شالیکوبی

از ابتدای مردادماه برداشت شلتوک‌های برنج از اراضی استان گیلان آغاز می‌شود؛ از این‌رو کارخانجات شالی‌کوبی آماده دریافت دسترنج کشاورزان هستند، اما مشکلاتی از قبیل عدم‌حمایت دولت از کارخانجات شالی‌کوبی، نرخ پایین اجرت تبدیل شلتوک به برنج، هزینه بالای دستمزد کارگران، وجود واسطه‌ها و دلالان و... تمایل و انگیزه شالی‌کوبان را برای ادامه فعالیت کاهش داده است.

به گزارش روستانیوز، محمدعلی مشیری، یکی از کارخانه‌داران شالی‌کوبی در لنگرود است که در زمینه فرآوری برنج فعالیت می‌کند و درحال‌حاضر مدیرعامل شرکت تعاونی شالی‌کوبان لنگرود و بازرس اتحادیه استان نیز است. همکاری جدی با سازمان‌ها و نهادهایی که در جهت ارتقای صنعت برنج و اقتصاد فعالیت می‌کنند تا سفر به کشورهایی همچون چین جهت خرید ماشین‌آلات و تبادل اندیشه ازجمله اقداماتی است که مشیری جهت ارتقای کیفیت محصول برنج انجام داده است. برای بررسی بیش‌تر اقدامات و فعالیت‌های این کارخانه‌دار روستانیوز با وی به گفت‌‌وگو نشسته که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

جناب مشیری، در ابتدا درباره تاریخچه تأسیس این کارخانه توضیح دهید.

سابقه فعالیت من در شالی‌کوبی به سال1360 بازمی‌گردد که در منطقه چمخاله یک کارخانه شالی‌کوبی داشتم و به‌مدت 9سال در آن کارخانه مشغول فعالیت بودم. پس از آن به لنگرود آمدم و فعالیت خود را با توسعه یک مجموعه کوچک در منطقه شلمان ادامه دادم. درحال‌حاضر یک کارخانه کاملاً مکانیزه و مجهز را در زمینی به مساحت شش‌هزار متر احداث کرده‌ام که در شمار شالی‌کوبی‌های برتر استان گیلان است. هدف ما در این شالی‌کوبی این است که محصول برنجی را کشاورز با زحمت بسیار به‌عمل می‌آورد، با همان کیفیت به دست مصرف‌کننده برسانیم، اما متأسفانه به‌دلیل نبود نظارت از سوی مسئولان، عده‌ای واسطه و دلال بین تولیدکننده و مصرف‌کننده قرار گرفته‌اند و در امر توزیع مشکل ایجاد می‌کنند و با مخلوط کردن برنج نامرغوب با محصول باکیفیت باعث می‌شوند محصول مرغوب و باکیفیت به‌دست مصرف‌کننده نرسد.

درباره ماشین‌آلاتی که در کارخانه استفاده می‌کنید، توضیح دهید.

تمامی ماشین‌آلات و دستگاه‌هایی که در کارخانه استفاده می‌شود، به‌روز و مجهز است. برخی از ماشین‌آلات مورد نیاز را مانند کالر سوتینگ و سنگ‌گیر برنج در سفری به کشور چین و در بازدید از کارخانجات این کشور تهیه کردم. قسمتی از ماشین‌آلات نیز در راستای حمایت از تولید ملی ساخت داخل است.

شالی‌کوبی مشیری درحال‌حاضر با کدام ادارات و سازمان‌ها در ارتباط است؟

در مقطعی با فروشگاه‌های شهروند همکاری می‌کردیم و اکنون با وجود تمایل آن‌ها به ادامه همکاری بار به آن‌ها نمی‌دهیم. همچنین با سازمان اتکا، شرکت سفیر (وابسته به سازمان اتکا)، بانک کشاورزی و بازاریان نیز همکاری می‌کنیم.

افزون بر این، از آن‌جا که مدیرعامل شرکت تعاونی شالی‌کوبان لنگرود و بازرس اتحادیه استان هستم، ارتباط تنگاتنگی با سازمان جهاد کشاورزی و اداره بهداشت استان دارم. طی سال‌های اخیر دکتر جوادزاده، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی گیلان، نیز همواره حامی ما بوده.

مهم‌ترین موانع فعالیت شالی‌کوبی‌ها چیست؟

 اکنون با مشکلاتی در زمینه نرخ اجرت تبدیل شلتوک به برنج سفید مواجه هستیم، زیرا نرخ پیشنهادی با توجه به هزینه‌های بی‌شمار نرخ منطقی و کارشناسی شده‌ای نیست. در شرایط فعلی شاهدیم که تمامی فعالان این حوزه با وجود مشکلات بسیار و نبود سود منطقی تنها به‌دلیل علاقه به بخش کشاورزی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. متأسفانه شاهدیم که دولت از کارخانه‌داران برای به‌روز کردن تجهیزاتشان حمایت نمی‌کند، درحالی‌که با ارائه تسهیلات و وام‌هایی با سود کم می‌توان فعالان این حوزه را برای ادامه کار امیدوار نگه‌داشت.

در‌حال‌حاضر شهرستان لنگرود چند واحد شالی‌کوبی دارد؟ چه تعداد از این واحدها با تمام ظرفیت کار می‌کنند؟

121واحد فعال شالی‌کوبی در لنگرود داریم. اکنون شالی‌کوبی مشیری با تمام ظرفیت خود مشغول به کار است، ولی اغلب شالی‌کوبی‌های منطقه به‌دلیل نبود مواد اولیه یا شالی فعالیتی ندارند؛ به‌عبارتی تعداد زیادی کارخانه در منطقه بدون بررسی و کار کاشناسی ایجاد شده و اکنون سطح زیرکشت محصول پاسخگوی نیاز کارخانجات منطقه نیست.

در سال زراعی جاری سطح زیرکشت محصول برنج چگونه بود؟

سطح زیرکشت تغییر چندانی نداشت و میزان برداشت محصول به‌دلیل تغییرات آب و هوا و خشک‌سالی اندکی کاهش یافت؛ البته این امر در کیفیت محصول برداشت شده تأثیری نداشت.

با توجه به هزینه‌های پیش‌رو آیا فعالیت در این حوزه مقرون به‌صرفه است؟

با توجه به بالا رفتن هزینه‌های کارخانجات مثل دستمزد کارگر، تعمیرات ماشین‌آلات و غیره فعالیت در این بخش به هیچ‌وجه مقرون به صرفه نیست و کارخانه‌داران در برابر مشکلات بی‌شمار پیش‌رو بسیار آسیب‌پذیر هستند.

در زمینه صادرات محصول برنج فعالیتی داشته‌اید؟

سابقه صادرات محصول به کشورهایی همچون آلمان و ترکیه را داریم.

تعداد کارکنان این کارخانه چند نفر است؟

23نفر نیرو در این مجموعه به فعالیت مشغول هستند.

مجموعه شما تاکنون از بانک کشاورزی تسهیلاتی دریافت کرده است؟

تاکنون مجموعه ما هیچ تسهیلاتی دریافت نکرده است. کاغذبازی‌های اداری برای دریافت وام و تسهیلات به قدری زیاد است که از آن صرف‌نظر کردیم.

آیا فرزندان شما علاقه‌ای برای ادامه فعالیت در این بخش دارند؟

یکی از فرزندان من فوق‌لیسانس مکانیک و دیگری لیسانس عمران دارد که هر دو در این کارخانه به فعالیت مشغول هستند.

چشم‌انداز سال‌های آینده را چگونه می‌بینید؟

اگر روند کنونی همچنان ادامه داشته باشد، دورنمای خوبی را برای این بخش نمی‌توان متصور بود. فعالان این بخش نیاز به حمایت دولت دارند. اکنون شاهد هستیم که دولت ارز نیمایی را در اختیار واردکننده قرار می‌دهد، درحالی‌که اگر برنج را با قیمت بالا (مثلاً 50هزار تومان) از کشاورز بخرد و به مصرف‌کننده به قیمت پایین (مثلاً 20هزار تومان) عرضه کند، انگیزه برای کشت را بسیار بالا می‌برد. اکنون کشت برنج نیز با توجه به هزینه‌های بالای تولید برای کشاورز توجیه اقتصادی ندارد.

گزارش از مینا پزشکی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =