کد خبر: 22930
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
چای

رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه ۷۳ درصد از بهره برداران چای زیر پنج هزار متر باغ دارند، گفت: سطح پایین مالکیت‌ها سبب شده که کشت چای صرفه اقتصادی نداشته باشد.

به گزارش روستانیوز به نقل از خبرنگار مهر، حبیب جهانساز شامگاه پنج‌شنبه در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با بیان اینکه در دهه ۷۰ میزان سطح زیر کشت چای ۳۴ هزار هکتار بود، گفت: این دهه میزان تولید به ۶۰ هزار تن نیز می‌رسید اما به دلیل آنکه صنعت چای نتوانست با بخش خصوصی هماهنگ شود از رونق افتاد.

وی با اشاره به مشکلات حوزه چای طی سال‌های اخیر، بیان کرد: واردات چای ارزان قیمت به کشور، دپوی چای سنوات گذشته و رهاسازی آن در بازار موجب شد که کشت چای برای کشاورز صرفه اقتصادی نداشته باشد.

رئیس سازمان چای در ادامه به عوامل تغییر کاربری اراضی چای نیز اشاره کرد و گفت: نداشتن صرفه اقتصادی این محصول برای چایکار یکی از دلایل بود که البته تمام تغییر کاربری‌ها تبدیل به ویلا نشده و بسیاری در طرح هادی توسعه روستا و شهر استفاده شده است.

وی با بیان اینکه ۷۳ درصد از بهره برداران چای زیر ۵ هزار متر اراضی باغی دارند، اضافه کرد: ۹۹.۹ درصد چایکاری زیر حد اقتصادی است.

جهانساز با بیان اینکه افزایش قیمت برگ سبز چای در گرو عدم واردات چای ارزان است، تصریح کرد: برای احیای باغات رها شده تسهیلات بهزراعی پرداخت می‌شود که مبلغ آن برای هر هکتار ۲۵ میلیون تومان است.

رئیس سازمان چای با اشاره به پیش بینی پرداخت ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به چایکاران، بیان کرد: تاکنون حدود ۳۷ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه اگر انتظار داشته باشیم چایکار برگ سبز خود را صرفاً به قیمت تضمینی بفروشد درست نیست، افزود: سطح پایین مالکیت‌ها باعث شده که کشت چای صرفه اقتصادی نداشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =