کد خبر: 23034
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
نخلستان

رئیس انجمن ملی خرمای ایران ضمن اعلام جزئیات خروج ۵۷۰ اصله نخل از کشور گفت: به نظر بنده این صادرات از مبادی رسمی بوده که وارد گمرک قطر شده و بحث قاچاق مطرح نبوده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، محسن رشیدفرخی با بیان اینکه حدود ۵۷۰ اصله یا نفر نخل در حال خروج از کشور بوده است، گفت: این نخل‌ها به مقصد کشور قطر صادر شده اما به دلیل خدشه دار بودن پروانه‌های گمرکی برگشت داده شده است.

وی درباره اینکه آیا این پروانه‌ها جعلی بوده است؟، افزود: براساس آنچه که ما شنیدیم پروانه‌های مذکور دچار خط خوردگی بوده است.

رشیدفرخی ارزش نخل‌های مذکور را بیش از ۲۰۰ هزار دلار اعلام کرد و گفت: ما برگشت خوردن این نخل‌ها را به فال نیک می‌گیریم چرا که اولاً مشخص شد این اتفاق واقعاً افتاده و شایعه نیست همچنین بعد از این افراد کمتر جرأت می‌کنند چنین اقداماتی را انجام دهند.

وی مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه اتفاق مذکور قاچاق بوده است را رد کرد و افزود: به نظر بنده وقتی که این نخل‌ها وارد گمرک قطر شده، به معنای آن است که از مبادی رسمی رفته و قاچاقی در کار نبوده است.

رشید فرخی صادرات نخل از کشور را اتفاقی بسیار خطرناک خواند و گفت: به همین جهت ما روی این مساله حساسیت زیادی داریم، البته عده‌ای می‌گویند نخل‌های مذکور مثمر نبوده اما حتی اگر مثمر هم نبوده باشند، این اتفاق برای کشور و محیط زیست آن بسیار خطرناک است.

وی همچنین درباره اینکه عده‌ای عنوان کرده‌اند قرار بوده جایگزینی برای این نخل‌ها اتفاق بیفتد، اضافه کرد: چه کسی این جایگزینی را تضمین می‌کند؟ آیا نظارتی وجود دارد؟

رشید فرخی صادرات نخل‌ها به دلیل کم آبی و خشکسالی را نیز نادرست عنوان کرد و گفت: اگر قرار باشد به این دلیل صادرات انجام دهیم نصف کشور باید صادر شود، خشکسالی و بی آبی را باید مدیریت کرد و راهکار درست برای حل آن ارائه داد.

وی تاکید کرد که روز ۱۰ آذر ماه جاری در بوشهر میز عالی خرما با حضور معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی برگزار و این مساله بررسی می‌شود.

رشید فرخی گفت: ما در این جلسه حساسیت‌ها و بحث‌های خود را مطرح و مساله را به طور جد پیگیری می‌کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =