چای صابر

چای یکی از فراگیرترین کالاهایی است که در ایران مصرف بالایی دارد و در هر خانه و محفلی این کالا یافت می‌شود و هر خانوار ایرانی به‌ویژه گیلانی روزانه چند وعده چای مصرف می‌کند؛ درحالی‌که این محصول فقط در دو استان گیلان و مازندران تولید می‌شود. بسیاری از کارشناسان معتقدند می‌توان با برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیری درست و اصولی، امیدهای چای‌کاران را بیش‌تر کرد و با ارائه تسهیلات به کارخانجات به رونق این صنعت سرعت بیش‌تری بخشید.

به گزارش روستانیوز، کارخانه چای خشک‌کنی صابر چای نیز یکی از کارخانه‌های ممتاز شهرستان آستانه اشرفیه در استان گیلان است که در سال 1377 احداث شد و اکنون سالانه چیزی حدود 110تن چای خشک در این کارخانه تولید می‌شود. علی‌دلیر صابر جلالی، مدیر مالی مجموعه صابر چای است که عدم‌حمایت مسئولان، بوروکراسی‌ اداری و عدم‌ارائه تسهیلات با سود اندک را از مشکلات فعالان این بخش می‌داند. در همین ارتباط به گفت‌وگو با وی پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

جناب صابر جلالی، در ابتدا درباره این مجموعه توضیح دهید.

شرکت صابر چای در تاریخ 27/11/1377 توسط مرحوم قاسم صابر جلالی تأسیس شد. در ابتدا در کارخانه‌ای در خود شهرستان آستانه‌اشرفیه فعالیت می‌کردیم تا این‌که در سال1381 برای دسترسی راحت به باغ‌های چای، کارخانه‌ای‌ مجهز و به‌روز را در روستای تجن‌گوکه تأسیس کردیم. تولید روزانه ما در کارخانه 17 تا 18تن است و در طول سال به‌طور متوسط 110تن چای خشک تولید می‌کنیم.در سال99 کل خرید برگ سبز چای کارخانه 568تن بود و از آغاز سال1400 تاکنون نیز 577تن برگ سبز چای از چای‌کاران منطقه خریداری شده. همچنین میزان تولید چای خشک کارخانه در سال ‌جاری تاکنون به 81تن رسیده است.

شرکت صابر چای علاوه‌بر تولید چای سیاه در زمینه تولید چای سبز نیز فعالیت می‌کند و تاکنون 10تن چای سبز در مجموعه تولید شده است. چای سبز تولید کارخانه با توجه به تناژ پایین تولید فقط مصرف داخلی دارد؛ البته با توجه به فواید بی‌شمار چای سبز پیش‌بینی می‌کنیم این چای در آینده‌ای نه چندان دور جای چای سیاه را بگیرد.

درباره ماشین‌آلاتی که در کارخانه استفاده می‌شود، توضیح دهید.

اغلب ماشین‌آلاتی که در کارخانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم ساخت داخل است، به‌غیر از دستگاه کالر سورتر (چوب‌گیر) که ساخت کشور چین است. در صورت نیاز به تعمیر این ماشین‌آلات نیز از توانایی مهندسان ایرانی بهره می‌بریم.

بازار چای تولیدی کارخانه صرفاً داخلی است یا به خارج از کشور نیز محصول خود را صادر می‌کنید؟

عمدتاً محصول خود را به خریداران داخلی می‌فروشیم، البته هستند افرادی که محصول را با تناژ بالا و به قصد صادرات از ما خریداری می‌کنند. چایی که برای صادرات خریداری می‌شود، در داخل استفاده نمی‌شود و با ذائقه مصرف‌کننده داخلی سازگار نیست.

درحال‌حاضر در این کارخانه چند نفر مشغول فعالیت هستند؟

در زمان بهره‌برداری از محصول چای حدود 50نفر نیروی ثابت در کارخانه مشغول به کار هستند و این افراد همگی توسط کارخانه بیمه می‌شوند.

خرید برگ سبز چای توسط کارخانجات چگونه است؟

برگ سبز چای ماده اولیه و از پارامترهای اصلی تولید در کارخانجات چای است. طبق قراردادی که در آغاز بهره‌برداری با سازمان چای به‌عنوان نماینده دولت بسته می‌شود، 75درصد هزینه خرید برگ سبز را باید کارخانجات پرداخت کنند و 25‌درصد مابقی را دولت به‌عنوان یارانه و برای حمایت از کارخانجات پرداخت می‌کند. این شرایط در کنار عوامل دیگری همچون دستمزد کارگران، هزینه‌های آب، برق و... به کارخانجات چای فشار مضاعفی وارد می‌کند؛ از این‌رو به سازمان چای پیشنهاد پرداخت 50 به50 یا 40 به 60هزینه خرید برگ سبز را دادیم تا فشار از روی کارخانجات برداشته شود.

آخرین قیمتی که برگ سبز چای خریداری شد چقدر بود؟

امسال قیمت شش‌هزار و 700تومان برای خرید درجه یک چای تعیین شد. برگ درجه دو نیز قیمت چهارهزار و 700تومان قیمت‌گذاری شد. زمان پرداخت پول خرید چای به چای‌کاران نیز پانزدهم هر ماه است که تلاش می‌شود با چای‌کاران تسویه کنیم. سازمان چای نیز در پرداخت تعهدات خود به چای‌کاران متعهد است.

کارخانجات چای زیرمجموعه کدام تشکل و انجمن صنفی محسوب می‌شوند؟

کارخانجات چای زیرمجموعه سازمان چای و تعاونی چای‌کاران هستند؛ همچنین عضو سندیکای کارخانجات چای‌سازی نیز هستیم.

سال گذشته شاهد برپایی جشنواره چای در شهرستان لاهیجان بودیم. کارخانه شما در این جشنواره حضور داشت؟ برگزاری این جشنواره‌ها چه تأثیری در ترغیب مردم به مصرف چای داخلی دارد؟

بله، حضور داشتیم. بدون شک این جشنواره‌ها تأثیر مثبتی در تشویق مردم به مصرف چای داخلی دارد. از آن‌جا که در تولید چای ایرانی از سموم استفاده نمی‌شود، محصولی سالم و کاملاً ارگانیک است.

تاکنون از کارخانجات چای دیگر کشورها که در زمینه تولید چای عملکرد موفقی داشته‌اند، بازدید کرده‌اید؟

همکاران ما از کارخانجات کشورهایی همچون کنیا، چین و سریلانکا بازدید داشته‌اند و در جریان روند تولید و دستاوردهای این کارخانجات هستیم.

در سال‌زراعی جاری میزان دریافت چای از چای‌کاران نسبت به سال‌های گذشته چه تغییری داشته‌ است؟

میزان دریافت چاری از چاری‌کاران نسبت به سال‌های گذاشته حدود 20 تا 25درصد افزایش یافته است.

درباره قیمت فروش چای خشک توضیح دهید.

تنوع محصول در تولید چای خشک سیاه زیاد است و کارخانجات برای این‌که محصول روی دستشان نماند، قیمت‌ها را چندان بالا نمی‌برند. کارخانه ما محصول درجه یک خود را حداکثر کیلویی 90‌هزار تومان به‌فروش می‌رساند.

با توجه به مشکلات پیش‌روی این حوزه، درخواست شما از مسئولان سازمان چای و وزارت جهاد کشاورزی چیست؟

از مسئولان می‌خواهیم که در ابتدا تسهیلاتی را در اختیار تولیدکنندگان برگ سبز چای قرار دهند تا بتوانند محصول باکیفیت‌تری تولید کنند. همچنین به کارخانجات تولید چای نیز تسهیلات با سود اندک و نه 18درصد ارائه دهند تا بتوانند هزینه‌های تولید را تأمین کنند.

آیا تاکنون از تسهیلات بانک کشاورزی استفاده کرده‌اید؟

خیر، تاکنون کارخانه ما از هیچ بانکی تسهیلات دریافت نکرده است. فقط طی سال‌های 80 تا 83 برخی از کارخانجات از جمله کارخانه ما برای خرید برگ سبز چای تسهیلاتی را با هماهنگی سندیکای چای از بانک ملی لاهیجان دریافت کرده بودند و بنا بر این بود که در ازای دریافت تسهیلات بخشی را به‌صورت نقدی و بخشی را به‌صورت چای خشک پرداخت کنند، اما مشکلاتی در این زمینه ایجاد شده که طی این سال‌ها همچنان ادامه دارد و حل نشده است. اکنون با وجود تمهیداتی که بانک ملی برای رفع این مشکل در نظر گرفته، اما به‌دلیل دغدغه‌های مالی بی‌شمار پرداخت اصل تسهیلات هم برای کارخانه ممکن نیست.

در پایان اگر سخنی دارید، بفرمایید.

با توجه به نام‌گذاری سال‌جاری به اسم «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» از مسئولان درخواست می‌کنم از تولید داخلی حمایت و قوانین دست و پاگیر را در عرصه تولید برطرف کنند و حامی تولید و تولیدکننده باشند.

 

گزارش از مینا پزشکی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =