آتش سوزی ممسنی

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره رویکرد مقابله و پیشگیری از آتش‌سوزی در منابع طبیعی و جنگل‌ها گفت: طرح پهنه‌بندی و تعیین مناطق دارای خطر آتش‌سوزی در استان تهیه شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، رحمان توکلی افزود: براساس این طرح از ۱۳۴هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی ملی استان که شامل جنگل، مراتع متراکم، نیمه متراکم و کم متراکم است، خطر پذیری مناطق در پنج کلاس تقسیم‌بندی شد.

به گفته وی، در  طرح پهنه‌بندی و تعیین مناطق دارای خطر آتش‌سوزی در استان که با استفاده از روش‌های آماری مبتنی بر هوش مصنوعی تهیه شده است، ۱۲ عامل از جمله تراکم پوشش گیاهی به عنوان ماده سوختنی،  پراکنش عامل انسانی و بهره‌برداران منابع طبیعی و گردشگران، سرعت وزش باد،  شیب و جهت شیب عرصه منابع طبیعی، میزان پوشش گیاهی جنگلی و مرتعی، میزان بارش سالانه و رطوبت خاک، وجود مواد قابل اشتغال و گیاهان علفی یکساله از جمله علف‌ها، فاصله از اراضی کشاورزی، فاصله از ایستگاه اطفای حریق و دما پراکنش جاده‌ها در پهنه در میزان حریق و وسعت حریق  اثرگذار است، که در  قالب سیستم اطلاعات جغرافیای مورد بررسی قرار گرفته است.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت:هم‌اکنون بیش از ۹۵ درصد حریق و آتش‌سوزی در منابع طبیعی و جنگل‌ها عامل انسانی است و پراکنش عامل انسانی و بهره‌برداران منابع طبیعی و گردشگران باعث بروز حریق می‌شود.

توکلی اظهار داشت: برای اجرای طرح پهنه‌بندی حریق ۱۱۹ منطقه که آتش‌سوزی در آن رخ داده است، نقشه‌برداری و ۱۲ عاملی که بیشترین اثرات حریق را داشتند ،در این‌ طرح  استخراج شد.

وی گفت: برای پیش‌بینی و تهیه نقشه خطریذیری مناطق، کل استان بر اساس میانگین آتش‌سوزی سال‌های گذشته به قسمت‌های ۹ هکتاری تقسیم شد تا میزان خطرپذیری مناطق در مدل تهیه شده و مقدمات برنامه‌ریزی برای اقدامات پیشگیرانه از جمله نصب دوربین پایش، احداث آتش بر در این مناطق آماده شود.

به گزاش ایرنا،یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری  را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که رقمی معادل ۸۶.۵ درصد از سطح این استان را شامل می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =