محمدعلي اقدسي

انتظار می‌رود با توجه به این‌که تکمیل و راه‌اندازی تعدادی از این پروژه‌ها بنا به ضرورت مورد تأکید ریاست محترم جمهور و همچنین وزیر محترم جهاد کشاورزی قرار گرفت، در طول سال جاری شاهد تأمین اعتبار و تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن تعدادی از این پروژه‌های نیمه‌تمام در سطح استان ایلام باشیم.

به گزارش روستانیوز، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در مورد دستاوردهای سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان ایلام گفت: با توجه به حضور دکتر ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، و بازدید ایشان از تعدادی از پروژه‌های در دست اقدام در استان ایلام و انعکاس گزارش بازدید ایشان در جلسه شورای اداری در حضور ریاست محترم جمهور و همچنین پیگیری‌های صورت گرفته، انتظار می‌رود با توجه به این‌که تکمیل و راه‌اندازی تعدادی از این پروژه‌ها بنا به ضرورت مورد تأکید ریاست محترم جمهور و همچنین وزیر محترم جهاد کشاورزی قرار گرفت، در طول سال جاری شاهد تأمین اعتبار و تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن تعدادی از این پروژه‌های نیمه‌تمام در سطح استان ایلام باشیم.

محمدعلی اقدسی در گفت‌وگو با «روستانیوز» اظهار داشت: در مجموع با توجه به بازدید‌های صورت گرفته از مناطق مختلف استان توسط ریاست محترم جمهور و وزیر جهاد کشاورزی انتظار می‌رود اجرا و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خصوصاً سامانه گرمسیری و همچنین تکمیل و راه‌اندازی تعدادی از ایستگاه‌های پمپاژ و احداث کانال‌های عمومی آبیاری در این استان در سال جاری در دستور کار دولت و مسئولان ذی‌ربط قرار بگیرد و ان‌شاءالله تا پایان سال جاری شاهد بهره‌برداری از برخی از این پروژه‌ها خواهیم بود.

افزایش سطح زیر کشت اراضی آبی استان به 120هزار هکتار

وی تصریح‌کرد: استان ایلام به دلیل برخورداری از شرایط آب و هوایی متنوع و وجود اقلیم‌های مختلف از مناطق بسیار مستعد جهت توسعه فعالیت‌های کشاورزی و دامداری در سطح کشور محسوب می‌شود. در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در جهت استفاده از پتانسیل‌های موجود در این استان صورت گرفته که از جمله این اقدامات می‌توان به پروژه‌های بزرگ تأمین آب اشاره کرد که هم‌اکنون با بهره‌برداری از بخشی از این پروژه‌ها سطح زیر کشت اراضی آبی استان از 60هزار هکتار به 120هزار هکتار افزایش یافته است که امیدواریم این سطح با تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام که هم‌اکنون در مناطق مختلف استان وجود دارند، به بیش از 160هزار هکتار افزایش یابد.

اقدسی ادامه داد: از جمله مهم‌ترین پروژه‌های زیربخش آب و خاک که با تکمیل آن‌ها جهش بسیار خوبی در تولید محصولات کشاورزی در استان و همچنین ایجاد اشتغال رخ می‌دهد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- تکمیل و بهره‌برداری از شبکه آبیاری و زهکشی سامانه گرمسیری. این ابرپروژه حدود 17هزار و 500هکتار از اراضی زراعی استان را به آبی تبدیل می‌کند و جهت تکمیل و راه‌اندازی آن نیاز به اعتبارات ویژه‌ای جهت تکمیل خطوط اصلی توسط وزارت نیرو است. همچنین تأمین اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل و رفع نقص شبکه‌های فرعی که توسط وزارت جهاد کشاورزی اجرا شده، ضروری است و با قول مساعدی که در سفر ریاست محترم جمهور به استان داده شده، امید است تا پایان سال جاری بخش عمده‌ای از این پروژه تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد. لازم به ذکر است پیشرفت کار در بخش وزارت جهاد کشاورزی هم‌اکنون بالای 90درصد بوده و در صورت تکمیل و رفع نقص خطوط اصلی توسط وزارت نیرو، این پروژه ان‌شاءالله به بهره‌برداری خواهد رسید. در صورت بهره‌برداری از این پروژه حداقل 100هزار تن در دو کشت به تولیدات استان اضافه خواهد شد.

2- اجرای فاز دوم طرح احیای دشت‌های ایلام و خوزستان در منطقه دشت عباس به میزان 9هزار هکتار که تکمیل این پروژه حداقل به یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

3- از دیگر پروژه‌های نیمه‌تمام در بخش آب و خاک در استان ایلام می‌توان به طرح‌های تأمین آب در قالب ایستگاه‌های پمپاژ اشاره کرد که در حال حاضر 18ایستگاه پمپاژ به‌صورت نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بین 40 تا 90درصد و سطح زیر کشت بالغ بر22هزار هکتار به صورت نیمه‌تمام موجود است که تکمیل و راه‌اندازی این پروژه‌ها حداقل به یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. با بهره‌برداری از این پروژه‌ها و تکمیل و راه‌اندازی آن‌ها ضمن افزایش تولید محصولات زراعی و باغی در سطح استان، حداقل برای پنج‌هزار خانوار اشتغال جدید به‌وجود خواهد آمد که خوش‌بختانه در سفر اخیر ریاست محترم جمهور به استان ایلام تکمیل و راه‌اندازی تعدادی از آن‌ها در مصوبات سفر در دستور کار قرار گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام اظهار داشت: خوش‌بختانه در سال‌های اخیر، استان ایلام به لحاظ برخورداری از پتانسیل‌های موجود در زمینه تولید برخی از محصولات اساسی نظیر دانه‌های روغنی حائز رتبه‌های بالایی شده که از جمله آن‌ها می‌توان به کسب مقام سوم در زمینه تولید کلزا و همچنین کسب مقام دوم در تحقق برنامه ابلاغی این محصول باارزش در سطح کشور اشاره کرد.

وی گفت: استان ایلام در طول سال‌های اخیر در زمینه تولید بذر اصلاح شده جایگاه ویژه‌ای در کشور پیدا کرده است، به‌گونه‌ای که علاوه بر تأمین کامل بذر اصلاح شده مورد نیاز کشاورزان، بخشی از بذور گندم مورد نیاز سایر استان‌ها را نیز تولید و تأمین می‌کند. در حال حاضر در استان ایلام بالغ بر 16شرکت تولید و فرآوری بذر گندم، جو و حبوب وجود دارد و سالیانه بالغ بر 26هزار نوع بذر اصلاح شده در این شرکت‌ها تولید می‌شود و در اختیار کشاورزان داخل و خارج استان قرار می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =