نانوایی

برخی از روستاهای صعب‌العبور استان زنجان فاقد نانوایی‌ هستند و طبق قانون باید سالی دو بار به این روستاییان آرد یارانه‌ای داده شود ولی سوال این است آیا توزیع آرد یارانه‌ای مشکل کمبود نان را در آن روستاها حل می‌کند.

به گزارش روستانیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از زنجان ، این استان در چند سال اخیر نام خود را در بین 10 استان برتر در تولید و خرید گندم ثبت کرده است که این خبر حاکی از نبود هیچگونه مشکل در تامین گندم در استان است. با اتکا به همین موضوع به نظر می‌رسد که نباید در سطح استان هیچگونه مشکلی از لحاظ تأمین آرد نیز وجود داشته باشد. البته بماند اوایل سال جاری به خاطر بی‌برنامگی معاون اقتصادی استانداری مشکلات زیادی در حوزه حمل آرد و تولید آرد به وجود آمد.

با این حال با وجودی که تمام شهرها و اغلب روستاهای استان مجهز به نانوایی هستند و مردم نان خود را آماده تهیه می‌کنند اما در تعدادی از روستاهای استان با چندین هزار نفر روستانشین هنوز نانوایی وجود ندارد و مردم در روستاها با همان شیوه‌های سنتی اقدام به پخت نان می‌کنند.

با این حال قرارگیری برخی روستاها در مناطق صعب‌العبور و کوهستانی که با هر بارش برف مسیرشان مسدود می‌شود نیازمند این است که آرد این روستاها قبل از شروع فصل سرما تامین شده و در اختیار روستائیان قرار گیرد. علاوه بر این نیاز است با برنامه‌ریزی‌های درستی که انجام می‌شود آرد حداقل برای یک یا دو ماه تامین شود و روستاییان در این مورد دغدغه‌ای نداشته باشند.

گفتنی است که سال‌های گذشته این موضوع خود را به خوبی نشان داده بود و برخی از روستاها به دلیل بارش‌های سنگین برف با مشکل کمبود نان و آرد مواجه شده بودند و انتظار این است حداقل در سال جاری مسئولان با درایت و مدیریت خوب مانع از جلوگیری چنین مشکلاتی باشند.

ناصر فغفوری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: از آنجایی که آرد یارانه‌ای برای روستاییان روستاهای صعب‌العبور در نظر گرفته می‌شود بنابراین باید مراقب بود که در این مسیر رانت و فساد ایجاد نشود. اگرجه تفاوت قیمت یارانه‌ای و آزاد به قدری زیاد است که فضا برای این کار فراهم است.

وی گفت: البته در این زمینه اداره‌کل غله وظایفش را انجام می‌دهد و سعی می‌کنیم در روند توزیع مشکلی وجود نداشته باشد. در ایام زمستان برخی از روستاهای استان به دلیل بارش‌ها سنگین برف مسدود می‌شود و بنابراین قبل از بارش‌ها باید آرد به اندازه کافی به روستاییان رسیده باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تاکید کرد: معتقد هستیم که باید مشکل نانوایی‌های این روستاها به طور ریشه‌ای حل شود. قرار نیست در آینده قوانینی اجرا شود که در گذشته وجود داشته است. در چند سال گذشته قیمت آرد آزاد با آرد یارانه‌ای تفاوت چندانی نداشت ولی در حال حاضر تفاوت بسیار محسوس است و همین موضوع زمینه فساد را ایجاد می‌کند. دولت با قیمت آرد کیلویی 500 تومان آراد برای آن روستاییان فراهم می‌کند ولی این موضوع مشکلی را حل نمی‌کند.

تکمیل زنجیره تولید آرد کشور با بانک ملی ایران

اسماعیل مسلمی مدیر بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در زمینه بازرسی‌های صورت گرفته به خبرنگار تسنیم گفت: هرساله مقرر شده که برخی از روستاهای صعب‌العبور و فاقد نانوایی دو نوبت آرد خام یارانه‌ای داده شود. قیمت آرد به قیمت آزاد حدود 240 تا 250 هزار تومان و قیمت یارانه‌ای حدود 32 هزار تومان است؛

وی ادامه داد: برای این کار روستاییانی که تمایل به دریافت آرد یارانه‌ای هستند باید توسط مرکز بهداشت روستای خود تایید شوند؛ در همین راستا نامه معرفی افراد توسط شورای روستا به تایید بخشداری می‌رسد و نهایتاً نامه به اداره غله فرستاده می‌شود؛ طبق قانون سالی دو دفعه به این افراد آرد داده می‌شود و وظیفه توزیع آرد را در روستاهای مذکور دارند.

مدیر بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تشریح کرد: به هر  حال منکر فساد در توزیع آرد یارانه‌ای به روستاها نیستیم. به هرحال طبیعی است وقتی قیمت آرد آزاد هشت تا 10 برابر قیمت آرد یارانه‌ای است راه فساد در این زمینه باز است و برخی افراد وسوسه می‌شوند که آردهای یارانه‌ای خود را در بازار آزاد بفروشند.

بوی فساد

وی گفت: معتقد هستیم که برای پیشگیری از فساد، باید در روستاهایی که جمعیتشان قابل قبول است نانوایی احداث شود. قرار نیست که تا چندین سال آینده هم روال توزیع آرد همانند گذشته باشد. می‌شود با احداث نانوایی در برخی از روستاها مشکل نان چند روستای مجاور را حل کرد.

مسلمی افزود: بسیاری از این روستاها نان خود را از اطراف تهیه می‌کنند و توزیع آرد یارانه‌ای به این روستاها دردی را دوا نمی‌کند. باید این مشکل همانند ارز 4200 تومانی به طور ریشه‌ای حل شود.

در این خصوص ستار رَحمنی، معاون بازرگانی اداره کل غله، خدمات و بازرگانی استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: یکی از مهمترین وظایف اداره غله، توزیع آرد در نانوایی‌ها و روستاهای بدون نانوایی است در این راستا در سطح استان آرد در روستاهای فاقد نانوایی به‌شکل خام در اختیار خانوارها قرار می‌گیرد تا پخت نان به شکل سنتی انجام شود.

وی با بیان اینکه توزیع آرد در دو نوبت شش ماهه نخست و دوم به ازای هر نفر در هر نوبت یک کیسه 40 کیلوگرمی انجام می‌شود، افزود: سرانه آرد نوع یک به شکل استاندارد در سطح کشور 6 کیلوگرم است که این رقم در استان زنجان 6.6 کیلوگرم می‌باشد.

معاون بازرگانی اداره کل غله، خدمات و بازرگانی استان زنجان گفت: در سطح استان سرانه آردی که به روستاهای بدون نانوایی تخصیص می‌یابد 8 کیلوگرم است که کفاف نیاز روستانشیان در مدت مشخص شده را می‌دهد.

وی با بیان اینکه آرد از نوع یارانه نوع یک توزیع می‌شود، عنوان کرد: هزینه تمام شده آرد برای دولت در هر کیسه 240 هزار تومان است اما آرد که به روستائیان توزیع می‌شود در هر کیسه با قیمت 32 هزار تومان به دست آنان می‌رسد.

رَحمنی با تاکید بر اینکه آرد باید به دست مصرف‌کنندگان نهایی برسد، گفت: یارانه سنگین به آرد تخصیص می‌یابد بنابراین باید هوشیار بود تا آرد از چرخه مصرف کنندگان واقعی و روستائیان خارج نشود و توسط افراد سودجو مورد استفاده قرار نگیرد و اگر افراد با چنین مواردی مواجه شدند مراتب را به دستگاه‌های نظارتی اطلاع دهند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 2 هزار تن آرد در سطح روستاهای بدون نانوایی استان توزیع شده است تاکید کرد: تیم نظارت بر توزیع آرد در این روستاها تشکیل شده تا خللی در دریافت آرد خام توسط روستانشینان وجود نداشته باشد.

با این تفاسیر و طبق گفته مسئولان کاملاً مشخص است که تفاوت قیمت 10 برابری آرد آزاد با آرد یارانه‌ای نوع یک، این وسوسه و انگیزه را ایجاد می‌کند که برخی افراد از پخت نان در همان روستاهای صعب‌‍العبور خودداری کنند تا این آردها را با قیمت آزاد در بازار بفروشند. مشخص است که این قانون باید ریشه‌ای همانند ارز 4200 تومانی حل شود و یا اینکه نظارت‌ها در این حوزه قوی شود تا اجازه ندهد هیچگونه فسادی ایجاد شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =