کشاورزی

یک کشاورز دشت آزادگان گفت: تمام کشاورزان خوزستان از اجرای فاز نخست طرح 550هزار هکتاری در دشت آزادگان در قالب طرح رهبری خوشحال هستند، زیرا با اجرای این طرح تولید محصولات کشاورزی تا 300درصد رشد کرده است

به گزارش روستانیوز، جبار رافع نژاد، کشاورز دشت آزادگان خوزستان، در گفت‌وگو با خبرنگار روستانیوز اظهار داشت: در فاز یک 20هکتار زمین تسطیح‌شده و در فاز دوم 59 هکتار زمین دارم. در منطقه محل سکونت نیز به عنوان تسهیلگر بنیاد برکت مشغول به کار هستم و وام‌های اشتغال‌زایی به متقاضیان اعطاء می‌کنیم.

این کشاورز دشت آزادگان با بیان این‌که پیش‌تر در مباحث مربوط به تسهیلگری و تسطیح اراضی فعالیت کردم، افزود: علاوه بر این هماهنگ‌کننده کارها بودم و در سازمانی مردمی در بحث پیشگیری از بحران نیز فعالیت داشته‌ام.

رافع‌نژاد در ادامه درباره سطح زیر کشت تا قبل از اجرای فاز نخست در دشت آزادگان گفت: قبل از فاز یک نزدیک به 15هکتار از زمین‌های کشاورزی را که می‌توانستیم کشت بکنیم، زیر کشت می‌بردیم و هر هکتار بیش‌تر از 5/1 تا دو تن محصول نداشتیم و علت این امر فاصله زیاد بین زمین‌های کشاورزی و آب بود که به دلیل انتقال سنتی آب و شوره‌زار بودن زمین‌ها و زهکشی‌نشدن آن‌ها به نتیجه مورد نظر نمی‌رسیدیم.

این کشاورز دشت آزادگان خاطرنشان کرد: بعد از اجرای طرح زمین‌های ما به 20هکتار رسید، در حالی که قبلاً 15هکتار زمین داشتیم و سالی شش هکتار را زیر کشت می‌بردیم.

رافع‌نژاد افزود: در هر هکتار بین چهار تا شش تن محصول برداشت می‌کنیم که نتیجه اجرای طرح رهبری در دشت آزادگان است.

این کشاورز دشت آزاداگان درباره آموزش‌های داده شده به کشاورزان برای بهره‌وری بیش‌تر توضیح داد: این آموزش‌ها مربوط به تعاونی تولید است که تعاون روستایی آن را ارائه می‌دهد، ولی به نحو مقتضی نتوانستیم آموزش‌های لازم را بگیریم و حتی با توجه به کمبود آب نیاز به تغییر الگوی کشت داریم، ولی با توجه به تجارب گذشته در دهه 80درباره کشت جو، گندم، شلتوک و بعضی از صیفی‌جات و استفاده از این تجارب نتایج خوبی کسب کرده‌ایم، درآمدمان بالا رفته و ارزش زمین‌هایمان هم با تجمیع و به‌زراعی بیش‌تر شده است.

رافع‌نژاد گفت: در حال حاضر از 15آبان شروع به کشت گندم و جو می‌کنیم. در برخی زمین‌ها نیز کلزا و در تابستان خیار، خیار چنبر، لوبیا و صیفی‌جات می‌کاریم. درآمد ما نیز سالانه به 35 تا 40میلیون می‌رسد.

معیشت مردم منطقه به کشاورزی وابسته است

این کشاورز با بیان این‌که در 20هکتار زمین کشاورزی تسعیر شده چهار خانوار در حال فعالیت هستند که جمعاً تعداد اعضای آن‌ها به 18 تا 20 نفر می‌رسد، ادامه داد: معیشت این کارگران به کشاورزی وابسته است و اگر آب و زراعت نباشد، مردم کلاً بیکار هستند، ولی اگر کشاورزی باشد، مردم به همین کار مشغول می‌شوند.

وی درباره نحوه فروش محصولات کشاورزی نیز گفت: گندم و کلزا را به‌صورت تضمینی دولت می‌خرد و جو را هم به دامداران می‌فروشیم، زیرا شامل خرید تضمینی نمی‌شود. صیفی‌جاتی مثل گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، پیاز و... را هم به شهرستان‌های اطراف ارسال می‌کنیم.

رافع‌نژاد درباره میزان تأثیر اجرای طرح رهبری در منطقه خوزستان و ایلام بر کیفیت زندگی مردم و کشاورزان نیز گفت: این امر یک اتفاق خیلی خوب بود و مردم منطقه اصلاً تصور نمی‌کردند که این اتفاق بیفتد و از مقام معظم رهبری ممنون هستند که برای خوزستان و دشت آزادگان این طرح را در نظر گرفتند.

وی تصریح کرد: چهار سال است که پیگیر دریافت حقابه از طریق وزیر بودیم تا سایر زمین‌ها نیز تسعیر بشوند و دنبال اجرای فاز دوم نیز هستیم.

رافع‌نژاد با بیان این‌که بسیاری از زمین‌ها نیاز به تسعیر دارند، توضیح داد: از همه دست‌اندرکاران، مسئولان، رهبر انقلاب و کسانی که توانایی دارند، تقاضا داریم که به فاز دو ورود کنند تا در تولید گندم خودکفا شویم و نیازی به واردات نداشته باشیم و تحریم‌ها شکسته شود، زیرا مردم این منطقه می‌توانند به عنوان چرخ‌دنده‌های اقتصاد کشور عمل کنند.

تحقق مهاجرت معکوس با اجرای طرح 550هزار هکتاری

وی درباره تبعات عدم اجرای طرح رهبری در دشت آزادگان نیز تصریح کرد: اگر این طرح اجرا نمی‌شد، مهاجرت‌ها به شهر شکل می‌گرفت و معضلات بسیاری ایجاد می‌شد. همچنین اعتیاد، بیکاری و حاشیه‌نشینی از تبعات دیگر بود، ولی در حال حاضر شاهد مهاجرت معکوس به خوزستان هستیم.

رافع‌نژاد درباره عملکرد موسسه جهاد نصر در اجرای طرح رهبری گفت: موسسه جهاد نصر فاز یک را دشت آزادگان اجرا کرد و کشاورزان از آن راضی هستند، زیرا در مباحث سیستمی، یکپارچه‌کردن زمین‌ها و تسعیر آن‌ها خیلی خوب کار کرد. مزایای این تسعیر بسیار بیش‌تر از معایب آن است و معایب آن به چشم نمی‌آید. دوست داریم موسسه جهاد نصر در اجرای فاز دو نیز مشارکت کند، به این دلیل که با این موسسه آشنا شده‌ایم و می‌توانیم به تسهیلگری و سرعت اجرای طرح کمک کنیم. در حالی که اگر موسسه دیگری وارد شود، فرآیند هماهنگی با آن زمان‌بر خواهد بود.

موسسه جهاد نصر مجری فاز دوم طرح رهبری باشد

این کشاورز درباره اخباری مبنی بر ناراضی بودن برخی کشاورزان از فعالیت موسسه جهاد نصر هم گفت: اگر کسی چنین حرفی زده است، قطعاً این شخص نماینده کشاورزان نیست. این اقدامات هم از سوی هر گروه یا شخصی که است، به نفع کشاورز نخواهد بود. درخواست ما این است که این موسسه به کار خود در اجرای فاز دوم  ادامه بدهد.

رافع‌نژاد درباره اقدامات خانه کشاورز و نظام صنفی برای جمع‌آوری امضاء علیه موسسه جهاد نصر ادامه داد: این نهادها به من مراجعه نکرده‌اند، ولی شنیده‌ام که در حال جمع‌آوری درخواست‌ها و شکایت علیه موسسه جهاد نصر هستند که این موضوع را به انجمن صنفی هم اطلاع دادیم. ما کشاورزان تشنه شروع فاز دو هستیم، ولی این اقدامات شاید باعث شود که از برنامه زمانی عقب بیفتیم.

این کشاورز دشت آزادگان در پایان گفت: من به عنوان یک کشاورز حامی تسریع در شروع فاز دوم طرح رهبری در دشت آزادگان هستم و بر اجرای سریع آن اصرار دارم و به مسئولان نیز کمک خواهم کرد و همراه موسسه جهاد نصر خواهم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =