کد خبر: 20957
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
آبزیان

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان سردآبی مازندران گفت که افزایش دو برابری قیمت پودر ماهی کیلکا ،سویا و گنجاله به عنوان مهم‌ترین نهاده‌ ها و مواد غذایی پرورش ماهی قزل‌آلا حدود ۴۰ درصد از واحدهای پرورش دهنده این گونه‌های آبزیان را در استان غیر اقتصادی کرده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، علی محمد قربانی با اعلام این که ۲۵ تا ۳۰درصد غذای ماهیان سردآبی را پودر ماهی کیلکا تشکیل می دهد ، افزود که قیمت هر کیلوگرم پودر ماهی از ۲۳ هزار تومان به حدود ۴۳هزار تومان طی دو ماه گذشته افزایش یافته است.

وی تعداد واحدهای فعال پرورش ماهیان سردآبی در مناطق کوهستانی و جلگه ای مازندران را حدود ۳۰۰ مزرعه اعلام کرد و گفت که که هر مزرعه در یک دوره ۶ ماهه ظرفیت تولید ۱۰ تا ۴۰ تن ماهی قزل آلا دارند.

 قربانی از تاثیر خشکسالی و کاهش دبی رودخانه ها بر پرورش ماهیان سردآبی خبر داد و اظهار داشت : شرایط خشکسالی و کاهش محسوس دبی آب رودخانه های کوهستانی  و افت سطح آب چاه ها در جلگه نیز مزید بر علت  شده است تا از دو ماه گذشته بچه ریزی دراستخرهای پرورش ماهیان سردآبی صورت نگیرد.

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان سردآبی مازندران افزود : بررسی ها نشان می دهد که برخی از پرورش دهندگان با وجود خالی بودن استخرها و مزرعه اشان ، تاکنون بچه ریزی جدید را انجام نداده اند و در واقع عرضه ماهی قزل آلا در واحد های پرورشی به انتهای تولید خود رسیده است.

وی نتیجه این روند را کاهش عرضه ماهیان در بازار و افزایش قیمت دانست و گفت : قیمت انواع ماهی قزل آلا در بازار  از ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان اکنون به ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تومان در هر کیلو افزایش یافته است.

قربانی میانگین هزینه تولید هر یک کیلو ماهی قزل آلا در مزارع پرورش ماهیان سردآبی مازندران با قیمت جدید نهاده ها و دستمزد کارگری را تا ۷۰تا ۷۵ هزار تومان برآورد کرد و گفت : با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و رقابتی نبودن صادرات ماهی ، به نظر می رسد ناامیدی و تعطیلی مزارع  پرورش دهندگان بیشتر شود.

وی افزود : قیمت فعلی ماهی در بازار عمده فروشی استان هر کیلو گرم ۹۰تا  ۹۵ هزار تومان است و به همین دلیل ادامه فعالیت برای پرورش دهندگانی که استخرشان خالی از ماهی شده است توجیه اقتصادی نخواهد داشت.  

قربانی در عین حال به وجود تقاضا برای صادرات ماهیان سردآبی بویژه به کشور روسیه اشاره کرد و گفت : افزایش قیمت تمام شده در دور جدید پرورش ماهیان ، اصلا توجیه اقتصادی برای ادامه فعالیت ندارد چون بی ثباتی و افزایش  قیمت نهاده ها نیز همواره محتمل است. 

مدیر عامل اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان سردآبی مازندران با ذکر این نکته که اگر قیمت نهاده ها کنترل نشود ماهی قزل آلا به طور کلی از مصرف عمومی خارج شده و فقط افراد خاص از طبق خاص می توانند مصرف کننده این ماهی پرطرفدار باشند، تصریح کرد: این که شهروندان نسبت به بالا بودن قیمت ماهی قزل آلا عصبانی و منتقد باشند حق دارند ، چراکه این گونه از آبزیان از سر سفره آنان خارج شده است ، اما  وقتی فعالیت تولیدی توجیه اقتصادی نداشته باشد ، چاره ای جزء تعطیلی نیست.  

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا از فروشگاه های مواد پروئینی و ماهی در شهرستان های ساری و آمل هم نشان می دهد که اکنون هر کیلو گرم ماهی قزل آلا  تا ۱۰۷ هزار تومان عرضه می شود.

شیلات مازندران با دارا بودن بیش از سه هزار و ۵۰۰ مرکزآبزی پروری و اشتغال بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر در این واحدها ، جایگاه ویژه ای درفعالیت های شیلاتی کشور دارد.
طبق آمار شیلات مازندران پارسال حدود ۱۰۵ هزار تن انواع آبزیان پرورشی در استان تولید شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =