کد خبر: 20176
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰
باغ ویلا

علاوه بر اینکه خشکسالی سبب شده تا اکثر روستاهای استان زنجان با مشکل کم‌آبی مواجه باشند اما در تعدادی از روستاها برخی از باغ ویلاها نیز با انشعابات غیرمجاز سهم آب روستاییان را می‌بلعند.

به گزارش روستانیوز به نقل از تسنیم، خشکسالی که در طول سال آبی گذشته رخ داد سبب شد تا اکثر روستا‌ها با معضل کم‌آبی و حتی بی‌آبی مواجه شوند و آمار و ارقام میزان بارش‌ها نیز گویای این امر است که استان زنجان با کاهش 40 درصدی بارش‌ها در سال آبی 99 تا 1400 نسبت به سال آبی 98 تا 99 مواجه بوده و حتی نسبت به بلند مدت نیز تراز آبی استان 30 درصد منفی است بنابراین این کم‌بارشی در عرصه‌های مختلف چه در کشاورزی چه در شرب مشکلاتی را برای اغلب اقشار مردم خصوصا روستانشینان ایجاد کرده است.

اما در کنار این خشکسالی که کمبود آب را بیش از هر زمان دیگری به مردم تحمیل کرده، وجود برخی انشعابات غیر مجاز نیز سبب شده مقدار محدود آبی که در مدار جریان دارد خشک شود و روستائیان گاهاً در برخی مناطق با نبود آب شرب مواجه شوند و نمونه بارز این امر در روستای یک هزارو 100 نفره ارقین خدابنده مشهود است.

این در حالی است که انشعابات غیرمجاز در تمام شهرستان‌های استان وجود داشته و شهر‌های ابهر، زنجان، قیدار و طارم نیز بیش‌ترین استفاده آب را به همین روش انجام می‌دهند به طوری که علیرضا جز‌قاسمی مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان چندی پیش اعلام کرد: در سال گذشته بیشترین میزان انشعابات غیرمجاز در روستا‌ها شناسایی شد چراکه در برخی روستا‌ها کنتور آب وجود ندارد و روستائیان با اشعابات غیر مجاز اقدام به آبیاری احشام، باغچه منازل می‌کنند و سبب معضل کمبود آب می‌شوند.

بنا به گفته وی، مقرر شده تا در سال جاری جمع‌آوری انشعابات غیر مجاز در اولویت کاری شرکت آب و فاضلاب قرار داشته باشد بلکه اندکی با بحران بی‌آبی در روستا‌ها مقابله شود.

در این زمینه علی محمد نادرخانی، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان زنجان اظهار داشت: یکی از چالش‌های اثرگذار در تامین آب روستائیان وجود انشعابات غیرمجاز است که سبب می‌شود تامین آب پایدار در روستا‌ها با مشکل مواجه شود.

وی افزود: در شهرستان خدابنده با انشعاب غیر مجاز جهت آبیاری باغ، مردم دو روستا با مشکل تامین آب مواجه شده‌اند اما شرکت آب و فاضلاب با قاطعیت با فرد خاطی برخورد خواهد کرد.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه در سال گذشته 700 انشعاب غیر مجاز در سطح استان شناسایی شدند، گفت: در پنج ماهه نخست سال جاری نیز قریب به یک هزار انشعاب غیر مجاز شناسایی شده است. 

وی با بیان اینکه شناسایی انشعابات غیرمجاز نیازمند همراهی مردم است، عنوان کرد: سامانه 122 پاسخگو بوده و آماده دریافت گزارشات مردمی در این زمینه است.

نادرخانی گفت: در بحث انشعابات غیرمجاز، مجازات جرائم مالی تا حبس پیش‌بینی شده است و افرادی که مبادرت به این امر می‌کنند علاوه بر ایجاد چالش برای خود برای دیگران نیز مسائلی را ایجاد کرده و در نهایت مجازات می‌شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =