کد خبر: 18732
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
خشکسالی

خشکسالی و کم‌آبی بی‌سابقه در اکثر روستاهای بخش مرکزی شهرستان مهریز موجب مشکلات فراوانی برای مردم ساکن در این مناطق در بخش کشاورزی و آب آشامیدنی شده است .

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، کاهش بارندگی در سال زراعی جاری و بروز پدیده خشکسالی و هدررفت آب به دلیل فرسودگی شبکه آب مناطق روستایی، موجب کم‌آبی شدید در  اکثر روستاهای بخش مرکزی به خصوص دهستان‌های میانکوه، خورمیزات، تنگچنار و ارنان مهریز شده است .

این مشکل در سال‌های اخیر به خصوص امسال علاوه بر سخت‌کردن زندگی بر مردم  در تامین آب شرب، موجب خشک شدن بخش عمده‌ای از  اراضی کشاورزی و مهاجرت‌ برخی از ساکنان بخش مرکزی مهریز و خالی شدن سکنه برخی روستاهای این بخش شده است .

 هرچند تاکنون برای تامین آب آشامیدنی مردم توسط دستگاه‌های مسوول و اداره آب و فاضلاب شهرستان با همکاری و پیگیری دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها، تلاش‌هایی صورت گرفته ولی به دلیل افزایش شدت خشکسالی نسبت به سنوات گذشته ، مشکلات این بخش در زمینه تامین آب بی‌سابقه است .  

جمعی از ساکنان مناطق روستایی بخش مرکزی مهریز با بیان اینکه خشکسالی و کم‌آبی امسال برای امور کشاورزی و شرب سختی فراوانی را بر آنها تحمیل کرده، رسیدگی و اقدام جدی‌تر توسط مسوولان شهرستان را خواستار شدند.

صادق رضایی ساکن روستای سریزد در دهستان خورمیزات با بیان اینکه در اکثر روزهای هفته مردم این منطقه از جریان آب شرب محروم هستند گفت: در این خصوص مسوولان قول رسیدگی و اقدام عاجل داده‌اند ولی هنوز در عمل برای حل مشکل اقدام مناسب دیده نمی‌شود.

فاطمه دهقان در روستای منشاد در دهستان میانکوه نیز با ابراز ناخرسندی از کم‌آبی در این منطقه گفت: با وجود قول مسوولان برای پیگیری و و رفع مشکل کمبود آب شرب، که تاکنون جدی در این زمینه صورت نگرفته و در اکثر ساعت‌ها در هفته مردم آب کافی در دسترس نیست و خشکسالی امسال در بخش کشاورزی نیز بی‌سابقه است .

دیگر اهالی محله بالای منشاد نیز گفتند: تاکنون توسط دهیار و شورای اسلامی محل برای حل مشکلات آب شرب با همکاری مسوولان شهرستان برخی تلاش‌ها صورت گرفته ولی کافی نیست چون بدون وجود آب اصلا زندگی معنا ندارد و همه در تنگنای شدید هستند.

یکی از اهالی روستای ابراهیم‌آباد مهریز نیز گفت: در طول هفته فقط برای چند ساعت آب وجود دارد و هرچند آب‌رسانی توسط تانکر سیار در برخی روزها برای اهالی انجام می‌شود، ولی وضعیت تامین آب اصلا مناسب نیست و باید برای حل مشکل فکر اصولی صورت گیرد.

رضا امین‌الرعایا از اهالی روستای هرفته در دهستان خورمیزات نیز می‌گوید: اگر این روند در منطقه ادامه یابد قطعا شاهد مهاجرت خیلی از اهالی بخش مرکزی مهریز به حومه شهر و مرکز استان خواهیم بود و باید مسوولان برای حل مشکل اقدامات لازم را پیگیری کنند.

 اصلاح شبکه آبرسانی روستاها در اولویت است

 بخشدار مرکزی مهریز در خصوص مشکلات تامین آب این بخش به گزارشگر گفت: در خصوص بررسی و اقدام مناسب برای تامین آب شرب مردم در مناطق روستایی این بخش با همکاری مسوولان و دهیاران و شوراهای اسلامی تاکنون جلسات مستمر برگزار شده است .

مهدی شکری افزود: تامین آب مورد نیاز مردم ساکن در روستاها از دغدغه اصلی مسوولان منطقه است و در این خصوص نسبت به بررسی و اصلاح بخشی از شبکه توزیع در دهستان‌های تنگچنار، بهادران و میانکوه و روستاهای مزارع شور در دهستان خورمیزات که مشکل بیشتری دارند، اقداماتی صورت گرفته و  ادامه دارد.  

این مسوول اظهار کرد: احداث ایستگاه پمپاژ بین خطی با ظرفیت ۲۰۰ متر مکعب در روستاهای تنگچنار، استانداردسازی و تعویض بیش از ۱۰۰ کنتور آب و اجرای خط انتقال آب روستاهای این دهستان به  طول ۲ کیلومتر به همراه ایستگاه پمپاژ با دبی پنج لیتر در ثانیه انجام شده است.

شکری یادآور شد: ایجاد مخازن دخیره آب، اصلاح شبکه دهستان بهادران با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی و اصلاح خط انتقال در سایر روستاها به خصوص در مزارع شور انجام شده و برخی نیز در حال اجراست.

وی گفت: هم‌اکنون با همکاری اداره آب و فاضلاب و پیگیری دهیاران و شوراهای اسلامی بر حسب نیاز در شهرستان آبرسانی به صورت سیار با تانکر صورت می‌گیرد و همکاری مردم در این زمینه با مصرف بهینه، مورد انتطار است.     

۷۰ روستا دچار کم‌آبی است 

 مدیر اداره آب و فاضلاب مهریز با بیان اینکه هم‌اکنون اهالی ۷۰ روستای بخش مرکزی در دهستان‌های خورمیزات، میانکوه و تنگچنار این شهرستان با مشکل کم‌آبی مواجه هستند، گفت: برای تامین آب شرب مورد نیاز اهالی این مناطق با همکاری اعضای ستاد مدیریت بحران با تانکر نسبت به آبرسانی اقدام شده است.

رضا موحد با بیان اینکه در سال زارعی جاری نسبت به مدت مشابه قبل شاهد کاهش شدید نزولات جوی بوده ایم، ادامه داد: هرچند آبرسانی سیار صورت می‌گیرد ولی برای حل مشکل باید صرفه‌جویی بیشتری در مصرف صورت گیرد و کارشناسان آبفا و اعضای ستاد مدیریت بحران منطقه به صورت مستمر و منظم با حضور در مناطق روستایی بخش مرکزی نسبت به بررسی مشکل مردم و اقدام برای تامین آب شرب اقدام می کنند .

این مسوول خاطرنشان کرد: همکاری مردم در شهر و روستاها با مسوولان و استفاده صحیح و مدیریت بهینه در مصرف آب شرب نقش مهمی در غلبه بر مشکل موجود و عبور از بحران کم‌آبی در تابستان امسال دارد.

موحد با بیان اینکه سال گذشته ۳۷ میلیارد ریال بودجه استانی صرف اجرای طرح‌های آبرسانی این شهرستان شد، خاطرنشان کرد: اصلاح و توسعه خط انتقال و تجهیزچاه‌های زیرپوشش در منطقه اجرا شده و در این مدت سه هزار و ۸۰۰ متر خط انتقال آب در شهر و مناطق روستایی بخش مرکزی  اجرا شده است.

این مسوول در خصوص فرسودگی شبکه آبرسانی منطقه با بیش از ۳۰ سال قدمت اظهار داشت: برای اصلاح و ترمیم این خط به افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال بودجه نیاز است و فرسودگی شبکه آبرسانی به خصوص در برخی از مناطق روستایی موجب هدر رفت حدود ۳۰ درصد آب می‌شود .

تامین آب برای بخش مرکزی مهریز پیگیری می شود 

فرماندار مهریز نیز گفت: برای مقابله با بحران کم‌آبی و عبور از شرایط حاد کنونی همه مردم و دستگاه‌های دولتی باید صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع موجود را در دستور کار قرار دهند و تا کنون با تلاش متولیان و دستگاه‌های مسوول و همکاری دهیاران و شوراهای اسلامی و مردم اقدامات لازم برای تامین آب پیگیری شده و این روند ادامه دارد.

رضا زارع‌زاده مهریزی با تبیین اثرات کاهش بارندگی سال زارعی جاری و خشکسالی و کمبود آب در بخش مرکزی مهریز افزود: ادارات و سازمان‌های دولتی در صرفه‌جویی مصرف آب باید الگوی دیگران باشند و برای غلبه بر مشکل کم‌آبی همه مردم و مسوولان در شهر و روستاها باید همکاری کنند.

این مسوول با بیان اینکه به دلیل منابع ناچیز آب در سال جاری بهترین راهکار برای عبور از شرایط موجود صرفه‌جویی و کاهش مصرف آب است، بیان کرد: مشکل آب شرب مردم در شهر و مناطق روستایی بخش مرکزی با جدیت توسط ستاد مدیریت بحران نیز ادامه دارد.

زارع‌زاده تصریح کرد: پیگیری نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی منطقه و ساماندهی رودخانه‌ها در روستاهای جزو موارد مهمی است که باید پیگیری شود و مسوولان و متولیان آب و فاضلاب و مدیریت بحران بر حسب ضرورت در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

امام‌جمعه مهریز، مهم‌ترین مسئله روستاهای مهریز را تامین آب ذکر کرد و با بیان اینکه روستائیان بیشترین خدمت‌رسانی را در بخش تولید مواد غذایی به کشور انجام می‌دهند، افزود: باید مسوولان با برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق، مشکلات آنها را رفع کنند.

هم‌اکنون ۳۸ حلقه چاه ،آب شرب ۲۱ هزار مشترک شهری و ۱۳ هزار مشترک ۱۴۰ روستای شهرستان مهریز را تامین می‌کند و این شهرستان ۵۵ هزار نفر جمعیت دارد که ۳۰ درصد در دهستان‌های خورمیزات، تنگچنار، ارنان، میانکوه و بهادران زندگی می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =