کد خبر: 19835
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳
خشکسالی

رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: خشکسالی امسال در این استان بالغ بر سه هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، عباسعلی جمشیدی  افزود: این میزان خسارت به‌دلیل شرایط کم بارشی، بالا بودن میانگین دما نسبت به مقادیر نرمال، افزایش میزان تبخیر سطحی، کاهش پوشش برف نسبت به مقادیر بلندمدت و کاهش رطوبت خاک در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ رخ داد. 

وی ادامه داد:  رودخانه زاینده رود در ۱۰ ماهه گذشته و همچنان در طول مسیر غرب به شهر اصفهان و شرق تا تالاب گاوخونی خشک بود و بسیاری از زمین‌های حاصلخیز رها شده و  هیچ کشتی انجام نشده است. 

رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اضافه کرد: در همین مدت بسیاری از باغ های حاشیه زاینده رود و همچنین فضای سبز در معرض خطر خشکی قرار گرفته است. 

جمشیدی تصریح کرد: بررسی وضعیت خشکسالی استان در یک دوره ۱۰ ساله نشان می‌دهد که درجه خشکسالی در همه مناطق استان روند افزایشی طی می‌کند به‌نحوی که ۹۰ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی بلند مدت و شدید و اکثر مناطق استان با خشکسالی متوسط تا شدید روبروست. 

وی خاطرنشان کرد: بارندگی استان از ابتدای سال زراعی تاکنون ۳۴ درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش داشته و این میزان در مناطق شرق و شمال استان ۵۰ درصد است. 

رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اظهارداشت: حجم مخازن سدهای استان از جمله زاینده رود و حنای سمیرم بیش از ۵۰ درصد کاهش نسبت به میانگین بلند مدت داشته و در حال حاضر بخش اعظم آن خالی و بخشی نیز دارای رسوب و گل و لای است.

جمشیدی گفت: - برای مدیریت خشکسالی سال زراعی فعلی اعتباراتی محدود از مصوبات هیات دولت برای مدیریت خشکسالی و طرح های زیربنایی مشخص شد، همچنین اعتباراتی با عنوان تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد چهار درصد برای خسارت دیدگان کل کشور در نظر گرفته شده اما هنوز به استان تخصیص داده نشده و سازمان برای اخذ آن در حال پیگیری است.

اصفهان با داشتن ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان، ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با برخورداری از شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد، به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک آن خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی‌اش بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد، انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار زیر کشت می‌رود.

مجموع اراضی زراعی استان اصفهان حدود ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های طبیعی از حیث بارندگی حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تُن برآورد می‌شود.

مجموع اراضی باغی این دیار نیز حدود ۸۰ هزار هکتار است و بطور عمده شامل انواع سیب درختی، انار، به، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلوست.

 مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تُن است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =