کد خبر: 22402
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
دام

رییس اداره دامپزشکی گالیکش گفت: این شهرستان به عنوان یکی از مبادی اصلی ورودی و خروجی گلستان برای بهبود کنترل و نظارت بر سلامت دام زنده و فرآورده‌های خام دامی عبوری به یک مرکز قرنطینه‌ دامی مجهز نیاز دارد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، علی منصوری اظهارداشت: هم اینک یک پست قرنطینه دامی به صورت کانکسی در مجاورت پاسگاه ایست و بازرسی تنگراه گالیکش مستقر است که در خیلی مواقع در صورت توقف و ضبط محموله‌ فرآورده‌های خام دامی مشکوک، شرایط نگهداری آنها در این محل وجود ندارد.

وی به فاسد شدن زودهنگام فرآورده‌ خام دامی اشاره و اضافه کرد: محموله‌های مشکوک نیازمند انجام آزمایشات لازم برای تثبیت سلامت، به منظور نگهداری موقت به سردخانه‌های شهرهای همجوار از جمله گنبدکاووس منتقل می‌شوند.

رییس اداره دامپزشکی گالیکش یادآور شد: زمینی مناسب متعلق به یکی از نهادهای دولتی در حاشیه جاده تنگراه وجود دارد که در صورت موافقت فرماندار و مدیرکل دامپزشکی گلستان، پیگیری لازم برای واگذاری قسمتی از این زمین برای ایجاد پست قرنطینه دامی با مدیران استانی انجام می‌شود.

منصوری اظهارداشت: بخش عمده‌ای از محموله‌های دام زنده و فرآورده خام دامی استان‌های خراسان شمالی و رضوی و همچنین دام‌های خریداری شده از میدان دام گنبدکاووس از ایست و بازرسی تنگراه عبور می‌کند و فعالیت برای نیروهای دامپزشکی در فضای کانکسی پست قرنطینه دامی دشوار است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در یک سال گذشته ۳۰ محموله فرآورده‌های خام دامی در این محل توقیف و تحول مراجع مربوطه شد که بخش زیادی از این محموله‌ها نیاز به انجام آزمایش و نگهداری در سردخانه داشت که به گنبدکاووس انتقال یافت.   

منصوری با اشاره به فرسودگی ساختمان اداری دامپزشکی گالیکش، بیان کرد: مرمت و بازسازی این ساختمان به تامین ۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی نیاز دارد.

وی مهمترین منبع درآمدی مردم گالیکش در شهرها و روستاها را به طور عمده فعالیت در بخش‌های دامداری، دامپروری و کشاورزی دانست و گفت: اکنون ۶۰ هزار راس دام سبک و چهار هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین در این شهرستان نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به گزارش موارد ابتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان‌های اطراف، اظهارداشت: برای پیشگیری از شیوع این بیماری تابستان امسال بیش از ۹۵ درصد دام‌های اهلی گالیکش علیه این بیماری به صورت رایگان مایه کوبی شدند.

رییس اداره دامپزشکی گالیکش اظهارداشت: ۱۳ واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت جوجه ریزی ۴۰۰ هزار قطعه‌ در هر دوره، یک واحد جوجه کشی مرغ گوشتی با ظرفیت هر دوره ۲.۵ میلیون قطعه و یک واحد جوجه‌کشی مرغ تخم گذار با ظرفیت ۷۰۰ هزار قطعه در هر دوره در این شهرستان فعالیت دارند.

شهرستان گالیکش حدود ۶۴ هزار نفر جمعیت مشکل از اقوام و مذاهب گوناگون دارد که ۵۵ درصد آن در ۶۳ روستا زندگی می کنند و اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی استوار است.

گالیکش با برخورداری از مزیت گردشگری و وجود جنگل و آبشارهای فراوان، پارک ملی گلستان را نیز در حوزه خود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =