کد خبر: 21030
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲
محمد جواد عسکری

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، فلسفه احیای ماموریتهای جهاد سازندگی را ارتقای زیرساخت‌ها و فضای تولید در روستاهای کشور دانست و گفت: کاهش سهم تولید در روستاها می‌تواند تبعات اجتماعی زیادی چون مهاجرت به حاشیه شهرها و افزایش نرخ بیکاری داشته باشد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، محمد جواد عسکری درباره دستور رییس جمهوری برای احیای ماموریت‌های جهاد سازندگی جهت آبادانی روستاها و مناطق محروم کشور، گفت: در ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی، مردم ساکن در روستاهای کشور ۵۵ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شدند اما اکنون نرخ جمعیت روستایی کشور به ۲۵ درصد کاهش یافته است.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس یازدهم با هشدار نسبت به فعال نشدن موضوع تولید در روستاهای کشور، گفت: کاهش سهم تولید در روستاها می‌تواند تبعات اجتماعی زیادی چون مهاجرت به حاشیه شهرها و افزایش نرخ بیکاری را به همراه داشته باشد.

عسکری با پیش بینی کاهش جمعیت روستایی کشور به ۱۵ درصد در صورت تداوم این وضعیت، گفت: برای مهاجرت معکوس (از شهر به روستا)  باید عمران و توسعه را به روستاها ببریم که با اقدامات بسیج در حال حاضر در بعضی نقاط این اتفاق افتاده است.

وی،  تاکید رییس‌جمهوری برای احیای جهاد سازندگی را اقدامی بسیار ارزشمندی قلمداد کرد و گفت: نباید شتابزده اقدام کنیم، ابتدا باید زیرساخت‌ها و سازوکارها مهیا شود و با تدوین یک برنامه صحیح و حساب شده زمینه برپایی نهاد انقلابی جهاد سازندگی را فراهم کنیم.

نماینده مردم داراب و زرین‌دشت (استان فارس) در مجلس شورای اسلامی، موضوع امنیت غذایی را یکی از موضوعات بسیار مهم کشور عنوان کرد و یادآور شد: وقتی موضوع امنیت غذایی در اولویت قرار گیرد و محصولات کشاورزی به شکل تضمینی خریداری شود و نهاده‌ها به موقع در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد حتما شاهد اتفاقات خوبی در جامعه روستایی خواهیم بود.

عسکری، فلسفه ایجاد جهاد سازندگی را احیای فضای تولید، ایجاد زیرساخت‌ها، خرید تضمینی و قراردادن به موقع نهاده‌های کشاورزی در اختیار تولیدکنندگان دانست و ادامه داد: نگاه و رویکرد ما این است که همه امورات مربوط به حوزه روستا اعم از کشاورزی، باغبانی، زراعت، مسکن، بهسازی، آب، برق و گاز و مخابرات به تناسب نیازها و ظرفیت‌ها، عملیات و اجرایی شده و در عین حال دستگاه‌های متولی هم یکی باشند.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رییسی نهم مهر در دیدار نخبگان، علما، خانواده شهدا و ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم کهگیلویه و بویراحمد گفته بود که دولت سیزدهم در راستای ایجاد سازوکاری مناسب برای تحول در روستاها، به زودی جهاد سازندگی را با محوریت سامان دادن به انگیزه‌ها و عزم و اراده جهادی جوانان مخلص و کارآمد کشور احیا خواهد کرد.

متعاقب این سخنان، رییس جمهوری سیزدهم مهر به معاون اول خود ماموریت داد در قالب کارگروهی با حضور پیشکسوتان جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی در کشور و بسیج سازندگی سازوکار و ساختارهای احیای ماموریت‌های جهاد سازندگی با محوریت مردم در مدت ۲۰ روز بررسی و تدوین کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =