کد خبر: 18594
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
چاه

کشاورزان و دامداران خراسان شمالی می گویند قطعی برق در تابستان امسال امان آنها را بریده، هرچند این مشکل در مردادماه کمتر بود اما همچنان گریبانگیر این تولیدکنندگان است. 

به گزارش روستانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا کاهش بارندگی، خشکسالی و گرمای هوا سبب شده تا درآمد بهره‌برداران بخش کشاورزی دچار تهدید شود اما تابستان امسال قطعی برق هم گریبانگیر تولیدکنندگان شده که این وضعیت، گلایه‌مندی کشاورزان و دامداران را در پی داشته و امید رونق را از آنها گرفته است.

کشاورزان و دامداران خراسان شمالی می گویند: قطعی برق در تابستان امسال امان آنها را بریده، هرچند این مشکل در مردادماه کمتر بود اما همچنان گریبانگیر این تولیدکنندگان است. 

آنها تاکید می کنند که قطعی مکرر برق سبب شده تا آبیاری کشتزارها به موقع انجام نشود که به همین علت گیاه دچار تنش آبی شده و عملکرد کاهش یافته و از این رو خسارت های زیادی به آنان وارد شده است.

کاهش بارندگی و خشکسالی و گرمای هوای امسال سبب شده تا میزان برداشت آب از چاه های کشاورزی نیز افزایش یابد اما قطع مکرر برق چاه های کشاورزی نیز قوز بالاقوز شده است و اگر این وضعیت ادامه یاید فعالیت اقتصادی کشاورزان را با تهدید روبه رو می کند.

با نگاهی به  ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی این استان در بخش‌های مختلف می توان دریافت که معیشت مردم این استان تا چه اندازه با این فعالیت ها ارتباط دارد.
به گزارش ایرنا ارزش اقتصادی فعالیت های کشاورزی  ۷۷ هزار و ۵۷۲ میلیارد ریال و بیشترین تولیدات نیز در بخش زراعی به ارزش۲۶ هزار و ۵۴۹ میلیارد ریال است.
ارزش اقتصادی محصولات دامی استان نیز ۲۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال است. 

در استان خراسان شمالی ۲ میلیون و ۱۲ هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز، ۷۹ هزار راس دام سنگین از جمله گاو و گوساله، ۲ هزار و ۴۰۰ نفر شتر و هزار راس اسب وجود دارد که سالانه ۲۲۱ هزار و ۱۱۸ تن انواع محصول از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر، عسل و تخم مرغ تولید می شود. 

سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است.

کشاورزان و دغدغه تشنگی زمین 

خاموشی چاه‌ها؛ چالش رونق کشاورزی خراسان شمالی

خراسان شمالی جزو هشت استان کشور با خشکسالی بالا است و کاهش بارندگی ها از یک سو و افزایش دما از سویی سبب شده است تا استفاده از آب چاه بیشتر شود.

یک کشاورز بجنوردی در این باره گفت: قطعی برق و خاموش شدن چاه های آب سبب خشک ماندن زمین و تنش گیاه می شود بطوریکه امسال عملکرد گیاه در کشتزارهای چغندر و صیفی جات کاهش یافته است.

رحمان میرزاجانی با اشاره به مشکلات اجتماعی ناشی از قطعی برق برای چاهداران گفت: مشکل قطعی برق در چاه های مشارکتی، بیشتر است و خاموشی ها سبب بروز مشکل اجتماعی میان شرکا شده است، برق که قطع می شود دوره آبیاری و زمان بندی ها به هم می خورد و نوبت ها با تاخیر می رسد.

وی افزود: هر کشاورز نگران محصول خود است، زمانی که زمین خود تشنه است نمی تواند و حاضر نیست نوبت و سهم آب خود را به دیگری بدهد از این رو مشکلات اجتماعی رخ می دهد، کشاورزان برای استفاده مشارکتی از آب چاه، از مدت ها پیش برنامه ریزی کرده اند اما قطعی برق این زمان و برنامه ریزی را بر هم میزند. و موجب حتی نزاع و درگیری بین کشاورزان می شود.

افزایش سرقت تجهیزات آبیاری کشاورزی

عضو خبرگان کشاورزی کشور در این باره گفت: قطعی برق در تابستان کشاورزان را بسیار نگران کرده است، کاهش میزان آبیاری و یا تاخیر در زمان آبیاری در این فصل که زمان رشد و یا محصول دهی است سبب شده تا گیاه دچار تنش آبی شود و عملکرد بسیار پایین آید از این رو کشاورزان نگران خسارت های ناشی از قطعی برق هستند.

علی کاظمی اظهار داشت: اکنون گیاهان سبزبرگ و انواع محصولات زراعی چون گوجه فرنگی، خیار وچغندر قند بر روی زمین است و نیاز به آبیاری دارد، این محصولات با تنش آبی دچار کاهش عملکرد می شود.

وی سرقت تابلوهای برق را از مشکلات پیش روی کشاورزان با قطع برق عنوان کرد و گفت: سرقت ها بسیار افزایش یافته و کشاورزان را عاصی کرده است، برخی سارقان از قطعی برق استفاده کرده و تجهیزات را سرقت می کنند، پیش از این، زمستان که چاه ها خاموش بود کشاورزان نگران سرقت بودند اما اکنون تابستان هم با قطع برق سرقت ها افزایش یافته است.

یک کشاورز دیگر در شیروان با گلایه از طولانی بودن زمان خاموشی ها گفت: برق چاه های کشاورزی بدون اطلاع قبلی و بدون ارائه برنامه قطع می شود، بعضا پس از تماس با شرکت توزیع نیروی برق، ساعت ها طول می کشد تا برق مجدد وصل شود.

هادی جاویدی اظهار داشت: برق که قطع می شود، با روشن شدن دوباره موتور چاه، آب با دبی بالایی برداشت می شود و در این وضعیت لوله ها دچار ترکیدگی می شوند و اتصالات از هم جدا می شود که دردسرهای خود را دارد.

وی از افزایش سرقت های تابلوهای برق گلایه کرد و افزود: سارقان می دانند که در چه زمانی، خط برق ندارد از این رو کابل ها و یا تابلوهای برق در چاه های کشاورزی و یا لوله های انتقال آب را سرقت می کنند، متاسفانه این سرقت ها بسیار زیاد شده است.

مشکل اجتماعی چاهداران

مدیرجهاد کشاورزی مانه و سملقان هم با تاکید بر اینکه قطعی برق چاه کشاورزی سبب گلایه تولیدکنندگان این بخش شده است گفت: قطعی برق بویژه در چاه های مشارکتی سبب بروز مشکلات اجتماعی شده است.

هادی قهرمانیان اظهار داشت: کشاورزان که چاه شریکی دارند به صورت دوره ای زمین را آبیاری می کنند، قطع برق سبب می شود تا برنامه های زمان بندی برای آبیاری زمین به هم بخورد و این موضوع سبب تنش اجتماعی میان کشاورزان می شود.

وی افزود: هر کشاورز نگران خسارت دیدن محصول خود است و قطعی برق که بعضا بسیار طولانی می شود نوبت و زمان آبیاری در یک دوره را طولانی می کند از این رو کشاورزان بر سر آبیاری و استفاده از آب چاه با هم به مشکل برخورد می کنند.

وی اظهار داشت: در تیرماه وضعیت قطعی برق حاد تر بود و در مردادماه وضعیت اندکی بهتر شده است اما به هر حال قطعی برق تاثیر خود را داشته و سبب افت عملکرد گیاه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی مانه و سملقان افزود: ۲۱۶ حلقه چاه کشاورزی در این شهرستان مجهز به شمارشگر هوشمند است.

کشاورزان باید به فکر تامین منابع جایگزین برای برق باشند 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم در این باره گفت: ما هم مخالف قطع برق واحدهای بخش کشاورزی هستیم و این مخالفت را اعلام کردیم، نشست هایی در این زمینه برگزار و مشکلات کشاورزان مطرح و بررسی شد اما این قطعی ها در حال اعمال است.

محمدجواد تشکری اظهار داشت: با توجه به کاهش بارندگی، کاهش میزان تولید برق و گرمای هوا افزایش میزان مصرف برق به واسطه استفاده از لوازم سرمایشی، قطعی برق در حال اعمال است و البته به دور از انتظار نیست در زمستان هم شاهد قطعی برق باشیم.

وی افزود: از این رو توصیه می شود واحدهای کشاورزی در حال بهره برداری و یا واحدهای در حال احداث به دیزل ژنراتور مجهز باشند تا در زمان قطع برق شبکه از این منابع تولید برق استفاده کنند.

وی تاکید کرد: کشاورزان و دامداران و گلخانه داران باید به فکر سیستم جایگزین برای تامین برق باشند و با استفاده از دیزل ژنراتورها، برق را در زمان اضطراری تامین کنند زیرا با توجه به کاهش میزان تولید برق، مشکل حتی در زمستان محتمل است و کشاورز باید پیش بینی های لازم را داشته باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: تلاش داریم تا برای تامین دیزل ژنراتور تسهیلات در اختیار کشاورز قرار گیرد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم در این باره گفت: در نشست های برگزار شد، قرار شد تا کشاورزان توجیه شوند که ساعت استفاده از آب چاه را به قبل و یا بعد از ساعت پیک مصرف برق تغییر دهند.

سید ابراهیم سیدی اظهار داشت: چهار ساعت، برای قطع برق زمان زیادی است ما پیشنهاد دادیم و مصوب شد تا این زمان کاهش یابد و یا در ساعات روز توزیع شود.

وی با تاکید بر اینکه قطعی برق حتی در زمستان هم متحمل است افزود: با توجه به کاهش میزان تولید برق، بهره برداران بخش کشاورزی باید به فکر نابع دیگر تامین برق همچون دیزل ژنراتور باشد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره مشکل اجتماعی کشاورزان بهره بردار از چاه مشارکتی گفت: با اعتمال مدیریت مناسب، می توان دوره زمان آبیاری را اندکی طولانی کرد و مشکل را حل کرد.

در استان هزار و ۲۰۰ حلقه چاه به شمارشگر هوشمند مجهز است که گفته می شود تابستان امسال روزانه ۱۰۰ حلقه چاه در برنامه قطع برق قرار گرفته است.

برق چاه‌های کشاورزی خراسان شمالی قطع نشد

قایم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: به منظور حمایت از تولید، برق چاه‌های کشاورزی استان از ابتدای مرداد ماه تاکنون قطع نشده در حالیکه مصرف برق روزانه این چاه ها پنج مگا وات است.

علیرضا علیخانی از مشترکان بخش کشاورزی خواست تا در مصرف برق صرفه جویی کنند و اظهار داشت: مصرف هر مشترک خانگی یک کیلو وات در حالیکه میانگین مصرف هر چاه کشاورزی در استان ۱۲۰ کیلو وات ساعت است و به همین دلیل در تیرماه  امسال از ساعت  ۱۲ تا ۱۶ برق این چاه ها قطع می شد.  

وی خاطرنشان کرد: پایین ترین نرخ برق نیز مربوط به بخش کشاورزی است به طوری که میانگین نرخ فروش تعرفه برق برای هر یک کیلو وات ۳۸۰ ریال است و در عین حال از کل مصرف برق استان  ۱۷درصد نیز مربوط به بخش کشاورزی است.  

 قایم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی با اشاره به قطع برق مشترکان خانگی در روز گذشته اظهار داشت: دیروز مصرف برق استان به علت افزایش دما و خارج شدن دو نیروگاه از مدار مصرف کشور، از سقف تعیین شده ۲۱۵ مگا وات به ۲۴۵ مگا وات رسید.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که هم اینک ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری و روستایی استان خراسان شمالی از برق برخوردارند و  ۳۷۳ هزار انشعاب برق در بخشهای تجاری، خانگی، ادارای و صنعتی  وجود دارد.

۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند و حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =