کد خبر: 21142
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۸
مسعود منصور

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یکی از راه‌های ارزان برای مهار تخریب سرزمین و پایداری آب و خاک و پوشش گیاهی را اقدامات آبخیزداری برشمرد و گفت: کارکردا و اثربخشی اقدامات آبخیزداری و ابخوانداری برکاهش فرسایش خاک، کاهش خسارت سیل و تقویت سفره‌های زیرمینی و قنات‌ها به‌طور کامل مشهود است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا مسعود منصور امروز در سومین همایش بین‌لمللی جوانان حفاظت خاک و آب دردانشگاه تربیت مازندران با اشاره به اهمیت و ارزش فراوان خاک و آب که شرایط حیات را برای انسان و موجودات فراهم می‌کند، گفت: حفظ این منابع از پایگاه معنوی بالایی نیز برخوردار است و در قرآن مجید نیز بارها از کلمه خاک استفاده شده است.

وی با بیان اینکه خاک و زمین به عنوان بستر حیات تلقی می‌شود، اظهارکرد: در احادیث شکستن درخت به معنای شکستن بال فرشتگان است.

رییس سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه منابع آب و خاک در معرض تهدیدهای فراوانی است، گفت: فرسایش آبی و بادی، شوری، آلودگی، رشد روزافزون جمعیت، صنعتی شدن و تغییر اقلیم از جمله عوامل تهدید است.

منصور حفظ منابع آب وخاک را یک ضرورت و اقدام مهم برشمرد و اظهارکرد: برای حفظ منابع باید رویکرد پیشگیرانه داشته باشیم و منطقی نیست که اجازه دهیم فرسایش آبی یا خاکی رخ دهد و میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و اراضی کشاورزی خسارت وارد شود سپس درصدد جبران آن برآییم.

رئیس سازمان جنگل‌ها یادآور شد: خسارت زیست‌محیطی غیرقابل جبران یا سخت است و به علت واقع شدن در شرایط خشک و نیمه‌خشک، تهدیدها در کشور نیز وجود دارد.

وی در ادامه اظهارکرد: مسئولان عالی نظام به‌ویژه مقام معظم رهبری همواره برای اجرای طرح‌های آبخیزداری تاکید کرده‌اند. از این رو اقدامات آبخیزداری نباید تعطیل شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها یادآور شد: اجرای طرح‌های آبخیزداری بدون توجه به نگرش و جامعیت آن نمی‌تواند به نتیجه مناسبی منجر شود و مدیریت جامع آبخیز امری مهم است و باید تصمیم‌گیرندگان به این باور برسند که به سمت مدیریت در حوزه آبخیز گام بردارند.

وی مشارکت مردم، خیرین و جوامع محلی را در اجرای طرح مدیریت جامع آبخیزداری امری ضروری دانست و گفت: کمک سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی نظیر یونسکو برای فراهم کردن بستر و زمینه انتقال و تبادل تجارب کشورها حائز اهمیت است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، منصور از راه‌اندازی مرکز بین‌المللی مدیریت جامع آبخیزداری در مناطق خشک و نیمه خشک در کشور خبر داد و گفت: با توجه به تجارت موفق، این مرکز در کشور تأسیس شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =