کد خبر: 19432
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
برنج

رییس انجمن وارد کنندگان برنج ایران گفت: کاهش مدت زمان دوره ممنوعیت فصلی واردات از چهار ماه به دو ماه می‌تواند موجب تعدیل قیمت‌ها در بازار برنج شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، «عباس توکلی» روز چهارشنبه در نشست خبری در فضای مجازی با اشاره به اینکه ممنوعیت فصلی واردات به دلیل حمایت از تولید داخلی برنج اعمال شده است، افزود: براساس مصوبه دولت ممنوعیت واردات برنج به مدت چهارماه از ابتدا تا پایان فصل برداشت است که مدت زمان طولانی این اقدام هر ساله بازار برنج را تحت تاثیر قرار می دهد.

 رییس انجمن وارد کنندگان برنج ایران اظهارداشت: با توجه به خشکسالی و کاهش ظرفیت تولید داخلی به نظر می رسد بازار کشور تاب چهار ماه توقف واردات را ندارد و با کاهش این مدت به دو ماه از ابتدای مهرماه واردات برنج آزاد شود.

توکلی اضافه کرد: تصمیم مربوط به عرضه ۱۰۰ هزار تن برنج ذخیره احتیاط کشور برای تعدیل قیمت برنج در بازار در زمان ممنوعیت فصلی واردات برنج به تحقق این هدف کمک نمی‌کند.

وی با اشاره به توان و ظرفیت بخش خصوصی که تمام قد در کنار دولت ایستاده است، گفت: هر زمان دولت به تامین کنندگان برنج اعم از تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان برنج خارجی، اشاره کرده بی‌هیچ قید و شرطی وارد میدان شده و برای تامین نیاز کشور تلاش کرده‌اند.

 رییس انجمن وارد کنندگان برنج با اشاره به اینکه ممنوعیت فصلی واردات به دلیل حمایت از تولید داخلی برنج اعمال شده است، تصریح کرد: اگر مقرر شده با هدف حمایت از مصرف‌کننده و تعدیل قیمت‌ها در بازار، در زمان برداشت محصول و ممنوعیت واردات شرکت بازرگانی داخلی برنج خارجی وارد بازار کرده و متعاقبا اقدام به واردات کند، می‌توان از طریق دیگر که آثار منفی برای کشور نداشته باشد این مشکل را حل کرد.

توکلی با بیان اینکه تفاوت قیمت برنج‌های وارداتی با برنج پر محصول داخلی بین چهار تا پنج هزار تومان است، تصریح‌کرد: با عرضه برنج‌ های شرکت بازرگانی دولتی با قیمت ۱۸ هزار تومان، فاصله معناداری میان قیمت برنج‌ های داخلی و برنج‌ های وارداتی عرضه شده نیست بنابراین تقاضا برای این نوع برنج کاهش یافته و در نتیجه تشدید رکود بازار برنج داخلی را سبب شده است.

وی ادامه داد: توزیع این مقدار برنج با قیمت ارزان‌تر از قیمت تمام شده واردات، آسیب بزرگی به بخش خصوصی خواهد زد که برخلاف سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و اصول اولیه بازار است.

رییس انجمن وارد کنندگان برنج ایران اضافه کرد: برای جایگزینی آنچه به عنوان ذخیره احتیاط وارد بازار شده باید مجدد واردات انجام بگیرد و چون در زمان ممنوعیت قرار داریم، ثبت سفارش این حجم از واردات به محض پایان دوره ممنوعیت وارد بازارهای جهانی شده و با تحریک قیمت‌ ها موجب افزایش آن شده و در نهایت تجار مجبورند، برنج را با قیمت بالاتری خریداری کنند.

وی با اشاره به نامه‌ای که روز گذشته توسط انجمن واردکنندگان برنج ایران خطاب به وزیر جهادکشاورزی ارسال شده است، گفت: در این نامه برای تامین و توزیع برنج مورد نیاز کشور با قیمت مناسب و کیفیت مرغوب اعلام امادگی کردیم.

به گزارش ایرنا، ظبق آمارها در سال ۹۹ حدود  ۸۵۰ هزارتن برنج از محل واردات تامین شد که ۵۰ درصد کاهش نسبت به سال ۹۸ داشته که این کاهش میزان واردات می تواند در قیمت بازار برنج موثر باشد.

در قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی سال ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ نرخ هر کیلوگرم برنج گروه یک (خزر،  فجر، شیرودی) ۱۱هزار و ۷۹۹ تومان،  برنج گروه دو (گوهر، رش عنبوری) ۱۰هزار و ۳۵۸ تومان،  برنج گروه سه (ندا، سپیدرود، کوهسار) ۸هزار و ۴۵۷ تومان تعیین شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =