کد خبر: 19878
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵
خشکسالی

کشاورزان روستاهای بخش مرکزی دره شهر با داشتن یک هزار هکتار اراضی کشاورزی به دلیل خشکسالی با مشکل مواجه شده اند و در انتظار آب برای کشت محصولات خود هستند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، کشاورزان روستاهای بخش مرکزی دره شهر در انتظار تامین آب هستند، با اجرای روش های نوین آبیاری لایه روبی و احیای کانال های آبرسانی بالغ بر یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی روستاهای بخش مرکزی این شهرستان مشروب می شوند.

خشکسالی ها و اثرات آن در بخش کشاورزی حکایت این روزهای کشاورزان در چهار روستای بخش مرکزی دره شهر است، بحران خشکسالی نفس رودخانه دره شهر را هم به شماره انداخته است.

خشکسالی ها از یک طرف و پرشدن بعضی از چشمه ها از زباله های شهری به عنوان یکی از سرشاخه های تامین آب اراضی کشاورزی پایین دست مشکل این روزهای کشاورزان است، بی تردید سهم دولت برای جبران خسارت اندک خواهد بود و حداقل مرهمی بر زخم کشاورزان است.

از طرفی هم سرازیرشدن پس آبهای شهری و حریم چشمه ها سلامت محصولات زراعی را هم تهدید کرده است.

مزارع کشاورزی روستاهای شهرستان دره شهر از بی آبی در حال خشک شدن است
یکی از کشاورزان دره شهری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: مزارع کشاورزی روستاهای شهرستان دره شهر از بی آبی در حال خشک شدن است، در اراضی کشاورزی هر ساله کشت تابستانه انجام می دادیم اما امسال به علت کم آبی کشت انجام نشده است.

مهدی قاسمی افزود: اگر زمین های ما به صورت  آبیاری بارانی باشد، کشت بیشتری می توانیم داشته باشیم.

 بر اساس ماده ۴۲ قانون توزیع عادلانه آب، حفاظت نگهداری و بهره برداری از منابع آبی کشاورزی به عهده بهره برداران است

وی افزود: رودخانه ای که هر ساله منبع تامین آب کشاورزی روستاهای مرکزی دره شهر بوده، اکنون خشک شده است، ما از قدیم از آب چشمه ها برای کشاورزی استفاده کردیم اما اکنون پر از نخاله است.

وی تصریح کرد: ۲ چشمه پر از نخاله و ۲ چشمه دیگر نیز کم آب شده است.

وی ادامه داد: بالای یک هزار هکتار زمین زراعی روستاهای شهرستان از آب این چشمه ها استفاده می کنند، اگر این چشمه ها را سامانده شوند هیچ موقع مزارع کشاورزی مردم روستا از بی آبی خشک نمی شوند.

حریم و بستر چشمه ها مشخص شده است
مدیر امور آب دره شهر در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بر اساس ماده ۴۲ قانون توزیع عادلانه آب، حفاظت نگهداری و بهره برداری از منابع آبی کشاورزی به عهده بهره برداران است.

سید احمد حسینی بیان کرد: بر این اساس امور آب شهرستان حریم و بستر چشمه های مورد نظر را انجام داده و تحویل متقاضیان شده است.

کانال های آبرسانی برای کشاورزان لایروبی می شود
مدیر جهاد کشاورزی دره شهرنیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در صورتی که شهرداری به وظیفه خود عمل کند و پساب ها و فاضلاب را از بند انحرافی چشمه ها خارج کند، جهاد کشاورزی می تواند در آینده نزدیک از محل اعتبارات شورای برنامه ریزی کانال های آبرسانی را برای کشاورزان لایروبی کند.

۵۰ نوع محصول کشاورزی در ۱۴ هزار هکتار از اراضی دره شهر کشت می شود و اقتصاد دره شهر بر پایه کشاورزی، باغداری و دامداری استوار است

طیار فیلی اضافه کرد: در سال جاری مخاطرات متعدد مانندخشکسالی ضربات سختی بر پیکره تولید محصولات کشاورزی در شهرستان دره شهر وارد کرده است.

وی با اشاره به تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در شهرستان دره شهر افزود: بیش از ۱۰ هزار بهره بردار کشاورزی در سطح شهرستان دره شهر فعال است و مسئله آب برای حفظ درآمد این تعداد بهره بردار بسیار حایز اهمیت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دره شهر از کشت ۵۰ نوع محصول کشاورزی در ۱۴ هزار هکتار از اراضی دره شهر خبر داد و تصریح کرد: اقتصاد دره شهر بر پایه کشاورزی، باغداری و دامداری استوار است.

در حال حاضر تامین آب اراضی کشاورزی در چهار روستای مرکزی دره شهر دغدغه اصلی کشاورزان است، ساماندهی چشمه ها با انجام طرح انتقال آب به اراضی پایین دست هم از خسارت های بیشتر به بخش کشاورزی پیشگیری می کند و هم کشاورزان را برای رونق تولید بیشتر در مزارع خود امیدوار خواهد کرد.

طبق پیش بینی ها بارندگی در پاییز کمتر از میانگین خواهد بود و این کاهش بارش موجب به مشکل خوردن کشت ‌های دیم خواهد شد و کشت ‌های آبی نیز بیشتر از آب ‌های زیرزمینی استفاده خواهند کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =