کد خبر: 23528
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
ماهی

در حالیکه بازار صادراتی ماهی منجمد در ۲۰۲۰ ارزشی ۲۲ میلیارد دلار داشته، ایران با رقم زدن صادراتی بالغ بر ۴۱ میلیون دلار، شصت و یکمین صادر کننده این محصول در دنیا محسوب می شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، از جمله محصولات پر فروش در بازارهای جهانی «ماهی منجمد یا یخ زده» است که در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۲.۵ میلیارد دلار ارزش صادراتی این محصول بوده است.

این رقم اعلام شده در حالی به ثبت رسیده است که ارزش کلی صادرات ماهی منجمد از سال ۲۰۱۶ که صادراتی به ارزش ۲۱.۶ میلیارد دلار رقم خورده بود، به طور متوسط ‌۳.۷ درصد برای همه کشورهای صادر کننده افزایش یافته است.

از سوی دیگر گزارشات جهانی نشان می دهد که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، ارزش ماهی منجمد صادراتی جهانی بیش از ۱۰ درصد کاهش داشته است که به گفته کارشناسان شیوع کرونا ویروس در وقوع چنین کاهشی بیشترین تاثیر را داشته است.

صادرات ماهی منجمد ایران در ۲۰۲۰ بیش از ۴۱ میلیون دلار بوده و جایگاه ۶۱ دنیا قرار گرفته است

صادرات ۴۱ میلیون دلاری ماهی منجمد ایران در ۲۰۲۰
بر اساس آمار منتشر شده کشور ایران نیز در این بازار بزرگ جهانی حضور داشته است. به طوری که در سال ۲۰۲۰ صادراتی به ارزش بالغ بر ۴۱ میلیون دلار رقم زده است. این در حالی است که داده های آماری گویای این است که ارزش صادراتی ماهی منجمد ایران نسبت به سال ۲۰۱۹ بیش از ۵۱ درصد افزایش داشته است.

آمارها می گوید: در سال ۲۰۲۰ ایران در بین ۱۰۰ صادر کننده برتر ماهی منجمد، جایگاه ۶۱ دنیا را از آنِ خود کرده است.

در سال ۲۰۲۰ چین، روسیه،  شیلی، ایالات متحده و نروژ مجموعا ۴۰ درصد از کل ماهی های منجمد صادر شده جهان را تامین کرده اند

چین، روسیه، شیلی، ایالات متحده و نروژ؛ ۵ صادر کننده برتر ماهی منجمد
آمارها همچنین نشان می دهد: در مدت نامبرده «چین، روسیه، شیلی، ایالات متحده و نروژ» ۵ کشور برتر صادر کننده ماهی منجمد هستند. در مجموع این ۵ کشور ۴۰.۵ درصد از کل ماهی های منجمد صادر شده در جهان در طول سال ۲۰۲۰ را تامین و عرضه کرده اند.

آمارها می گویند: در سال ۲۰۲۰ کشور چین به عنوان بزرگترین صادر کننده صادراتی به ارزش ۲.۳۸ میلیارد دلار داشته و به این ترتیب بیش از ۱۰ درصد از کل صادرات ماهی منجمد را به خود اختصاص داده است.

آمارها همچنین گویای این است: کشور روسیه نیز صادراتی ۲.۳۷ میلیارد دلاری داشته و با اختصاص دادن ۱۰.۵ درصد از کل صادرات ماهی منجمد به خود در جایگاه دوم دنیا جای گرفته است.

آمارها نشان می دهد: شیلی نیز به عنوان سومین صادر کننده بزرگ صادراتی به ارزش ۱.۵۳ میلیارد دلار رقم زده و سهمی ۶.۸ درصدی از این بازار را دارا است.

بر اساس این آمارها: ایالات متحده با صادراتی ۱.۴۸ میلیارد دلاری و نروژ با رقم زدن صادراتی به ارزش ۱.۳ میلیارد دلاری به ترتیب در جایگاه چهارم و پنجم دنیا قرار گرفته اند.

آمارها می گوید: تایوان نیز جزو کشورهایی است که صادراتی یک میلیارد دلاری داشته است و با گرفتن ۴.۵ درصد از کل صادرات ماهی منجمد در ۲۰۲۰ در جایگاه ششم دنیا قرار گرفته است.

بر اساس این آمارها: کشورهای «هلند، اسپانیا، کره جنوبی، ژاپن، اندونزی، دانمارک، گرینلند، هند و موریتانی» نیز به ترتیب در جایگاه هفتم تا پانزدهم دنیا قرار دارند.

به این ترتیب آمارها نشان می دهد: ۱۵ کشور نامبرده در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۷ درصد از کل ماهی منجمد صادراتی جهانی را حمل کرده اند.

کشورهای اروپایی در جایگاه نخست صادرات| آسیا در جایگاه دوم
آمارها همچنین حاکی از این است: در سال ۲۰۲۰ تامین کنندگان اروپایی با حمل محموله های ماهی منجمد به ارزش ۷.۷ میلیارد دلار در مجموع بیش از ۳۵ درصد (یک سوم) از کل ماهی منجمد فروخته شده، در جایگاه اول صادرکنندگان از منظر قاره ای قرار دارند.

آمارها می گوید: در رتبه دوم نیز صادر کنندگان آسیایی با رقم زدن ۳۴ درصد از کل ماهی منجمد صادر شده جای دارند. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =