صیادان

صیادی در کنار کار کشاورزی و دامپروری از مشاغل اصلی مردم ساحل‌نشین استان زیبا و سرسبز گیلان محسوب می‌شود، اما در سال‌های اخیر مشکلاتی چون نرخ بالای حق بیمه، گرانی نهاده‌ها، کاهش ذخایر آبزیان و... فعالیت صیادان را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش روستانیوز، در این رابطه «روستانیوز» پای صحبت برخی از فعالان تعاونی صیادان استان گیلان نشسته است. در این گفت‌و‌گو مظفر پپواک، مدیرعامل شرکت تعاونی صیادان ماهی‌گیران پره شهید علی کشاورز زیباکنار، و غلام‌رضا صابر، رئیس هیئت مدیره این شرکت تعاونی، از وضعیت نامناسب صیادان در شمال کشور می‌گویند و رسیدگی به وضع بیمه و جزو مشاغل سخت و زیان‌آور بودن این رده شغلی را مطالبه اصلی خود از مسئولان می‌دانند.

مشکلات پیش‌روی صیادان بی‌شمار است

مدیرعامل شرکت تعاونی صیادان ماهی‌گیران پره شهید علی کشاورز زیباکنار درباره تاریخچه تأسیس و شکل‌گیری این شرکت تعاونی گفت: این شرکت در سال1365 در منطقه زیباکنار استان گیلان تأسیس شد و از همان ابتدا 90نفر در این شرکت تعاونی مشغول فعالیت شدند. میزان سرمایه اولیه برای تأسیس این شرکت حدود 60هزار تومان بود که اکنون پس از گذشت 28سال سرمایه شرکت به 150میلیون تومان رسیده است.

مظفر پپواک با اشاره به شرح وظایف این شرکت تعاونی ماهی‌گیری به «روستانیوز» گفت: براساس ضوابط اداره شیلات تاریخ صید ماهیان استخوانی را مشخص می‌کنیم. در فصل اول ماهی‌گیری ساعات کار از شش صبح تا 9شب است و در فصل دوم ماهی‌گیری که از 25اسفندماه آغاز می‌شود، از ساعت هفت صبح تا 11شب مشغول صید هستیم.

وی در ادامه گفت: در این شرکت تعاونی هفت نفر به‌عنوان هیئت مدیره فعالیت دارند. من به‌عنوان مدیرعامل شرکت؛ غلام‌رضا صابر، رئیس شرکت؛ حجت پورمحس، نایب رئیس شرکت؛ و عطاء‌ قربان‌علی‌ز‌اده، بازرس شرکت؛ مهدی حسن‌پور، عضو علی‌‌البدل شرکت و عسکر شعبانی و جواد احمدنیا دیگر اعضای شرکت هستند.

صیادان از خدمات بیمه محروم هستند

مدیرعامل شرکت تعاونی صیادان ماهی‌گیران پره شهید علی کشاورز زیباکنار درباره میانگین صید ماهیان استخوانی گفت: با توجه شرایط دریا میزان صید متغیر است. گاهی میزان صید به 100تن در سال می‌رسد و گاهی کم‌تر از این میزان نیز صید می‌شود.

پپواک گفت: ماهی‌های صید شده از طریق سماک در بازار فروخته می‌شود و درصدی از پول حاصل از فروش را سماک می‌گیرد و باقی پس از کسر هزینه‌های جاری تعاونی بین اعضاء تقسیم می‌شود. البته با توجه به مشکلات پیش ‌روی صیادی این فعالیت چندان مقرون به‌صرفه و سودآور نیست. قرار بود سازمان تأمین اجتماعی در زمینه بیمه کارکنان درصدی را کم کند و مازاد را ما بدهیم، اما اکنون 27درصد حق بیمه را ما پرداخت می‌کنیم و کمکی هم به ما نمی‌شود. درحال‌حاضر 40میلیون تومان بدهی به بیمه داریم که باید پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، گرانی نهاده‌ها و لوازم و ابزار مورد نیاز صیادی است که ناچار هستیم آن‌ها را از بازار آزاد تهیه کنیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی صیادان ماهی‌گیران پره شهید علی کشاورز زیباکنار با اشاره به ماشین‌آلات مورد استفاده در تعاونی صیادان گفت: در این تعاونی از هشت تراکتور در زمان برداشت استفاده می‌کنیم. همچنین از دو نیسان نیز برای حمل بار بهره می‌بریم.

تولید و رهاسازی یک‌میلیون قطعه بچه ماهی در هر دوره

در ادامه رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی صیادان ماهی‌گیران پره شهید علی کشاورز زیباکنار نیز با اشاره فعالیت‌های این شرکت در زمینه تولید بچه ماهی و رهاسازی آن در دریا گفت: از سال 1398 با پیشنهاد مسئولان سازمان شیلات فعالیت در زمینه تولید و رهاسازی بچه ماهی را در دریا آغاز کردیم و صفر تا 100هزینه این بخش را نیز خود تعاونی برعهده گرفت و هیچ کمکی از سوی هیچ نهادی در این زمینه به مجموعه نشد.

غلام‌رضا صابر با بیان این‌که این شرکت تعاونی تاکنون دو دوره تخم‌ریزی ماهیان و رهاسازی آن‌ها را انجام داده است، گفت: ماهیان را در فصل تخم‌ریزی زنده از آب می‌گیریم و در استخری شنی به مساحت یک‌هزار متر که برای این کار آماده کرده‌ایم، قرار می‌دهیم. تعداد ماهیان نر نیز باید دو برابر تعداد ماهیان ماده باشد. پس از گذشت دو هفته تخم‌ریزی انجام می‌شود. شرکت تعاونی ما در هر دوره حدود یک‌میلیون بچه ماهی را در دریا رها می‌کند که از نظر اقتصادی برای منطقه بسیار بااهمیت است.

وی ادامه داد: در ابتدای فعالیت، سازمان شیلات در تهیه غذای ماهیان کمک‌هایی کرد، اما مابقی هزینه‌ها برعهده خود تعاونی بود.

مخالفت سازمان محیط‌زیست با کانال‌کشی

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی صیادان ماهی‌گیران پره شهید علی کشاورز زیباکنار گفت: وقتی وزن بچه‌ ماهی‌ها به حدود 10 تا 30گرم رسید، آن‌ها را از طریق رودخانه در دریا رها می‌کنیم. البته شرکت تعاونی ما برای جلوگیری از تلفات بچه ماهی‌ها حین رهاسازی تصمیم داشت مسیر را کانال‌کشی و لوله‌کشی کند، اما متأسفانه سازمان حفاظت محیط‌زیست با این کار مخالف می‌کند. در این راستا نامه‌نگاری‌هایی را نیز انجام داده‌ایم که تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

برخورد سلیقه‌ای مسئولان با تعاونی‌های صیادی

صابر با انتقاد از برخورد سلیقه‌ای مسئولان در رفع مشکلات پیش ‌روی صیادان گفت: هرچند مدیرعامل تعاونی ما به عنوان نمونه ملی انتخاب شده و از رئیس جمهور به لوح تقدیر دریافت کردیم، اما باز هم با مخالفت‌ها و موانعی در مسیر رونق و گسترش فعالیت مواجه می‌شویم که جای تأسف دارد.    

وی با بیان این‌که این تعاونی عضو صندوق بیمه کشاورزی نیست، گفت: اکنون ساختمان، تجهیزات، ماشین‌آلات و... تعاونی زیر پوشش بیمه حوادث هستند. متأسفانه فعالیت صیادی در شمار فعالیت‌های سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شود و سختی کار به ما تعلق نمی‌گیرد. تاکنون نیز برای رفع این مشکل پیگیری‌هایی از سوی نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی انجام شده که بی‌ثمر بوده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی صیادان ماهی‌گیران پره شهید علی کشاورز زیباکنار با بیان این‌که‌ 16هزار متر از سطح دریا در اختیار این تعاونی است، گفت: اجاره‌نامه این سطح را در همان سال اول از رئیس سازمان منابع‌طبیعی استان دریافت کردیم. درحال حاضر با چهار قایق موتوری، چهار قایق چوبی و یک قایق بزرگ در دریا مشغول صید هستیم. طول عمر هر قایق حدود شش تا هفت سال است. طی چند سال اخیر نیز قیمت قایق‌ها افزایش بسیاری یافته، به‌طوری که اگر یک قایق در سال 95 تنها پنج میلیون قیمت داشت، اکنون قیمت آن به 20میلیون رسیده است.

صابر گفت: اکنون شاهد هستیم که نسل جوان تمایل چندانی به فعالیت در حرفه صیادی ندارد، زیرا میزان درآمد این شغل بسیار اندک و خطرات و مشکلات آن بسیار زیاد است که این موضوع جای تأسف بسیاری دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در آخر از آقای مدبری، سرپرست سازمان شیلات استان گیلان و آقای خدابنده، رئیس سازمان شیلات رشت، تشکر می‌کنم که همواره از ما حمایت کردند. اکنون تعاونی در تلاش است استخر دیگری را برای پرورش ماهیان خاویاری احداث کند، اما متأسفانه با سازمان حفاظت محیط‌زیست در این زمینه دچار مشکل شده‌ایم که امیدواریم این مشکلات برطرف شود.    

گزارش از مینا پزشکی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =