کد خبر: 22732
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
دام

رد پای توسعه گوشت و شیر گاومیش، دامی که به دلیل مزایای فراوانی که دارد از آن به عنوان دام هزاره سوم یاد می شود، در گیلان دیده می شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، گاومیش حیوانی آب و باتلاق دوست است که پرورش آن مزایای بسیاری دارد. گاومیش برخلاف گاو که هر علوفه ای را نمی خورد و انتخابی عمل می کند، همه نوع علفی می خورد و این امر موجب می شود که پرورش این چهارپای قانع صرفه اقتصادی زیادی داشته باشد.

طبیعت گاومیش به گونه ای است که در مقابل اغلب بیماری ها از جمله تب برفکی  و لمپی اسکین که در گاوها شایع است، مقاوم است و سازگاری این حیوان، نسبت به محیط زندگی بیشتر از دیگر دام هاست و می تواند خود را با شرایط موجود وفق دهد.

شیرگاومیش با ارزش افزوده فوق العاده

محمد گلشنی مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه گیلان ۱۸ هزار راس گاومیش دارد و شهرستان  های رضوانشهر، تالش، صومعه سرا، بندرانزلی، شفت و ماسال بزرگترین تولیدکنندگان گاومیش در گیلان محسوب می شوند، گفت: شیر گاومیش به علت درصد بالای چربی و ماده خشک بیشتری که دارد برای فرآوری و تولید محصولات لبنی از جمله ماست، کره و شیر خشک، ایده آل است و ارزش افزوده بالایی دارد.

پرورش گاومیش در گیلان اغلب به صورت سنتی است

وی افزود: بسیاری از پرورش دهندگان گیلان بصورت سنتی گاومیش پرورش می دهند و هر روز نیز بر متقاضیان پرورش این دام هزاره سوم افزوده می شود.

گلشنی به نبود مرکز جمع آوری شیر گاومیش در گیلان هم اشاره و خاطرنشان کرد: شیر گاومیش در مراکز جمع آوری شیر استان به قیمت شیر گاو خریداری می شود، این درحالیست که  قیمت شیر گاومیش باید بیشتر از قیمت شیر گاو فروخته شود.

افزایش متقاضیان جدید در گیلان برای پرورش گاومیش

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: از شیر و فراورده های شیری گاومیش در گیلان بیش از گوشت آن استقبال می شود و این استقبال هر روز افزایش می یابد.

حجت علی اکبرنژاد معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان، اظهار کرد: دامداران گیلانی از ابتدای امسال تاکنون با فروش گوشت گاومیش ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کردند.

وی با اشاره به اینکه گیلان ۳۶۰۰دامدار دارد که در زمینه پرورش گاومیش فعالیت می‌کنند، افزود: گوشت گاومیش در بازار بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

حمایت از انجام خدمات اصلاح نژادی گاومیش در گیلان از دامداران

علی اکبرنژاد درخصوص حمایت سازمان جهاد کشاورزی گیلان از دامداران گفت: جهاد کشاورزی گیلان با توزیع نهاده‌های دامی یارانه‌ای، توزیع کنسانتره کارشناسی شده، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و سرمایه‌ای و انجام خدمات اصلاح نژادی از دامداران حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد: دامدارانی گیلانی از ابتدای امسال تاکنون ۱۳ هزار تن شیر به قیمت لیتری ۱۲ هزار تومان و هزار تن پنیر به بازارهای مصرف عرضه کرده اند.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان اظهار کرد: بر اساس نظر کارشناسان، گوشت گاومیش از نظر ارزش غذایی و میزان پروتئین از گوشت گوساله بهتر است.

آستین های همت برای رونق پرورش گاومیش اخیرا بالاتر رفته و باحمایت های مالی و اصلاح نژادی، دریچه تازه ای به سوی پرورش دهندگان گاومیش گشوده شده است. امید می رود تعهداتی که برای رونق این صنعت در گیلان تدوین شده، تا حد قابل قبولی اجرایی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =