نظام صنفی کشاورزی

نظام صنفی کشاورزی یکی از تشکل‌های اثرگذار در بخش کشاورزی است که با صدور پروانه فعالیت برای بهره‌برداران بخش کشاورزی می‌تواند اطلاعات درستی از سطح زیرکشت و میزان تولید به‌دست آورد و وظیفه ساماندهی، سازمان‌دهی و هویت‌بخشی مشاغل بخش کشاورزی آن شهرستان را برعهده بگیرد.

به گزارش روستانیوز، نظام‌ صنفی کشاورزی به‌عنوان پل ارتباطی بین بهره‌برداران و مسئولان برای پیگیری مطالبات کشاورزان است. نظام صنفی شهرستان ری نیز با دوهزار و 422نفر عضو در زیرمجموعه‌هایی همچوندام، باغبانی، زراعت، مکانیزاسیون و... برای فعالان بخش کشاورزی پروانه فعالیت صادر کند و کشاورزان شهرستان ری با عضویت در این نظام صنفی از مزایایی همچون کاهش تعرفه برق، تأمین روغن ماشین‌آلات و... بهره‌مند می‌شود. در این خصوص روستانیوز با سمیه کاظمی، کارشناس نظام صنفی کشاورزی شهرستان ری، به گفت‌وگو نشسته که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

خودتان را معرفی کنید و درباره همکاری خود با دفتر نظام صنفی شهرستان ری توضیح دهید.

سمیه کاظمی هستم، کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی، گرایش گیاه‌پزشکی. از سال89 مشغول فعالیت در نظام صنفی شهرستان ری هستم. از ابتدای ورود به صنف مسئولیت‌هایی همچون صدور و تمدید پروانه‌های فعالیت، ثبت‌نام سوخت شهرستان ری، ثبت‌نام اعضاء در سامانه سیتا برای دریافت وام بخش کشاورزی و... را برعهده داشتم و اکنون نیز مسئولیت تأیید سوخت بخش کشاورزی شهرستان ری برعهده من است.

در دفتر نظام صنفی شهرستان ری چند نفر مشغول به کار هستند؟ و چه مسئولیت‌هایی دارند؟

اعضای هیئت مدیره شامل آقایان خسرو کلهر، رئیس هیئت مدیره؛ سعید جنابی خزانه‌دار و علی تاجیک عضو و دبیر اجرایی هیئت مدیره؛ علی‌اصغر عزیزیان بازرس و محمود نظرعلی و اکبر روشنی نیز به‌عنوان کارشناس اداره امور نظام صنفی شهرستان عهده‌دار مسئولیت هستند. همچنین در دفتر نظام صنفی ری سه نفر کارمند مشغول فعالیت هستند؛ خانم لیلا مرادیان، کارشناسی مهندسی کشاورزی گرایش زراعت را دارند و مسئول تأیید سوخت هستند. خانم سارا شیخی، مهندسی معماری دارند و مسئولیت صدور و تمدید پروانه را برعهده دارد. خانم تاجیک دارای مدرک مهندسی کشاورزی هستند و در تعاونی آب‌بران فعالیت می‌کنند.

درباره برنامه کاری خود در دفتر نظام صنفی توضیح دهید.‌ ‌

از ابتدا تا روز بیستم هر ماه ثبت‌نام سوخت گازوئیل و نفت را برای متقاضیان انجام می‌دهیم. همچنین در زمینه صدور یا تمدید پروانه فعالیت یا تعیین حقابه به ارباب رجوع خدمات ارائه می‌دهیم. البته کارهای جانبی دیگری همچون پلاک‌گذاری تراکتور را نیز انجام می‌دهیم که مقطعی است.

آیا کشاورزان و بهره‌برداران شهرستان ری همگی عضو نظام صنفی هستند؟

بله، درحال‌حاضر دوهزار و 422نفر از کشاورزان شهرستان ری عضو نظام صنفی شده‌اند و پروانه فعالیت گرفته‌اند.

درباره مزایایی گرفتن پروانه فعالیت از نظام صنفی توضیح دهید.

در صورت گرفتن پروانه فعالیت توسط کشاورزان تعرفه‌هایی مثل بهای برق و... براساس تعرفه کشاورزی محاسبه می‌شود و کشاورزان از تخفیف برخوردار می‌شوند. همچنین از پروانه فعالیت به‌عنوان معرفی‌نامه برای گرفتن وام و... استفاده می‌شود. علاوه‌بر ثبت‌نام و تهیه سوخت گازوئیل برای اعضاء، هیئت مدیره با فرمانداری و شرکت بهران هماهنگی‌هایی را انجام داده تا بتوانیم روغن ماشین‌آلات بخش کشاورزی مثل تراکتور و... را تأمین کنیم.

برای عضویت در نظام صنفی کشاورزی چه مدارکی نیاز است؟

برای عضویت به مدارکی مثل کپی شناسنامه، کارت ملی و کارت پایان خدمت و عکس نیاز است که پس از تأیید استعلام از سوی جهاد کشاورزی پرونده عضویت برای آن‌ها تشکیل می‌دهیم. حق عضویت در نظام صنفی نیز سالانه مبلغ 400هزار تومان است. البته براساس فرمت جدیدی که زیر نظر جهاد کشاورزی تهیه شده، در حوزه باغداری و گاوداری هزینه کارشناسی و صدور پروانه فعالیت یک‌میلیون تومان است و برای تمدید پروانه سالانه 250هزار تومان باید پرداخت شود که البته این میزان متغیر است.

همچنین برای در حوزه‌های گلخانه‌داری، مکانیزاسیون، سبزی‌کاری و زراعت هزینه صدور پروانه 250هزار تومان تومان است و برای تمدید پروانه فعالیت هم سالانه 150‌هزار تومان باید پرداخت شود که البته این مبلغ نیز متغیر است.

کارمندان نظام صنفی از چه مزایایی برخوردار هستند؟

کارمندان نظام صنفی از بیمه تأمین اجتماعی برخوردار هستند و میزان حقوق نیز حداقل حقوق مصوب وزارت کار است.

مهم‌ترین مشکلی که برای خدمات‌دهی به اعضاء با آن مواجهید چیست؟

مشکلات ما در دفتر نظام صنفی مقطعی است و اغلب مشکلات بعد از گذشت مدتی حل می‌شود؛ اما درحال‌حاضر مهم‌ترین مشکل ما قطع شدن پی‌درپی سامانه سوخت است که مشکلی سراسری است، ولی ارباب رجوع این موضوع را از چشم کارمندان دفتر می‌بیند. همچنین در زمان ثبت‌نام اعضاء با بعضی از ارگان‌ها لینک می‌شویم و اطلاعات افراد را به آن‌ها می‌دهیم، اما این ارگان‌ها اطلاعات افراد را دیر وارد سامانه می‌کنند که این موضوع برای اعضاء مشکلاتی را ایجاد می‌کند. اکنون نیز شرایط با گذشته تغییر کرده و اغلب مراحل ثبت‌نام به صورت اینترنتی و طولانی‌تر است که در این راستا از متقاضیان می‌خواهیم صبر بیش‌تری داشته باشند.

ساعات کار دفتر نظام صنفی شهرستان ری چگونه است؟

با توجه به این‌که دفتر نظام صنفی شهرستان ری در اداره جهاد کشاورزی ری قرار دارد، ساعات کار ما نیز مطابق ساعات کار بخش دولتی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =