنوان دو اتحادیه انجام دهیم، اما ما دو اتحادیه ماهیان سردآبی صورت‌جلسه همکاری را امضاء کردیم، ولی سازمان شیلات همکاری و امضاء نکرد.

وی در رابطه با چشم‌انداز صنعت پرورش ماهیان سردآبی گفت: با شیوه‌های نامناسب وزارت جهاد کشاورزی، اعتراض‌ اعضای اتحادیه ماهیان سردآبی به‌زودی افزایش می‌یابد، چون ماهی قزل‌آلا فروش نمی‌رود و وزارت جهاد کشاورزی نیز مبنای قیمت‌گذاری را مشخص نکرده و بر گران‌بودن قیمت ماهیان قزل‌آلا تأکید دارد

گزارش ازندا کنجکاونیک

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =