کد خبر: 22760
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
آبزیان

جعفروند، مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از تولید ۸۶۰۳ تن انواع آبزیان در این استان خبرداد.

به گزارش روستانیوز به نقل از بازار، قاسم جعفروند ضمن تبریک ۲۱ نوامبر روز جهانی ماهیگیری و آبزی پروری ، با بیان این‌که شهرستان های سراب با صید ۱۳۱۱ تن ماهی و مراغه با صید ۱۳۰۰ تن ماهی دو شهرستان پیشتاز در امر شیلات هستند، اظهار کرد: طی سال ۹۹، بالغ بر دو تن آرتمیا، ۵۲ تن ماهیان خاویاری، ۶۵۰ هزار قطعه زالو و ۱۳ میلیون و ۷۵ هزار قطعه ماهی زینتی در استان تولید شده است.

وی با اشاره به وضعیت شهرستانهای استان در تولید انواع ماهیان، افزود: در سال گذشته ۵۴۲۶ تن ماهی سردآبی و ۳۱۷۷ تن ماهی گرمابی در استان پرورش یافته که شهرستان مراغه با صید ۱۲۸۰ تن ماهی سردابی و خداآفرین با صید ۱۰۷۰ تن ماهی گرمابی رتبه نخست استان را در این زمینه دارند.

وی با بیان اینکه ظرفیتهای توسعه آبزی‌ پروری استان بدون لحاظ محدودیت های موجود بالغ بر ۱۷ هزار و ۴۶ تن تولید انواع آبزیان است، ادامه داد: براساس هفتمین برنامه پیشنهادی شیلات استان به سازمان شیلات کشور در خصوص نیازسنجی و پیش بینی تولید، در سالجاری با تخصیص ۱۰۷ میلیارد ریال اعتبار به این بخش، کل تولیدات بخش شیلات استان از۸۶۰۰ تن به ۹۲۰۰ تن در سال خواهد رسید.

جعفروند با بیان این‌که براساس این برنامه، تولید سالانه بخش شیلات استان در سال ۱۴۰۴ به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن می‌رسد، گفت: از جمله‌ طرح های در دست اجرای این حوزه شامل شهرک شیلاتی پایاب سد حاجیلار چای ورزقان با ظرفیت تولید ۱۵۰۰ تن ماهی سردآبی، پرورش آرتمیا در حاشیه دریاچه ارومیه در شهرستان عجب شیر با ظرفیت تولید ۲۰ تن بیوماس و چهار تن سیست و یک مجموعه کشت و صنعت با تولید ۱۲۵ تن قزل آلا، ۱۲۵ تن ماهی گرمابی و۱۲۵ تن خاویاری است.

وی ادامه داد: از طرح های دیگر بخش شیلات استان نیز می‌توان به طرحهای پرورش ماهی در مخزن سد خداآفرین با ظرفیت تولید ۲۰۰۰ تن ماهی گرمابی، شرکت پرورش ماهیان سردآبی با ظرفیت تولید ۱۴۴۰ تن قزل آلا و پرورش ماهی خاویاری در حاشیه رود ارس با ظرفیت تولید ۱۰۰ تن گوشت ماهی خاویار اشاره کرد.

وی در ادامه در خصوص مهمترین مشکلات و چالش‌های بخش آبزی‌پروری استان، تشریح کرد: نظام نامه آبزی پروری موجود در آبهای داخلی که دوره آزمایشی آن در سال ۹۳ به اتمام رسیده است، دارای مشکلات بسیاری بوده و نوسانات شدید قیمت نهاده‌ها و افزایش قیمت تمام شده نیز بهره برداران این حوزه را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

 مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با انتقاد از عدم توجه وزارت نیرو به مفاد ماده ۲۴ آئین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهره‏برداری از منابع آبزی مبنی بر تخصیص سهم  آبزی‏پروری از تاسیسات آبی احداثی خود، افزود: نبود بخش تحقیقات شیلات در مرکز تحقیقات استان و عدم وجود کارشناس تکثیر و پرورش آبزیان در سطح استان جزو مهمترین مشکلاتی است که بخش شیلات استان با آن درگیر است.

وی با اشاره به سایر مشکلات این بخش، اظهار کرد: آذربایجان شرقی با وجود این‌که دارای هیچ دریایی نیست اما یکی از استانهای دارای ظرفیت در بخش شیلات محسوب می‌شود که سرمایه گذاران می‌توانند با ورود به این حوزه هم در گسترش تولیدات آبزیان استان سهیم باشند و هم به سودهایی در این حوزه دست یابند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =