دام

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از نیازمندی ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای خرید مکمل‌های دامی و مواد مغذی در این استان خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، مهدی شکاری اظهار داشت: در شرایط خشکسالی مراتع استان فقیر شده اند و علاوه بر آن کیفیت علوفه مورد نیاز دام نیز پایین آمده است که امسال دام ها با کمبود مواد مغذی و ویتامین ها مواجه شده اند که برای جبران باید مواد مغذی و دارویی تامین شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز گفته بود که وقوع خشکسالی و تنش آبی در سال جاری سبب افزایش بیماری‌های متابولیک دام‌ها شده و مراجعه به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های بخش خصوصی دامپزشکی استان را بیش از ۳۰ درصد زیاد کرده است.

شکاری افزود: در سال های خشکسالی دام در روستاها بویژه عشایر که دام با تنش آبی روبه رو است و بعضا آب به موقع در دسترس نیست و علاوه بر این علوفه و خوراک کمتر و با کیفیت پایین تری در اختیار دام قرار دارد، بدن حیوان دچار ضعف شده و مستعد بیماری می شود.

وی با بیان اینکه دامداران روستایی و عشایری استان توان خرید مکمل های دارویی را ندارند اظهار داشت: باید هم اینک برخی از دارو ها و مواد مغذی را در دسترس دامداران قرار دهیم ، بعضا اطلاعات لازم در این خصوص را ندارند.

شکاری گفت: کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در زایش دام ها و تولید تاثیر خواهد گذاشت و به همین منظور باید برای جبران کمبودها مکمل های غذایی و دارویی را در اختیار دامداران قرار دهیم. 

شکاری اظهار داشت: ۱۰۰ گرم مکمل دامی در سال به ازای هر راس دام از نیازهای مهم در حوزه دامپروری استان است.

وی افزود: بر اثر بروز و استمرار خشکسالی، گیاهان مرتعی حتی گیاهانی که سازگاری بالایی نسبت به خشکسالی دارند در معرض آسیب جدی قرار گرفته اند و تولیدات گیاهی در این مراتع بسیار پایین آمده است.

وی گفت: استمرار خشکسالی در نهایت منجر به کاهش ظرفیت علوفه مرتعی مورد نیاز دام  و گیاهان خوش خوراک شده است که این وضعیت گیاهان مهاجم را جایگزین کرده  است.

شکاری با بیان اینکه این وضعیت افزایش آفات و امراض را در پی دارد گفت: با کاهش آبدهی و خشکیده شدن چشمه سارها نیاز آب دام داشتی و عشایر نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی از جمله پیامدهای خشکسالی را کاهش وزن دام، تولیدات دامی و کاهش میزان زاد و ولد، حساس شدن دام ها به بیماری ها، خطر نابودی دام های داشتی، افزایش سقط جنین و از بین رفتن ذخایر مهم و استراتژیک ژنتیکی  دانست.

شکاری گفت: عمده اثرات مستقیم خشکسالی با کمبود علوفه و تاثیر آن به سلامت حیوانات ظاهر می شود که این امر خود اثر قابل توجهی بر تولید مثل حیوانات و ارزش اقتصادی کل دامداری ها، ضعیف شدن سیستم ایمنی دام و افزایش تلفات در اثر بیماری های دامی، سقط جنین و بیماری های انگلی داخلی و خارجی است با بروز خشکسابی بیش از پیش شیوع پیدا می کند.

 مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر اشتغال پایدار دامداران تاکید کرد و افزود: دامداران استان بیشتر به صورت سنتی فعال هستند و بخش بیشتر دام سبک استان در اختیار خانوارهای عشایری است که خشکسالی به مرانع آسیب زده است و هم اینک باید برای تغذیه دامی به این بهره برداران کمک کنیم تا بتوانند دام خود را در چرخه تولید نگهداری کنند.

در استان یک میلیون و ۹۷۰ هزار راس دام سبک وجود دارد که شامل یک میلیون و ۶۶۶ هزار و ۵۳۰ راس گوسفند و بره و مابقی بز و بزغاله است.

همچنین در خراسان شمالی ۸۲ هزار راس دام سنگین وجود دارد که ۷۹ هزار و ۷۵۸ راس گاو و گوساله و ۲ هزار و ۴۹۱ نفر شتر است.

براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =