کد خبر: 21164
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
خرما

دبیر نظام صنفی کشاورزی ماهشهر گفت: بنده به عنوان نماینده کشاورزان بندر ماهشهر نسبت به نمونه‌گیری و درجه‌بندی‌های خرمای ماهشهر اعتراض خود را اعلام می‌کنم.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، حامد یوسفی در خصوص گلایه نخلداران ماهشهری از نحوه درجه‌بندی کیفیت محصول خود، اظهار کرد: با توجه به دستور وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر الزام تعاونی‌های روستایی خوزستان به خرید تضمینی خرما، انگیزه و شوق مضاعفی در میان نخلداران ماهشهری ایجاد شد اما متاسفانه پس از چند روز این اشتیاق و انگیزه به بی میلی و سپس به اعتراض و عدم تمایل به فروش خرما به اداره تعاون روستایی شهرستان تبدیل شد.

وی ادامه داد: و از مسئولین ذی‌صلاح انتظار رسیدگی هرچه زودتر در خصوص تجدید نظر در بحث نحوه درجه‌بندی اعلام‌شده را دارم تا دغدغه نخلداران ماهشهری رفع شود.

وی با اشاره به اینکه نخلداران از فروش و تحویل خرمای خود به تعاون روستایی گله‌مند هستند، افزود: در سال‌های گذشته خرمای استعمران شهرستان بندر ماهشهر از نظر حجم و کیفیت در بالاترین سطح و بهترین درجه‌بندی براساس آمارهای اداره کل جهاد کشاورزی استان خوزستان قرار داشته است.

دبیر نظام صنفی کشاورزی ماهشهر با اشاره به اینکه در روزهای پایانی فصل خرید تضمینی خرما قرار داریم، گفت: در سال جاری با تعلل و تاخیر در قیمت گذاری خرما توسط کمیسیون مربوطه و خرید تضمینی تعاون روستایی و از دست رفتن ایام طلایی فروش خرما، مواجه بودیم که این مشکل در سطح استان وجود داشته و فقط به ماهشهر معطوف نمی‌شود اما مساله درجه‌بندی اعلامی از سوی تعاون روستایی ماهشهر کاملا به ضرر و زیان نخلداران درآمد و نحوه ناعادلانه درجه‌بندی کیفی خرما، فقط دامان نخلداران ماهشهری را گرفت.

یوسفی عنوان کرد: بنابر آمارهای اعلامی توسط تعاون روستایی خوزستان در بخش خرید تضمینی خرما، مشخص شد که اجحاف بزرگی در حق نخلداران ماهشهری صورت گرفته است زیرا تا سال گذشته که خرید خرما توسط کارگاه‌های بخش خصوصی انجام می‌شد، برای بالا بردن کیفیت محصول خود و صادراتی کردن آن، از خرمای حوزه بندر ماهشهر استفاده می‌کردند.

وی افزود: امسال خرمای این شهرستان در انتهای جدول درجه‌بندی به لحاظ حجم و کیفیت قرار گرفت و آمارهای اعلامی در خصوص درجه‌بندی کیفی خرما در سال جاری برای نخلداران واقعا آزار دهنده و مایوس کننده بوده است.

یوسفی با بیان اینکه خرما به قیمت کمتری نسبت به سال گذشته خریداری شد، تصریح کرد: سال گذشته  نخلداران خرمای خود را بدون پرداخت هیچ گونه هزینه اضافه، به ازای هر کیلوگرم بیش از ۷ هزار تومان به فروش رساندند اما امسال علی رغم تورم بسیار بیشتر نسبت به سال گذشته و افزایش قیمت همه خدمات ارائه شده به کشاورزان از جمله قیمت سم، کود و هزینه ادوات کشاورزی که همگی به افزایش هزینه‌های تولید محصول  منجر شده است، خرما با قیمتی کمتر از سال گذشته از نخلداران خریداری شد.

دبیر نظام صنفی کشاورزی ماهشهر با اشاره به میزان خرمای فروخته شده به صورت خرید تضمینی، گفت: میزان خرماهای فروخته شده به صورت خرید تضمینی در شهرستان ماهشهر حدود یک هزار و ۳۰۰ تن بوده است؛ رتبه کیفی اختصاص یافته از طرف اداره تعاون روستایی ماهشهر به خرمای ماهشهر شامل حدود ۷۰۰ تن درجه سه، ۱۰۰ تن درجه یک و مابقی درجه دو بوده است.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم خرمای درجه یک ۹ هزار و ۲۰۰ تومان، درجه دو ۷ هزار و ۸۰۰ تومان و خرمای درجه سه ۶ هزار تومان بوده است، افزود: چشم امید نخلداران ماهشهری به دستور وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر خرید تضمینی به ازاء هر کیلو ۹ هزار و ۲۰۰ تومان بود اما با وجود همه هزینه‌های گفته شده و اضافه شدن هزینه‌های جانبی مانند خرید سبد پلاستیکی و صندوق چوبی، دستمزد کارگر و حمل ونقل، قیمت خرید تضمینی سقوط آزاد داشته است.

یوسفی بیان کرد: نحوه درجه‌بندی کیفیت خرمای ماهشهر، خستگی و تمام زحمات یکساله را بر جان و دوش نخلداران باقی گذاشت و خستگی آنان وقتی که متوجه شدند محصول‌شان علی رغم داشتن بالاترین کیفیت در پایین ترین رده‌بندی اعلام‌شده قرار گرفته است، دو چندان شد.

وی افزود: بنده به عنوان نماینده کشاورزان بندر ماهشهر نسبت به نمونه‌گیری و درجه‌بندی‌های خرمای ماهشهر اعتراض خود را اعلام می‌کنم  و از مسئولین ذی‌صلاح انتظار رسیدگی هرچه زودتر در خصوص تجدید نظر در بحث نحوه درجه‌بندی اعلام‌شده را دارم تا دغدغه نخلداران ماهشهری رفع شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =