کد خبر: 21932
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
آبیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بر لزوم جلوگیری از ورود آب فاضلاب و آلوده به کانال‌های کشاورزی تبریز تاکید کرد.

به گزارش روستانیوز به نقل از مهر، اکبر فتحی ضمن اشاره به مخاطرات زیستی تهدید کننده امنیت غذایی در بخش کشاورزی و راه‌های کاهش آسیب پذیری امنیت غذایی در قالب پدافند غیرعامل گفت: بخش کشاورزی به جهت ماهیت فعالیت و ریسک پذیر بودن آن بیشتر از سایر بخش‌ها در معرض انواع تهدیدها اعم از تهدیدهای بیرونی (تحت عنوان بیوتروریسم) و تهدیدهای داخلی ناشی از سهل انگاری‌های انسانی و عوامل غیر طبیعی قرار دارد در واقع در حوزه‌های زراعت، باغبانی، دام و طیور ذخیره سازی مواد غذایی مورد نیاز بشر و نحوه عرضه محصولات به بازار با کمترین فساد ممکن در معرض انواع تهدیدها می‌باشد که طبیعتاً نیاز به اقداماتی است تا میزان خسارت این مراحل را به حداقل ممکن کاهش دهد. در واقع حفاظت از تأمین امنیت غذایی جامعه در چهارچوب پدافند غیر عامل جای می‌گیرد.

وی در ارتباط با موضوع پدافند غیر عامل افزود: در نگاهی عمومی در بخش کشاورزی می‌توان به یکسری ساختمان‌ها و تأسیسات و بناهایی اشاره نمود که همانند سایر بخش‌ها ملزم به رعایت الزامات پدافند غیرعامل می‌باشند از آن جمله تلاش‌های صورت گرفته جهت نصب ژنراتورهای برق اضطراری برای پیشگیری از بروز خللی در فعالیت‌های این بخش و استفاده از انرژی‌های نوین را در چهارچوب الزامات پدافند غیرعامل ارزیابی نمود.

وی در دید تخصصی در حوزه زراعت به تأمین بذر مورد نیاز کشت اشاره کرد که برای نمونه از خشکسالی سال زراعی ۱۳۹۹ یاد کرد که نه تنها در مورد توانایی تولید محصول بلکه در مورد تولید بذر مورد نیاز کشت نیز نگرانی‌هایی ایجاد نمود افزود: اما پیش بینی‌ها و اقدامات صورت گرفته در این زمینه باعث شد که در سال جاری مشکلی از این بابت برای کشاورزان پیش نیاید در حوزه مبارزه با آفات و بیماری‌ها نیز همین امر صادق می‌باشد و کانون بیماری‌ها در طول سال مورد رصد قرار می‌گیرد تا در زمان مقتضی اقدامات لازم برای مبارزه صورت پذیرد وگرنه طغیان یک آفت می‌تواند کل محصول تولیدی استان را از بین ببرد.

ذخیره گندم کافی در سیلوهای استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: مجموعه عواملی که بخش کشاورزی با آن رو به روست با ایجاد آمادگی در کشاورزان از طریق برگزاری کلاس‌های ترویجی و شبکه‌های پیش آگاهی و کلینیک‌های گیاه پزشکی رصد آفات و بیماری‌ها به سمت پیشگیری از انواع آفات و امراض در حرکت است که تمامی این اقدامات در قالب پدافند غیرعامل جای می‌گیرد.

فتحی افزود: در مورد محصولات استراتژیک ضروری است مقادیری ذخیره استراتژیک وجود داشته باشد تا در صورت بروز خلل احتمالی در تولید و یا عرضه این محصولات، بتوان از محل این ذخایر به تأمین محصولات اقدام نمود.

وی فعالیت شرکت پشتیبانی دام و شرکت بازرگانی خدمات دولتی در این ارتباط عنوان نمود و گفت: ذخیره گندم کافی در سیلوهای ذخیره و نیز ذخیره مواد پروتئینی همانند مرغ توسط شرکت پشتیبانی دام و عرضه آن در مواقع مورد نیاز در قالب الزامات پدافند غیرعامل است حتی مراحل نگهداری این محصولات برای پیشگیری از فساد و آلودگی‌های احتمالی آنها نیز در قالب پدافند غیرعامل قابل ارزیابی است.

وی در ارتباط با لزوم حفظ ذخایر ژنتیکی در کشور و استان بیان داشت: برنامه‌های صیانت از جنگل‌های ارسباران به عنوان ذخایر غنی گیاهی در حوزه منابع طبیعی یا ایجاد مراکز پرورش گاو بومی در استان علیرغم نداشتن صرفه اقتصادی در راستای حفاظت از ذخایر صورت می‌گیرد.

احداث سدهای ذخیره سازی آب‌های سطحی ضروری است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در حوزه زراعت با اشاره به موعد کشت پاییزه گفت: اقداماتی که در راستای کشاورزی حفاظتی در جهت استفاده بهینه از بارندگی‌های اتفاق افتاده صورت می‌گیرد و در کل تلاش در جهت کاهش آسیب پذیری تأمین امنیت غذایی در راستای الزامات پدافند غیرعامل جای می‌گیرد.

فتحی در ارتباط با مدیریت آب‌های سطحی، به احداث سدهای ذخیره سازی اشاره نموده و بیان کرد: ۱۱۷ سد ذخیره سازی در استان موجود بوده و همچنان مطالعات لازم در جهت نیاز به احداث سدهای جدید صورت می‌گیرد اما باید پذیرفت که کشور ما به لحاظ منابع آبی کشوری خشک محسوب می‌گردد و این امر لزوم برنامه ریزی برای مصرف بهینه از منابع موجود را می‌طلبد. آبیاری تحت فشار و اصلاح الگوی کشت و تولید در محیط‌های گلخانه‌ای برای استفاده بهینه از آب و آزادسازی فضای باز جهت تولید محصولات استراتژیک و تولید چند برابری محصولات گلخانه‌ای با استفاده از میزان ثابت آب نیز در چهارچوب الزامات پدافند غیرعامل قابل ارزیابی است.

وی ضمن تاکید بر اینکه تولید محصول سالم باید در مبدأ صورت گیرد، گفت: از طریق مدیریت مصرف نهاده‌های شیمیایی برای جلوگیری از کاهش عملکرد در واحد سطح و جلوگیری از آفات و امراض و در عین حال پیشگیری از بروز بقایای شیمیایی در محصولات تولیدی با استفاده از شبکه‌های پیش آگاهی قابل اجراست که زمان مناسب، میزان لازم استفاده از این نهاده را تعیین نموده و نگرانی‌های فوق را برطرف می‌نماید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه بیاییم یک بار برای همیشه مساله آبیاری مزارع سبزی و صیفی با آب‌های فاضلاب را حل نمائیم افزود: به این سوال پاسخ دهیم که کشاورزان در مسیر آب‌های آلوده و فاضلاب قرار گرفته و به کشاورزی پرداخته‌اند یا کشاورزی در آن مناطق انجام می پذیرفته و کشاورز چاه آبیاری داشته کانال آب جاری و قنات داشته و توسعه صنعت و شهرها باعث گردیده آب فاضلاب به کانال‌ها و قنواتی که سالیان سال توسط کشاورزان مورد استفاده در مزارع قرار می‌گرفتند ورود پیدا نماید؛ کشاورز مظلوم در این خصوص تقصیر ندارد متولیان امر نبایستی اجازه دهند آب‌های فاضلاب و آلوده به کانالهای کشاورزان ورود نکرده و از هم تفکیک شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =