کد خبر: 20271
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۵
پوست سبز گردو

مسوول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد گفت: میزان برداشت گردو امسال در این شهرستان با ۲۰ درصد کاهش در مقایسه با سال قبل به ۹۰۸ تن رسید.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، سعید کریمی اظهار داشت: امسال سرمای بهاره به برخی از باغ های گردوی این شهرستان خسارت زد و موجب شد میزان برداشت محصول این باغات نسبت به پارسال در مجموع ۲۱۲ تن کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: در این شهرستان ۷۵۷ هکتار باغ گردو وجود دارد که به طور میانگین از هر هکتار ۱.۲ تن محصول برداشت شد در حالی که این مقدار پارسال ۱.۵ تن در هر هکتار بود.

مسوول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد اضافه کرد: ۳۰ درصد از این میزان برداشت به صورت تازه خوری و خشکبار در این شهرستان مصرف و تقریبا ۷۰ درصد مابقی نیز به شهرها و استان‌های همجوار صادر می‌شود.

کریمی بیان کرد: باغ‌های گردوی این شهرستان بیشتر در بخش خلیفان و دهستان‌های "منگور شرقی" و "کانی‌بازار" قرار دارند و باغداران این مناطق بیشتر ارقام گردوی سنگی، کاغذی و بومی را غرس کرده اند.

وی گفت: با توجه به اینکه سرمازدگی باغ‌های گردو مهاباد شایع است، کاشت ارقام پیوندی باعث افزایش تولید و مقاومت در برابر سرمازدگی می‌شود.

کریمی گفت: به منظور بهره برداری مطلوب از باغ‌های گردو در این شهرستان به دنبال اصلاح تولید این محصول با استفاده از تغییر تولید گردوی بذری به سمت تولید گردوی پیوندی با ارقام ظرفیت تولید بالا هستیم.

به گزارش ایرنا، برداشت گردو در مهاباد به شیوه سنتی انجام می‌شود و باغداران و یا کارگران با کمک چوبی بلند بر شاخه‌های درخت کوبیده و آن را تکان می‌دهند تا گردوها بر زمین بیفتد.

سطح زیر کشت باغ‌های گردو در آذربایجان‌غربی پنج‌هزار و ۱۴۱ هکتار است که از این میزان سطح زیر کشت، چهار هزار و ۳۳۲ هکتار بارور و  ۸۰۹ هکتار غیربارور است؛ شهرستان مهاباد نیز به دلیل آب و هوای سرد و معتدل از مناطق مستعد برای پرورش درخت گردو است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =