کد خبر: 20679
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
عشایر

15مهرماه که در تقویم به نام روز ملی روستا و عشایر نامگذاری شده هرساله یادآور مردمی سخت کوش است که هرچند در دهه های اخیر سهمشان از جمعیت کشور به کمترین میزان خود یعنی ۲۶ درصد کل جمعیت کشور رسیده، اما همچنان سهم موثری در تامین غذایی و فرهنگی کشور دارند

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، روستاها در سایه کم توجهی و علاقه به توسعه شهرها هر روز سهمشان از جمعیت کشور کمتر شد و درپی آن مشکلات بسیاری بر کشور تحمیل شد، موضوعی که ظرف سال های گذشته مورد توجه قرار گرفته و با توسعه زیرساخت های روستایی و ایجاد اشتغال پایدار در روستاها تلاش شده رونق روستاها و مهاجرت معکوس رقم بخورد.

توجه به زیرساخت های روستایی و تامین منابع مالی برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها با هدف توسعه پایدار و حفظ فرهنگ و اقتصاد و تضمین امیت غذایی، سالهاست که در دستور کار دولت ها قرار گرفته است. درحقیقت سال هاست که دولت ها در جهت تحقق مهاجرت معکوس گام برداشته و هریک سهمی در این مهم داشته اند. در شرایط کرونایی نیز واکسیناسیون عشایر همراه سایر اقشار جامعه همچون روستاییان پیگیری می شود و در برخی استانها همچون تهران به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.

امروزه در دنیا جمعیت روستایی به عنوان بخش مولد جامعه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و با توجه به نقش غیرقابل انکارشان در تامین امنیت غذایی کشورها همواره به عنوان یکی از مهمترین اهداف توسعه مدنظر بوده اند که در چند دهه اخیر سهم جمعیت روستایی کشور بر اثر افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها سیر نزولی به خود گرفته و بخش عمده ای از مهاجرین روستایی در سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه شهرها ساکن شده اند که این روند باعث ایجاد مشکلات فرهنگی، اجتماعی و بعضا اقتصادی شده است. بر همین اساس در ۱۰ سال گذشته عظم جدی برای توسعه زیرساخت ها و اشتغالزایی پایدار و در نهایت توسعه پایدار روستایی در کشور شکل گرفت.

جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، در گفتگو با ایسنا، در تشریح آخرین وضعیت روستاهای کشور گفت: ۶۰ هزار روستا و سکونتگاه داریم که ۳۷ هزار مورد دهیاری و ۳۸ هزار مورد شورای اسلامی شهر دارد و ۱۲۰ هزار عضو شورای اسلامی شهر داریم. در حقیقت جامعه روستایی و عشایری، آغازگر تمدن بشری و مظهر صداقت، صفا و صمیمیت است که ایمان و تدین، آرامش و نوع‌دوستی و دارا بودن میراث فرهنگی و معنوی غنی، از صفات بارز این جوامع می‌باشد. به‌گونه‌ای که امروزه به عنوان رکن اساسی حفظ توان اقتصادی و پشتوانه استقلال سیاسی و امنیتی کشور محسوب می‌شوند.

وی افزود: امروزه به یُمن نگاه ارزشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید، ضمن توجه به ایجاد و توسعه زیرساخت‌های روستایی، توجه ویژه‌ای به معیشت، اقتصاد و هویت بخشیدن به روستا و جایگاه روستاییان و حرکت به سوی توسعه فراگیر صورت گرفته است. امید است با اجرای برنامه‌ها و اهداف پیش‌بینی شده، بیش از پیش شاهد تحقق توسعه پایدار مناطق روستایی و ارتقای کیفیت زندگی در سکونتگاه‌های روستایی و عشایری کشور باشیم.

افزایش ۴ برابری سهم سرانه روستاییان

جمالی نژاد ادامه داد: سهم سرانه روستاییان از اعتبارات متمرکز از ۷۵ هزار تومان به بیش از ۳۰۰ هزار تومان رسیده است و چهار برابر شده که رقم قابل توجهی است. فقط ۴۲۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای اجرای ۱۱۳۷ طرح درآمدزایی دهیاری ها تخصیص یافته است که منجر به اشتغال ۲۷۰۰ نفر شده است.

علی قربانی معاون دهیاری های سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور  نیزدر گفتگو با ایسنا و در تشریح آنچه که در روستاهای کشور انجام شده است به تشکیل ۳۸۰۰۰ شورای اسلامی روستایی با ۱۱۹ هزار نفر عضو اشاره کرده و افزود: تاکنون ۳۷ هزارو ۱۱۸ نهاد دهیاری در کشور تشکیل شده که ۹۵ درصد جمعیت روستایی از خدمات این دهیاری ها بهره مند شده اند. در حقیقت از سال ۱۳۸۲ تاپایان سال گذشته مجموع اعتبارات پرداخت شده به دهیاری ها نزدیک به ۲۵ هزار میلیارد تومان بوده است که ۲۱ هزارو ۱۸۴ میلیارد تومان از این اعتبارات در دولت های یازدهم و دوازدهم به دهیاری ها پرداخت شده است یعنی ۸۵ درصد اعتبارات پرداختی به این نهاد، از ابتدای تاسیس در دولت تدبیر و امید پرداخت شده است.

وی ادامه می دهد: سهم سرانه روستاییان از اعتبارات متمرکز از ۷۵ هزار تومان در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت که افزایش ۴ برابری را تجربه کرده است؛ ۴۲۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت جهت اجرای یک هزارو ۱۳۷ طرح درآمدزای دهیاری‌ها نیز تخصیص یافت که اجرای این طرح‌ها زمینه اشتغال مستقیم بیش از ۲۷۰۰ نفر را در سطح روستاهای کشور فراهم کرده است.

معاون دهیاری های سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اقدامات عمرانی مدیریت های روستایی در سطح کشور ، تاکید کرد:  ۹۲۴ پایگاه آتش‌نشانی روستایی در روستاهای کشور احداث و تجهیز شده است که ۵۴ درصد آن طی دولت تدبیر و امید بوده است. همچنین سیستم جمع‌آوری پسماند در ۳۰ هزار روستا استقرار پیدا کرده است که ۸۰ درصد روستاهای دارای دهیاری را پوشش می‌دهد. از سوی دیگر تعداد ۱۷ هزار دستگاه ماشین‌آلات عمرانی و خدماتی به دهیاری‌ها واگذار شده است که در دولت یازدهم و دوازدهم ۳۵ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایسنا، تلاش های صورت گرفته در روستا ها برای جذب مجدد روستاییان طی این سالها به طوری بوده است که انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در گفتگو با ایسنا، با تاکید بر ضرورت حمایت از این قشر مهم به ویژه در شرایط شیوع کرونا گفت: روستاهای ما باید مراکز فعال کار و تلاش و پر از نعمت باشند و زن‌ها نیز در کنار مردها می بایست تمام تلاش خود را به هر شکل ممکن بکار گیرند و هیچکس نباید بیکاری را بر خود بپسندد.
وی ادامه داد: روستاییان و عشایر ایران زمین نقش بی بدیلی در ادوار مختلف انقلاب اسلامی داشته و در مسیر توسعه و پیشرفت کشور از هیچ تلاشی مضایقه نکرده اند، روستاها نماد و مرکز تکثیر فرهنگ، تاریخ و تمدن هستندکه با فراهم کردن بستر مناسب در محیط روستا باید فرهنگ روستا به سمت تولید تغییر داده شود تا بتوانیم در عرصه اقتصاد و سیاست قوی تر ظاهر شویم.

استاندار تهران افزود: رسیدگی و توجه به مسائل این بخش از جامعه و برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌های مناسب برای برطرف کردن مشکلات جوامع روستایی و عشایری و همینطور حفظ و تقویت فرصت‌های موجود در این بخش ارزشمند یکی از مهم‌ترین اولویت‌های نظام جمهوری اسلامی است که به ویژه در سال‌های اخیر به اختصاص و وجوه ارزش افزوده توسط دولت تدبیر و امید و ایجاد و تحکیم زیرساخت‌های توسعه توجه ویژه شده است. نظر به جایگاهی که روستا و روستانشین در پویایی اقتصاد کشور، از قبیل کمک به رشد اقتصادی، کنترل نرخ تورم، افزایش نرخ اشتغال و فعالیت دارد و در تولید کالاهای اساسی و استراتژیک نیز موثر است، می تواند بستر مناسبی برای تولیدات کشاورزی، دامی، صنعتی و خدماتی، حفظ محیط زیست و امنیت، هنجارهای فرهنگی و اجتماعی، حراست و نگهبانی مرزها را فراهم کند.

وی ادامه داد:  بر این اساس اگر بتوانیم توسعه ملی را طوری سامان دهیم که اهمیت ویژه ای به کشاورزی، روستا و تولید داده شود، می توانیم باعث ارتقاء دانش فنی و بومی کردن آنها در کانون های تولید و روستاها شویم و از این طریق نه تنها می‌توانیم صرفه‌جویی قابل توجهی در تراز پرداخت ها به وجود آوریم؛ بلکه اگر با سیاست های آگاهانه و حمایت از تولید به افزایش مازاد بر نیاز دست یابیم آن وقت صادرات دور از دسترس نیست و می‌توانیم درآمد ارزی بیشتری داشته باشیم.

به گفته استاندار تهران، توجه همه جانبه به بخش روستایی و عشایری ضمن کمک به ارتقاء وضعیت اقتصادی کشور و تحقق شعار سال جهش تولید می تواند نقش مهمی و موثری در ارز آوری داشته باشد، البته در شرایط شیوع کرونا که معیشت روستاییان و عشایر، بیشترین آسیب را از ناحیه اختلال در بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی شاهد بوده‏ و این آسیب به‌دلیل عدم توسعه فراگیر زیرساخت‏ های بازاریابی الکترونیک محصولات روستاییان و عشایر و فقدان زنجیره ‏های تأمین و ارزش پایدار، نمود بیشتری از خود نشان داده است؛ حمایت همه جانبه از آنها ضروری است و  در دستورکار قرار دارد.

ذبیحی رییس امور عشایر استان تهران نیز در گفتگو با ایسنا، در تشریح روند واکسیناسیون عشایر این استان گفت: هم اکنون بیش از ۹۰ درصد عشایر به عنوان جامعه تولید کننده با تزریق واکسن علیه ویروس کرونا ایمن شدند. طرح واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال جامعه عشایری از نیمه مرادماه در مناطق سردسیر استان تهران از جمله شهرستان‌های شمیرانات، فیروزکوه و دماوند آغاز شد.

وی افزود: در این طرح بیش از ۱۰ هزار جامعه تولید کننده عشایر دُز اول واکسن خود را دریافت کردند و هم اکنون نیز دُز دوم واکسن عشایر در مناطق قشلاقی از جمله شهرستان‌های ری، پاکدشت، ورامین، پیشوا، ملارد و شهریار اجرایی شده است. طرح واکسیناسیون جامعه عشایری با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی، استانداری، فرمانداری‌ها، سپاه و بسیج در استان تهران اجرا شده است. با اقدامات مناسب بهداشتی و پزشکی در مدت ۲ سال از شیوع ویروس کرونا خوشبختانه این ویروس جامعه عشایری را مبتلا نکرد.

وی ادامه داد: در زمان حضور عشایر در مناطق صعب‌العبور ییلاقات استان تهران در کنار خدمات رفاهی از جمله آبرسانی سیار، توزیع نهاده و آرد خوراکی و همچنین سوخت فسیلی خدمات بهداشتی و پرشکی نیز به این جامعه تولید کننده ارائه شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =