کد خبر: 21156
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳
ذرت

برداشت ذرت علوفه ای در برخی از مناطق استان ایلام آغاز شده، در این بین نبود نظارت‌ها باعث ورود دلالان برای خرید ذرت علوفه‌ای کشاورزان ایلامی شده است.

 این روزها کار برداشت ذرت علوفه‌ای در شهرستان هلیلان در استان ایلام آغاز شده اما در این میان کشاورزان می‌گویند سایه واسطه‌ها و دلالان بر سر تولید سنگینی می‌کند.

در حالی که سالانه بالغ بر ۱۲ هزار تن انواع نهاده‌های دامی در استان تولید و روانه بازارمصرف می‌شود، اما جولان دلالان در سایه نبود نظارت‌ها باعث شده که محصولات تولیدی مثل ذرت علوفه ای با قیمتی فراتر از توان دامداران عرضه شود.

با توجه به وجود دو میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام و تولید سالانه ۲۷ هزار تن گوشت قرمز در استان ایلام، نظارت بر کار برداشت و توزیع ذرت علوفه ای ضروری است.

کشاورزان منطقه درگیر دلالان هستند
یکی از کشاورزان هلیلان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: حدود یک هفته است که کار برداشت ذرت علوفه‌ای در شهرستان هلیلان شروع شده است.

مهدی صالحی بیان کرد: یکی از بهترین مزیت‌های کشت ذرت علوفه ای این است که با کشت هر ۲ هکتار یک شغل مستقیم ایجاد می‌شود.

متاسفانه کشاورزان منطقه درگیر دلالان می‌شوند، دلالان محصول کشاورزی را از ما به عنوان مثال ذرت را کیلویی کمتر از ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند

وی افزود: کشاورزان منطقه توانستند که زمین‌های خود را از حالت آبیاری سنتی خارج و سیستم‌های بارانی را در اراضی کشاورزی پیاده کنند، بر همین اساس تولید ذرت علوفه ای در شهرستان رشد داشته است.

ورود دلالان برای خرید ذرت علوفه ای کشاورزان ایلامی| مسئولان نظارت کنند

وی با اشاره به اینکه کشت مستقیم ذرت باعث حفظ رطوبت زمین می‌شود، گفت: متاسفانه کشاورزان منطقه درگیر دلالان می‌شوند، دلالان محصول ذرت علوفه ای را کیلویی کمتر از ۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌کنند و همین ذرت را به دامداران کیلویی چهار هزار تومان می‌فروشند.

صالحی بیان کرد: حمایت دولت از کشت ذرت علوفه ای علاوه بر رونق تولید محصولات کشاورزی،  باعث تامین نهاده های دامی دامداران نیز منی شود.

وی گفت: علت اینکه کشاورزان رغبت بیشتری به برداشت ذرت به شکل علوفه‌ای دارند عملکرد بالا، زودبازده و مصرف آب کمتر است.

پیش بینی برداشت ۱۱۲ هزار تن ذرت علوفه‌ای در ایلام
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: برداشت ذرت علوفه ای از سطح ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی هلیلان آغاز شده و این محصول به دلیل نیاز دامداران استان به نهاده های دامی از اهمیت بالایی در استان برخوردار است.

محمدعلی اقدسی افزود: پیش بینی می‌شود نزدیک به ۱۱۲ هزار تن علوفه از سطح مزارع ذرت استان برداشت شود.

 ذرت دانه‌ای مشمول خرید تضمینی محسوب می‌شود، اما قیمت ذرت علوفه‌ای را عرضه و تقاضا در بازار قیمت تعیین می‌کند

وی تصریح کرد: برای ذخیره ذرت علوفه‌ای در شهرستان هلیلان، کار احداث یک سیلو آغاز و یک سیلوی دیگر نیز در دست اجرایی شدن است.

ورود دلالان برای خرید ذرت علوفه ای کشاورزان ایلامی| مسئولان نظارت کنند

اقدسی در بحث خرید و اختلاف قیمت نهاده‌های دامی مثل ذرت علوفه ای در بازار نیز بیان کرد: به جز محصولاتی که با ارز دولتی خریداری می شوند، قیمت مابقی نهاده های دامی بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین قیمت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام اضافه کرد: در حال حاضر ذرت دانه‌ای مشمول خرید تضمینی محسوب می‌شود، اما قیمت ذرت علوفه‌ای را عرضه و تقاضا در بازار قیمت تعیین می‌کند.

تامین بخشی از نیاز علوفه دامداری های صنعتی ایلام
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد:  در سال زراعی جاری چهار هزار و ۳۰۰ هکتار ذرت دانه ای و ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار ذرت علوفه ای در سطح استان کشت شده است.

حشمت زرین جوب بیان کرد: پیش بینی می شود ۲۸ هزار تن ذرت دانه ای به ارزش یک هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال و ۱۱۲ هزار تن ذرت علوفه ای به ارزش ۸۲۳ میلیارد ریال تولید شود.

وی گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و کمبود علوفه در سطح استان، تولید ذرت علوفه ای می تواند نقش به سزایی در تامین بخشی از نیاز علوفه دامداری های صنعتی استان داشته باشد.

وی افزود: مناطق عمده کشت ذرت در استان شهرستان های مهران، دهلران، دره شهر و هلیلان است.

ذرت یکی از محصولات مهم کشاورزی استان ایلام که به دو شکل علوفه‌ای و دانه‌ای کشت می‌شود و بسیاری از کشاورزان بخاطر صرفه جویی در مصرف آب و عملکرد بالا بصورت علوفه‌ای برداشت می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =