کد خبر: 23870
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰
گردشگری

مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری قزوین معتقد است روستاهای این استان ظرفیت‌های فوق العاده‌ای برای سرمایه گذاری دارند که تاکنون ۴۰۰ مورد از آنها شناسایی و احصا شده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، امروزه صاحب نظران و سیاستگذاران توسعه در کشورهای مختلف، گردشگری را روشی مطمئن با چشم اندازی روشن برای توسعه پایدار و تحول اقتصادی می دانند که گردشگری روستایی به عنوان یکی از زیرشاخه های آن نقش موثری در این زمینه ایفا می کند.

به اعتقاد کارشناسان، گردشگری روستایی فواید و کارکردهای متعددی دارد و علاوه بر حفظ ارزش ها و باورهای فرهنگی و سنتی یک جامعه، امکان توسعه پایدار و یکپارچه روستایی را با ایجاد فرصت های شغلی، کسب درآمد محلی و توسعه ساختارهای زیربنایی فراهم می کند.

دستیابی به توسعه پایدار که برآیند توازن و تعادل در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و محیطی یک منطقه است می تواند از راه های مختلف از جمله گردشگری به عنوان یک صنعت پرسود و درآمدزا در روستاها و مناطق روستایی حاصل شود.

استان قزوین به عنوان یک استان مهم در عرصه صنعتی، کشاورزی و گردشگری در سطح کشور شناخته می شود که بخش مهمی از کارکردهای اقتصادی آن در سطح کشور حاصل نقش آفرینی روستاهای آن در حوزه های تولیدی، کشاورزی و گردشگری است.

خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان قزوین به منظور بررسی ارتباط صنعت گردشگری و توسعه پایدار روستایی به سراغ اکرم نجفی مدیر کل دفتر روستایی استانداری قزوین رفته و با او در این زمینه به گفت و گو نشسته است.

ایرنا. چه تعداد روستا در استان داریم و چه تعدادی از آنها روستای نمونه گردشگری هستند؟

طبق آخرین آمار تقسیمات کشوری، هزار و ۱۲۸ آبادی در استان داریم که از این تعداد ۸۴۵ مورد روستا بوده و ۶۲۸ مورد آنها دارای دهیاری هستند.

همچنین ۱۰۰ روستای استان دارای ظرفیت های گردشگری می باشند.

ایرنا. ظرفیت های گردشگری روستایی استان از قبیل غارها، آبگرم ها و برج های تاریخی را چگونه ارزیابی می کنید؟

مناطق روستایی استان قزوین دارای جاذبه های فراوان طبیعی، تاریخی، مذهبی و ... هستند که در برخی مناطق اقدامات مناسبی جهت معرفی این ظرفیتها صورت گرفته است اما در مناطقی هم این ظرفیت ها به درستی معرفی نشده و مغفول مانده اند.

شناسایی ۴۰۰ فرصت سرمایه گذاری در روستاهای قزوین

ایرنا. نقش گردشگری در توسعه پایدار روستایی و تحول در اقتصاد استان چیست؟

یکی از مهمترین ابعاد توسعه روستایی، توسعه اقتصادی و افزایش اشتغال در مناطق روستایی است و از آنجایی که در بخش خدمات و به ویژه گردشگری می توان با هزینه های به مراتب کمتر اشتغال بیشتری ایجاد کرد، لذا مقوله گردشگری نقش و تاثیر بسیار زیادی در توسعه روستایی دارد.

ایرنا. آیا فرصت های سرمایه گذاری در روستاهای استان قزوین شناسایی و احصا شده است؟

بله با تدوین سند توسعه روستایی استان و مطالعات اقتصادی روستاها موضوع ماده ۲۷ قانون برنامه ششم توسعه، راهبردها و فرصت های سرمایه گذاری در بیش از ۴۰۰ روستای استان شناسایی و احصا شده است.

ایرنا. کرونا بر گردشگری روستایی استان چه تاثیری داشته و در پساکرونا چه برنامه ریزی در این زمینه صورت گرفته است؟

کرونا در تمام بخش های اقتصادی تاثیر گذاشت و طبیعتاً گردشگری روستایی نیز از این موضوع مستثنی نیست.

 البته تلاش شد حمایت هایی از واحدهای آسیب دیده از کرونا در قالب پرداخت تسهیلات و ... صورت پذیرد.

با ورود به دوران پساکرونا مجدداً توجه به گردشگری روستایی جزو اولویت ها بوده و برنامه ریزی در این خصوص صورت پذیرفته است.

ایرنا. توسعه و تقویت زیرساخت های گردشگری را در روستاهای هدف گردشگری در دستور کار دارید؟

با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل گردشگری روستاهای استان باید با برنامه ریزی مناسب برای توسعه و تقویت زیرساخت های گردشگری روستاهای استان اقدام کنیم.

خوشبختانه تحقق این مهم جزو اولویت های کاری بوده و در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم شاهد افزایش کمی و کیفی اقامتگاه های بوم گردی در استان باشیم.

شناسایی ۴۰۰ فرصت سرمایه گذاری در روستاهای قزوین

ایرنا. اقامتگاه های بوم گردی در سال های اخیر رشد خوبی در استان داشته اند، آیا شاهد توسعه آنها خواهیم بود؟

به طور کلی ۱۰۰ روستای دارای پتانسیل گردشگری داریم که جاذبه های طبیعی، تاریخی و مذهبی مثل آبشار، دریاچه، چشمه، غار، صخره، امامزاده، درخت کهنسال ثبت ملی، تولیدات صنایع دستی و کاروانسرا دارند و باید با استفاده از این ظرفیت ها برای توسعه اقامتگاه های بوم گردی در استان اقدام کنیم.

ایرنا.روستاهای شاخص گردشگری استان قزوین را با مهمترین مزیت و ویژگی های آنها ذکر کنید؟

روستاهای استان ظرفیت ها و شاخص های گردشگری متنوعی دارند و پاسخ دادن به این سوال با توجه به تنوع ظرفیت های گردشگری روستاهای استان دشوار است.

به طور مختصر می توان اشاره کرد که روستاهای برجسته استان از قبیل یله گنبد در بخش کوهین، هیر و ویار، آکوجان و آلتین کش در الموت غربی، آتان،گرمارود، زرآباد،اندج و گازرخان در الموت شرقی، توداران در آبیک، آلتین کش در طارم سفلی،جرندق در ضیاءآباد تاکستان، حصار در آوج و کلنجین و منصور در آبگرم روستاهای نمونه گردشگری قزوین با شاخص ها و ویژگی ها برجسته تر هستند.

ایرنا. با توجه به توسعه شهرها، ساخت و سازهای غیرمجاز، روستاهای گردشگرپذیر استان را تهدید می کند، آیا اقدامی در این زمینه صورت گرفته است؟

موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز کلیه روستاها به ویژه روستاهای خوش آب و هوا و گردشگری استان را همواره تهدید می کند که طی سال های اخیر با اقداماتی از قبیل افزایش گشت زنی و نظارت ها، همکاری روستائیان با دستگاه های متولی، برگزاری جلسات و دوره های آموزشی برای شوراها و دهیاران و اطلاع رسانی از طریق صداوسیما و رسانه ها به دنبال کنترل روند ساخت و سازهای غیرمجاز هستیم.

شناسایی ۴۰۰ فرصت سرمایه گذاری در روستاهای قزوین

ایرنا. با توجه به فرارسیدن ایام پایانی سال و فروکش کردن موج کرونا آیا برای پذیرش مهمان در روستاهای استان برنامه ریزی شده است؟

با فروکش کردن کرونا ستاد خدمات سفر فعال شده و برنامه ریزی جهت پذیرش گردشگر در مناطق روستایی با رعایت دستورالعمل های وزارت بهداشت و ستاد کرونا انجام خواهد شد.

امیدواریم با برنامه ریزی مطلوب در این زمینه و همکاری همه دستگاه های اجرایی استان شاهد رونق گردشگری روستایی و تحول در اقتصاد این مناطق باشیم.

برآیند:

با توجه به اهمیت گردشگری روستایی در توسعه پایدار لازم است که برنامه ریزی مناسب از سوی دستگاه های متولی برای فراهم سازی زیرساخت ها و امکانات لازم برای پذیرش گردشگران در روستاها فراهم شود به ویژه که به ایام پایانی سال نزدیک می شویم و موج کرونا نیز تا حدودی فروکش کرده است.

توسعه گردشگری روستایی نه تنها موجب تحول و رونق اقتصادی روستاهای استان می شود بلکه مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها را نیز به دنبال دارد و بسیاری از شهرها و نواحی منفصل شهری را از حاشیه نشینی ها و آسیب های اجتماعی آنها دور می سازد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =