کد خبر: 21048
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
پرورش آبزیان

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به ایجاد گردشگری شیلات در مزارع پرورش ماهی استان، گفت: با ایجاد این نوع گردشگری، معیشت روستائیان بهبود می‌یابد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، قاسم جعفروند روز جمعه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ایجاد فضای گردشگری در مزرعه، باعث مهاجرت معکوس مردم و کسب درآمد غیرکشاورزی در محیط روستا از طریق تعامل میان گردشگران و افراد محلی می شود.

وی بیان کرد: ایجاد گردشگری در مزارع یا چند منظوره کردن کشاورزی می تواند به عنوان پاسخی برای چالش های محدودکننده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در روستا باشد و کشاورزان می توانند با دو منظوره کردن استخرهای کشاورزی و تولید ماهی  علاوه بر ایجاد تنوع تولید باعث رونق بخشیدن به زندگی اقتصادی و اجتماعی شوند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه گردشگری در بسیاری از کشورها به عنوان نیروی مولد و محرکه رشد اقتصادی شناخته می‌شود افزود: بسیاری از کشورها با توسعه ظرفیت های گردشگری خود، ظرفیت های زیادی در ایجاد اشتغال و منبع درآمد اضافی برای بسیاری از مردم به وجود آورده اند.  

وی با بیان اینکه صاحب‌ نظران بر این باورند که گردشگری شیلاتی می‌تواند به ‌عنوان راهبردی جدید نقش مهم و سازنده‌ای در توسعه پایدار معیشتی ایفا نماید افزود: ایجاد مزارع گردشگری شیلات در استان با توجه به پتانسیل های مناطق مختلف از نظر اراضی کشاورزی، می‌تواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی موثر بوده و این امر دستیابی به توسعه پایدار را امکان پذیر می کند.  

جعفروند گفت: پس از همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان و تعطیلی نسبی گردشگری، سلیقه مردم در انتخاب مناطق سفر تغییر کرده و اقامت در روستاها، مزارع و طبیعت‌گردی جایگزین سفر به شهرهای پرتردد و مراکز تجاری بزرگ شده است.  

وی افزود: نکته‌ای که باید مدنظر داشت این است که با افزایش آگاهی مردم که به زندگی شهری و ماشینی عادت کرده اند، ایجاد زمانی برای گذراندن روزهای تعطیل در مزارع و عرصه های طبیعی، فرصتی ارزشمند برای دور شدن از زندگی روزمره و بدست آوردن آرامش در فضای روستا و مزرعه است؛ با این نوع گردشگری تجربه‌های ارزشمند از جمله آشنایی با  فرهنگ و آداب و رسوم جوامع محلی، تامین بخشی از نیازهای روزمره به صورت مستقیم، ارزان و تازه باعث  توسعه روستاها و مزارع، بهبود اقتصاد جوامع محلی و بالطبع مانع مهاجرت و خالی شدن روستاها می شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد با حمایت از گردشگری شیلاتی می‌توان علاوه بر ایجاد جمعیت‌پذیری روستایی، بسترهای پیشرفت اجتماع محلی و بقای فرهنگ روستایی و جریان متنوع درآمد را نیز فراهم کرد.  

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: با اینکه زندگی در شهر و سبک زندگی شهری، بسیاری از انسان ها را از طبیعت دور کرده است  ولی با گردشگری در مزارع  استان، اغلب بازدیدکنندگان با اقامت در کنار مزارع پرورش ماهی، صرف محصولات ارگانیک، فعالیت های تفریحی و آموزشی از جمله بازدید علمی، ماهیگیری، عکاسی، آشپزی و پیاده روی در هوای سالم به‌ دور از ازدحام شهرها را تجربه می‌کنند.  

وی خاطر نشان کرد: مدیران مزارع پرورشی توریست پذیر با طبخ غذاهای بومی، طبخ غذاهای آبزی،  اجرای موسیقی سنتی و ارایه لباس های محلی می توانند گردشگران را برای حضور در مزارع تشویق کنند.

جعفروند افزود: در آذربایجان شرقی تعداد ۱۱ مزرعه آبزی پروری با امکانات گردشگری در شهرستان های  تبریز، چاراویماق، جلفا، هریس، اهر، بستان آباد، سراب، شبستر، مراغه، میانه و هشترود فعال هستند  و علاوه بر آن سایر شهرستان های استان  و به خصوص منطقه آزاد ارس و حاشیه جاده مرزی جلفا ـ سیه رود با دارا بودن اراضی و مزارع پر رونق، ظرفیتی بی نظیر و  پتانسیلی با ۱۰۰ مزرعه آبزی پروری در حوزه گردشگری دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =