مصباح

با هماهنگی سازمان تعاون روستایی استان و جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی برای اولین بار قرارداد خرید دانه‌ روغنی کلزا به میزان یک تا دو هزار تن بین اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی شهرستان تبریز و شرکت «طبیعت سبز پارس کهن» منعقد شد که یک‌هزار و 500آن به صورت کشت قراردادی بوده است.

به گزارش روستانیوز، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی شهرستان تبریز گفت: با هماهنگی سازمان تعاون روستایی استان و جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی برای اولین بار قرارداد خرید دانه‌ روغنی کلزا به میزان یک تا دو هزار تن بین اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی شهرستان تبریز و شرکت «طبیعت سبز پارس کهن» منعقد شد که یک‌هزار و 500آن به صورت کشت قراردادی بوده است.

محمد مصباح در گفت‌وگو با «روستانیوز» اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های کشاورزان این بوده که محصول کشت‌شده را به قیمت مناسب و دور از استرس نوسانات بازار به فروش برسانند که به این روش می‌توان به افزایش کشت دانه‌های روغنی در سال‌های آتی امیدوار بود.

وی تصریح کرد: در این قرارداد این میزان دانه‌ روغنی کلزا در سال زراعی جاری حداکثر 9درصد بالاتر از نرخ خرید تضمینی توسط دولت خریداری خواهد شد. همچنین این محصول به صورت قراردادی و با پیش‌پرداخت به کشاورزان به‌صورت پیش‌خرید انجام می‌شود.

مصباح ضرورت‌ها و برنامه‌های آتی در طرح خرید توافقی دانه‌ روغنی کلزا در قالب کشاورزی قراردادی را موارد زیر اعلام کرد:

1- وارد کردن بخش کشاورزی به بازار سرمایه.

2- راه‌اندازی مراکز نوآوری و توسعه بازار محصولات کشاورزی.

3- با نگاهی به ضرورت بخش کشاورزی و با هدف بالابودن بخش و دانش و فرآوری، زنجیره ارزش و توسعه بازارهای جدید ایجاد می‌شود تا فرصت‌هایی که در داخل این بخش وجود دارد، احیاء شود.

4- اجاره زمین‌های کشاورزی از کشاورزان و تا حد امکان یک‌جا زراعی و هماهنگی در قراردادن زمین از منابع طبیعی، اراضی ملی و... در اختیار کشاورزان.

وی مزایای این طرح را به شرح زیر برشمرد:

1- پول در زمان خرید به حساب کشاورزان واریز و آنان احساس رضایت می‌کنند. گفتنی‌است یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های کشاورزان واریز وجه است که متأسفانه در خرید تضمینی طول می‌کشد.

2- ثبت در سامانه سیفا به سبب عدم دسترسی افراد در روستاهای دوردست به اینترنت مشکل است که با این طرح مشکل برطرف می‌شود.

3- بالا بودن نرخ خرید اتحادیه از قیمت خرید تضمینی.

4- پرداخت مساعده به کشاورزان برای خرید بذر، کود، آماده‌سازی زمین (مکانیزاسیون و ماشین‌آلات)، بیمه و... در زمان کاشت، داشت، برداشت و به تبع آن خرید طبق قرارداد میان کشاورزان و اتحادیه.

  1. نقدینگی برای تأمین نهاده‌های کاشت تا برداشت محصول و پرداخت هزینه‌ها از سوی شرکت تأمین می‌شود.
  2. تحویل و ارسال به‌موقع محصولات کشاورزان به کارخانجات مورد نظر.
  3. پیش‌خرید محصولات کشاورزان که آرزوی دیرینه آنان بوده است. این کار قبلاً توسط واسطه‌ها انجام و حق کشاورزان تضعیف می‌شد که با این قرارداد دیگر نگرانی‌ای بابت تأمین مالی هزینه‌های کشت، خرید نهاده‌های کشاورزی و همچنین ترس از کاهش قیمت خرید محصولات وجود ندارد.
  4. پیگیری مشکلات کشاورزان از لحاظ تأمین نهاده‌ها و ادوات مورد نیاز با عنایت به سرمایه‌گذاری انجام شده.
  5. تحویل و ارسال به‌موقع محصولات کشاورزان به کارخانجات مورد نظر.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =