اکبر فتحی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از فعالیت ذخیره گاه‌های ژنتیکی در استان خبر داد و گفت: هیچ گونه کشت و برداشت محصول تراریخته در استان نداریم.

به گزارش روستانیوز به نقل از خبرنگار مهر، اکبر فتحی قبل از ظهر امروز در نشست خبری هفته پدافند غیرعامل در تبریز بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی همانند سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها علاوه بر اقدامات لازم در حوزه پدافند غیر عامل در بخش‌های عمومی در حوزه تخصصی و تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی مسئولیت مهم و خطیری برعهده دارد.

وی ادامه داد: در بخش حفظ نباتات به منظور اقدامات لازم در راستای الزامات پدافند غیرعامل، شبکه‌های مراقبت راه اندازی شده‌اند تا زمان‌های دقیق مبارزه با امراض و آفات محصولات کشاورزی را تعیین کنند تا با سم پاشی به موقع هم شاهد کاهش کمیت محصول نباشیم و از طرفی هم سم بیش از اندازه مورد استفاده قرار نگیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: هر کشوری به طور طبیعی هم واردات و هم صادرات در بخش محصولات کشاورزی دارد که اگر این امراض و آفات شناسایی و کنترل نشوند و با توجه به اینکه شیوع آفات خیلی سریع اتفاق می‌افتد ممکن است سبب مناقشه بین دو کشور شود و قرنطینه محصولات کشاورزی در گمرک نیز به همین منظور انجام می‌گیرد.

ذخیره محصولات اساسی در آذربایجان شرقی

فتحی با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف مهم جهاد کشاورزی در زمینه امنیت غذایی، ذخیره محصولات اساسی است، گفت: در این رابطه شرکت پشتیبانی دام و شرکت غله انجام وظیفه می‌کنند و انبارها در طول سال رصد و پایش می‌شوند و خوشبختانه در طول چند سال اخیر وضعیت ذخایر استراتژیک استان مطلوب بوده است.

وی با اشاره به اهمیت ذخیره گاه ژنتیک گیاه و حیوانی در استان در راستای صیانت از ذخایر ژنی مهم ادامه داد: مرکز اصلاح نژاد شمال غرب در استان آذربایجان شرقی واقع شده است و هدف از ایجاد و راه اندازی آن این است که بتوانیم ژن‌ها را حفظ و ذخیره کنیم.

کاهش منابع آبی چالش مهم در امنیت غذایی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کاهش منابع آبی را یکی از چالش‌های مهم در امنیت غذایی عنوان کرد و گفت: یکی از حوزه‌های مهم منابع آبی استان، دریاچه ارومیه است که ۵۰ درصد تولید محصولات در استان را تحت تأثیر قرار داده است.

فتحی، جایگزینی محصولات با نیاز آبی کمتر در حوزه دریاچه ارومیه، اصلاح سیستم آبیاری و توسعه گلخانه‌ها را اقدامات مهم جهاد کشاورزی در کاهش تهدیدات امنیت غذایی استان عنوان کرد و گفت: توسعه گلخانه‌ها که نسبت به سال ۹۲، ۴۰۰ درصد افزایش دارد مهم‌ترین اقدام در راستای پدافند غیرعامل است برای اینکه کشت محصول در محیط بسته، کمتر در معرض تهدیدات قرار می‌گیرد.

وی در رابطه با آبیاری محصولات کشاورزی با آب نامتعارف گفت: در اطراف زمین‌های کشاورزی میدان آذربایجان، چاه‌ها را با همکاری آب منطقه شناسایی کرده و لوله گذاری انجام گرفته تا آب فاضلاب با آب چاه‌ها مخلوط نشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: البته در این خصوص دستگاه‌های دیگری هم مسئولند که باید پاسخ گو باشند که چرا در اطراف زمین‌های کشاورزی باید آب فاضلاب وارد چاه شود.

فتحی در خصوص محصولات تراریخته گفت: تراریخته نوعی تغییر ژنتیکی برای رسیدن به صفت مطلوب است که در استان هیچ گونه کشت و برداشت محصول تراریخته نداریم و در خصوص واردات هم یک تصمیم کلان در سطح کشور است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =