کشاورزی

یک کشاورز اهل سوسنگرد با بیان این‌که کشاورزان از فعالیت‌ها و اقدامات موسسه جهاد نصر بسیار خوشحال هستند، گفت: ساکن شهر سوسنگرد و از سران عشیره مزرعه هستم. تا قبل از اجرای فاز یک طرح رهبری کم‌تر از یک ششم زمین‌های فعلی من و برادرانم که حدود ۵۰ هکتار بوده، قابل بهره‌برداری بود، ولی اکنون تمام ۳۰۰هکتار زمین کشاورزی ما به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش روستانیوز، حاج خالد مزرعه اظهار داشت: درآمد ما قبل از اجرای فاز نخست طرح رهبری از هر هکتار ماهی یک تا دو میلیون تومان بود و از هر هکتار حدود یک تن محصول برداشت داشتیم، اما بعد از این‌که طرح رهبری اجرا و زمین‌های کشاورزی بهینه‌سازی شد، درآمدمان بسیار افزایش یافت.
 وی گفت: تا قبل از اجرای طرح رهبری با استفاده از نهرهای سنتی  به طول ۱۲ کیلومتر آب را منتقل می‌کردیم و حجم بسیار زیادی از آب در طی مسیر جذب سفره‌های زیرزمینی می‌شد، ولی در حال حاضر برای انتقال آب از کانال‌های بتنی استفاده می‌شود که هدررفتن آب را بسیار کاهش می دهد؛ البته اکنون نیز با کمبود آب روبه‌رو هستیم، ولی پیش از اجرای این طرح هم بی‌آبی داشتیم و هم شوری آب.
 این کشاورز ساکن سوسنگرد با بیان این‌که در حال حاضر زهکشی زمین‌های کشاورزی مناسب‌تر شده است، اظهار کرد: تناژ تولید محصول نیز بالا رفته و برداشت محصول ما در هر هکتار به حدود چهار تا پنج تن رسیده است.
وی در پاسخ به این‌که عمده محصول تولیدی شما چیست، گفت: در حال حاضر کلزا، گندم، صیفی‌جات و... کشت می کنیم، ولی قبل از اجرای طرح با توجه به محدودیت تأمین آب  فقط گندم و جو کشت می شد.

نقش موثر اجرای طرح رهبری در بهبود معیشت کشاورزان
مزرعه با بیان این‌که ۱۸نفر در ۳۰۰هکتار زمین او در حال فعالیت هستند، اضافه کرد: زندگی این افراد کاملاً به کشاورزی وابسته است و اجرای طرح رهبری باعث شده زندگی آنان بسیار تغییر کند. اگر این طرح اجرا نمی‌شد، سطح زیر کشت فقط ۵۰هکتار بود، زیرا آب کافی در اختیار نداشتیم و فقط حداکثر برای پنج نفر اشتغال ایجاد می‌کرد.
این کشاورز سوسنگردی درباره نحوه فعالیت موسسه جهاد نصر در اجرای فاز یک طرح رهبری گفت: این موسسه فعالیت بسیار خوبی داشته و کارشناسان و پیمانکاران همکار آن خبره هستند. پیمانکاران همکار این موسسه تمام تجهیزات لازم را در اختیار دارند و از سال ۸۹ در حال تسطیح زمین‌ها و فعالیت هستند و جایگزین مناسبی برای این موسسه سراغ ندارم.
وی اظهار داشت: قبل از ورود موسسه جهاد نصر کشاورزی در شهرستان ما در سطح بسیار کمی از زمین‌ها انجام می‌شد و خبری از تسطیح، زهکشی و یکپارچه‌سازی اراضی نبود.
مزرعه مزرعه درباره حواشی مطرح شده پیرامون ناراضی بودن برخی کشاورزان از فعالیت‌های موسسه جهاد نصر اظهار کرد: در هر کاری نقص وجود دارد، ولی در مجموع کار این موسسه خوب بوده است.
وی درباره مسائل بهره‌برداری از اراضی اظهار کرد: تشکل‌های کشاورزی بهره‌بردار در منطقه توانمند نیستند تا بتوانند از مستحدثات نگهداری و کار را مدیریت کنند؛ لذا خواسته ما تقویت شرکت‌های بهره‌بردار است تا بتوانند از شبکه‌ها محافظت کنند.
مزرعه افزود: هر کس قدم خیری برای کشاورزان بردارد، خیر می کند. ما کشاورزان سوسنگردی خواهان توجه مسئولان هستیم، زیرا در پایین دست سد کرخه ساکن هستیم و مشکل بی‌آبی غوغا می‌کند.
این فعال بخش کشاورزی ادامه داد: با دو یا سه بار آبیاری زمین از هر هکتار چهار تن محصول برداشت می کنیم و اگر آب بیش‌تری داشتیم، قطعاً برداشت محصول بیشتر می‌شد.
وی گفت: عملیات اجرایی در زمین‌های ما توسط موسسه جهاد نصر طی شش ماه انجام شد و از نظر تهاتر خیلی خوب عمل کردند، ولی نگرانیم که زمین‌های خود را به موسسه دیگری بدهیم، چون شاید زمان بیش‌تری طول بکشد که زمین‌های مارا تهاتر کنند.
مزرعه تصریح کرد: موسسه جهاد نصر با تجمیع و هندسی‌سازی اراضی حداکثرحدود پنج درصد از متراژ آن را جهت کانال و زهکش کسر کرد که کسر این مساحت جهت احداث جاده‌ها، کانال‌ها و زهکش‌ها  بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =