کد خبر: 18715
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
بی آبی

پس از گذشت چند هفته همچنان مشکل آب شهر ۳ هزار نفری شهر ارمغانخانه حل نشده و این در حالی است که مسئولان مربوطه مدعی هستند مشکل قطعی آب طی چند روز آینده حل خواهد شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از تسنیم، نبود آب شرب و مشکلات پیرامون آن با گوشت، پوست و خون جمعیت بالایی از مردم استان زنجان که روستانشین هستند عجین شده اما در این بین معضل بی‌آبی مدت‌هاست که دامن گیر مردم شهر 3 هزار نفره ارمغانخانه نیز شده و ضعف در مدیریت آبرسانی توسط شرکت آب و فاضلاب نیز مسائل را در هم تنیده و گره کوری بر حل مشکل تامین آب این شهر زده است.

با اینکه از هفته‌های گذشته دائما مسئولان شرکت آب و فاضلاب در ادعاهایی کذب اعلام می‌کردند که در طول دو تا سه روز آینده مسئله بی‌آبی شهر ارمغانخانه حل می‌شود اما "هیچ" سهم تمام وعده‌هایی است که مسئولان این ارگان به مردم این شهر داده‌اند چرا که نه تنها مشکل تامین آب شرب شهر ارمغانخانه حل نشده بلکه در این روز‌ها که همراه با عزاداری سرور و سالار شهیدان نیز هست، تامین قطره قطره آب برای مردم تبدیل به معضلی سهمگین و طاقت فرسا شده است.

طبق اذعان مردم شهر ارمغانخانه در طول روز‌های گذشته آب به طور کامل در این شهر قطع بوده و در 24 ساعت گذشته تنها یک ساعت آب در مدار جریان داشته است. این امر سبب شده تا مردم این شهر برای تامین آب شرب به چشمه‌ای که در داخل شهر جاری است مراجعه کنند.

در حالی که اگر منصفانه و عاقلانه به این مسئله پرداخته شود به این نکته می‌رسد که یکی از مهم‌ترین وظایف شرکت آب و فاضلاب این است که آب پایدار برای شهر‌ها تامین نمایند و مانع از وجود چنین معضلاتی در هسته‌های شهری شود اما گویا اوضاع وارونه شده و مسئولان در کنار نارضایتی که از سوی مردم روستا‌های بی‌آب داشتند، موج نارضایتی از عدم تامین آب در شهر‌هایی همچون ارمغانخانه و آببر را نیز به سمت خود روانه کرده‌اند. 

این در حالی است که مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در طول هفته‌های گذشته با اذعان به اینکه بیش از 120 روستا در استان با مشکل تامین آب شرب مواجه است، گفته بود: علی‌رغم تمام مشکلات در تامین آب روستا‌ها که حتی بیش از 30 روستا نیز با تانکر آبرسانی خواهد شد مشکلی از بابت تامین آب شرب در شهر‌ها نخواهیم داشت!

حسین افشاری، عضو شورای شهر ارمغانخانه ضمن اظهار گله‌مندی از نحوه پاسخگویی مسئولان شرکت آب و فاضلاب در قبال پیگیری‌های تامین آب شرب شهر ارمغانخانه اظهار داشت: مدت طولانی است که شهر ارمغانخانه با مشکل تامین آب شرب مواجه بوده و در این روزها تبدیل به بحران شده است. مسائل پیرامون نبود آب در این شهر به حدی بالا است که روزانه تماس‌های مکرر از مردم برای رسیدگی و حل این معضل وجود دارد.

وی با بیان اینکه به دلیل نبود آب و مشکلات پیرامون آن باید به حال مردم شهر ارمغانخانه گریست، افزود: چرا مردم شهری با جمعیت سه هزار نفر باید با ظرف و دبه کوچه به کوچه از چشمه به دنبال آب باشند؟ چرا باید ارمغانخانه از حداقل‌های بهره‌مندی از امکانات عمومی زندگی شهری چنین فاصله داشته باشد؟

عضو شورای اسلامی شهر ارمغانخانه با ابراز تاسف از عدم رسیدگی به این مشکل توسط ارگان ذیربط گفت: تنها اقدامی که اعضای شورای شهر می‌توانستند برای رفع مشکل بی‌آبی انجام دهند پیگیری و مطالبه از مسئولان شرکت آب و فاضلاب بود که متاسفانه تا حال حاضر به پاسخی قانع‌کننده و رفع کننده مشکل نرسیده است.

وی اذعان کرد: مسئولان شرکت آب و فاضلاب قریب به یک ماه پیش وعده حل مشکل تامین آب شرب ارمغانخانه ظرف مدت حداکثر سه روز را دادند که تا حال حاضر محقق نشده، چراکه شرکت آب و فاضلاب به طور جدی به این مسئله ورود نمی‌کند در حالی که اگر عظمی جدی انجام گیرد این مشکل با ورود آب چاه قره‌چریان به مدار و حتی انجام اقداماتی دیگر حل شدنی است.

افشاری عنوان کرد: گاه منبع آبی که ارمغانخانه از آنجا تغذیه می‌شود پر شده و به مدت دو ساعت و یا بیش‌تر سرریز می‌شود و در نهایت آب شرب سرریزی در پایین دست، مزارع را سیراب می‌کند اما شرکت آب و فاضلاب مدیریت درستی بر این امور ندارد و به جای ورود این آب به مدار و استفاده مردم، آب سرریز شده و قطعی اجباری آب بر مردم تحمیل می‌شود.

با این حال داود رستمخانی، مدیر آب و فاضلاب شهرستان زنجان در طول روز‌های اخیر با قطعیت خبر از ورود آب قنات موجود در منطقه به شبکه آبرسانی ارمغانخانه داد و بر این باور بود: با ورود آب این قنات به شبکه مشکل آب شرب ارمغانخانه حداقل در این روز‌ها حل خواهد شد. 

بنا به گفته رستمخانی هیچ مشکلی به لحاظ سیستم آبرسانی، پمپاژ، شکستی لوله در شبکه‌آبرسانی شهر ارمغانخانه وجود نداشته و مشکل تامین آب نیز با چند گزینه همچون ورود آب چاه قرچریان به مدار، ورود آب قنات به مدار و رعایت الگوی مصرف آب قابلیت حل شدن داشته است.

اما نه تنها وعده‌های مدیر آب و فاضلاب شهرستان زنجان شکل واقعیت به خود نگرفته بلکه در طول روز گذشته شرایط سخت‌تر شده و مردم این شهر در طول 24 ساعت شبانه روز تنها یک ساعت از آب شرب بهره‌مند شده‌اند!

با این حال مصطفی اکرمی، مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان زنجان، در مورد وضعیت شبکه آبرسانی ارمغانخانه ادعایی کاملا عکس ادعای مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان زنجان را داشت، چرا که اذعان کرد: از زمانی که شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی ادغام شده و مسئولیت رسیدگی به امور آب و فاضلاب ارمغانخانه نیز به این ارگان واگذار شده، شکستگی‌هایی در لوله‌های شبکه آبرسانی شهر ارمغانخانه وجود داشته که تا حال حاضر این مسئله مرتفع نشده. از سویی دیگر حتی پمپاژ آب شهر ارمغانخانه نیز در این روز‌ها خراب شده و نیازمند تامین پمپاژ جدید است.

بنا به اذعان وی، پمپاژ آب در سال‌های گذشته دارای قیمتی در حدود 25 میلیون تومان بوده که تامین آن برای شرکت‌های پیمانکار سهل بوده و حتی رقابت بر سر انجام پروژه نیز وجود داشته است اما در این روز‌ها قیمت پمپاژ آب حتی به 100 میلیون تومان نیز رسیده که دیگر شرکت‌های پیمانکار با چنین قیمت‌های افسار گسیخته رغبتی برای اجرای پروژه‌ها ندارند.

با این ادعای تعجب برانگیز مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان زنجان مبنی بر گرانی پمپاژ آب و عدم توانایی شرکت آب و فاضلاب در خرید و نصب پمپاژ‌های جدید به جای پمپاژ‌های معیوب، باید مردم شهر ارمغانخانه تا سال‌های سال چشم‌انتظار بمانند بلکه شاید تامین اعتباری انجام گیرد و پمپاژ شهر ارمغانخانه تعویض شود.

با تمام این‌ها، مشکلات آب شرب در شهر ارمغانخانه مدت‌هاست که به گوش مسئولان جار زده می‌شود اما انگار آنان توجهی برای شنیدن چنین صدا‌هایی ندارند چرا که اگر به درستی به مشکلات مردم این شهر گوش می‌دادند راه چاره برای رفع این معضل را یقینا تا حال حاضر یافته بودند و مردم را دل خوش به وعده‌های سرخرمن خود که امروز یا فردا آب پایدار در مدار شهر جریان می‌یابد، نمی‌کردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =