کد خبر: 20726
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
گردشگری

دهیار روستای "حیدره قاضی‌خانی" از برگزاری جشنواره آلو، گردو و طبخ غذاهای محلی در روز جمعه ۱۶ مهرماه در این روستای هدف گردشگری شهرستان بهار خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، علی قاضی‌خانی اظهار کرد: حیدره قاضی‌خانی روستایی با چند مولفه اقتصادی است که یکی از آنها وجود قوم کرد در روستا بوده، ویژگی دوم بافت تاریخی روستاست که از لحاظ بصری و حفظ هویت فرهنگی و معماری تلاش خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: مولفه بعدی مالکیت دره‌ای است که روستا در آن قرار دارد که در ید این روستاست و اهالی نگهبان این دره بسیار زیبا هستند و کمتر روستایی در ایران وجود دارد که دارای بافت فرهنگی منسجم و ساختار اجتماعی محکم و منحصربفرد باشد.  

قاضی‌خانی با بیان اینکه بیشترین محصول باغی این روستا آلوی زرد و گردو است و اهالی از رهگذر آلو و گردو محصولات فراوانی را تولید و عرضه می‌کنند، تصریح کرد: رب آلو، شربت آلو، مربای آلو، ترشی آلو، آلوی شور، انواع و اقسام لواشک، آش‌ها و غذاهایی که آلو پایه اصلی آنها است در روستا وجود دارد.

دهیار حیدره قاضی‌خانی با اشاره به اینکه لواشک آلوی این روستا طعم منحصربفردی دارد که مختص روستاست، اضافه کرد: اهالی روستا آلو را به انحای مختلف برای فصل سرما نگهداری می‌کنند که این آلوها با رنگ‌های متنوعی عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این جشنواره، جان گرفتن فرآوری آلو و گردو در منطقه و جلوگیری از خام فروشی محصولات روستاست، گفت: به همین دلیل جشنواره غذاهایی که پایه آلو و گردو دارند را تدارک دیده و اساتید آشپزی ایران به روستا دعوت شده‌اند تا غذاهایی که پایه آلو دارند را به اهالی آموزش دهند.

قاضی‌خانی با اشاره به اینکه این موارد درباره گردو نیز انجام می‌شود، اظهار کرد: با برگزاری جشنواره فرهنگسازی می‌شود که مردم سرمایه‌هایشان را از دست ندهند تا اتفاقات اقتصادی خوبی در زندگیشان رقم بخورد و در کنار این موضوع هویتشان نیز حفظ شود.

دهیار روستای حیدره قاضی‌خانی در پایان ضمن قدردانی از همکاری فرمانداری و رئیس هیئت ورزش‌ها و بازی‌های بومی محلی استان همدان در برگزاری این رویداد، ادامه داد: برنامه‌های متنوعی مانند نمایش و نمایشگاه محصولات و رقص پای اسب کرد برای این جشنواره تدارک دیده شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =