کد خبر: 20699
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
باغ گردشگری کشاورزی

بحران کرونا حدود ۷۰۰ میلیارد تومان به صنعت گردشگری و صنایع دستی گلستان تاکنون خسارت وارد کرد.

به گزارش روستانیوز به نقل از صدا و سیما، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان ساعتی پیش در گفتگوی ویژه خبر بیست سیمای گلستان با بیان اینکه صنعت گردشگری بیشترین آسیب دیده ناشی از کرونا هستندافزود: در پایان هر ماه به جمع بندی میزان خسارت ناشی از کرونا در این بخش می‌پردازیم و تا پایان ماه قبل میزان برآورد وارد شده به صنعت گردشگری و صنیاع دستی گلستان حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شد.

او گفت: اگر چه برای جبران خسارت‌ها پای رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای از سرگیری فعالیت‌ها به بخش گردشگری باز شد و با آن پیوند خورد، اما این به معنای جبران زیان وارده نیست.

تجری ادامه داد: یکی از عوامل اصلی توسعه گردشگری توجه به زیر ساختهاست و در این زمینه هم دولت و هم بخش خصوصی باید آن را توسعه دهند.

او با اشاره به اینکه با همت مجمع نمایندگان و استاندار گلستان در ۲ سال گذشته اعتبارات این بخش ۲۱۶ درصد رشد داشته است افزود: در هفته گردشگری امسال از ۶۵ ویژه برنامه ۲۵ برنامه افتتاح و کلنگ زنی طرح‌های گردشگری در نقاط مختلف استان بود.

تجری همچنین گفت: همین افزایش اعتبارات سبب شد احداث ۷ بازارچه صنایع دستی آغاز شود که بازارچه‌های علی آباد و مینودشت حداکثر تا ۲ ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

تجری ادامه داد: کار ساخت موزه روستایی قرق به عنوان دومین موزه روستایی کشور با تامین اعتبار ۹ میلیارد تومانی سرعت گرفته که امیدواریم فاز اول آن به وسعت ۵ هکتار در صورت تخصیص به موقع اعتبار تا پایان سال به بهره برداری برسد.

او اعتبار مورد نیاز برای بهره برداری فاز اولاین موزه را ۱۴ میلیارد تومان اعلام کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان همچنین با انتقاد از اینکه فقط ده درصد منابع اشتغال روستایی به بخش گردشگری گلستان تعلق می‌گیرد خواستار افزایش آن به ۵۰ تا ۶۰ درصد شد.

او گفت: اکنون درخواست ایجاد یکصد اقامتگاه بومگردی در استان داریم که نیازمند دریافت تسهیلات هستند.

تجری بالاترین میزان ایجاد اشتغال را در حوزه گردشگری دانست و تاکید کرد: تقویت گردشگری گلستان نیاز به هم افزایی همه دستگاه‌ها دارد.

رحمت اله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی هم از رایزنی با وزارت میراث فرهنگی برای ایجاد دبیر خانه گردشگری شمال کشور در گلستان خبر داد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های فراوان گلستان از غرب تا شرق مانند آبشار تمام خزه‌ای، جزیره آشوراده، پاقلعه رامیان، مزارع گیاهان دارویی، مزارع زیبای کلزا و گندم، جنگل‌ها و روستا‌های بکر ایجاد این دبیر خانه می‌تواند به معرفی گلستان و رونق گردشگری گلستان کمک کند.

او از آمادگی مجمع نمایندگان گلستان هم برای کمک به اجری طرح‌های تلفیق گردشگری با کشاورزی خبر داد و افزود: برای توسعه این بخش بید ظرفیت‌های بکر گردشگری گلستان را بیش از پیش معرفی کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس همچنین با انتقاد از سهم گلستان در تولید ناخالص داخلی گفت: تمام درآمد صنعت گلستان به اندازه نیمی از فولاد مبارکه هم نیست که بسیار تاسف آور است.

او افزود: ما در صنعت به دلیل هزینه و سرمایه بالا نمی‌توانیم رونق ایجاد کنیم، اما در زمینه گردشگری به دلیل داشتن استعداد‌های فراوان گلستان می‌توانیم رونق و اشتغال ایجاد کنیم.

نوروزی گفت: اکنون گلستان رتبه ۲۷ یا ۲۸ صنعت گردشگری را در بین استان‌ها کشور دارد و محرومیت‌های استان پشت سرسبزی آن پنهان شده است

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =