کد خبر: 16113
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱
آبیاری

مدیر عامل موسسه جهاد نصر وزارت جهاد کشاورزی از اتمام طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی مناطق غرب و شمال غرب کشور در صورت تامین اعتبار برای جلوگیری از خروج آب تا دو سال آینده خبرداد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، «محمدجواد صالحی‌نژاد» امروز (یکشنبه) در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی درباره وضعیت طرح ۵۵۰ هزار هکتاری دشت های خوزستان و ایلام و ایجاد شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور افزود: اکنون فعالیت های موسسه جهاد نصر  در سه بخش طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری دشت های خوزستان  و ایلام در دو فاز، اجرای شبکه های فرعی و آبیاری زهکشی مناطق غرب و شمال غرب کشور و انتقال آب به کانون های بحران در حال انجام است.

وی اظهارداشت: براساس مصوبه دولت در سال ۹۳ اجرای شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی مناطق غرب و شمال غرب در ۱۰ استان کشور از جمله ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و گلستان در حال اجراست.

به گفته وی، این طرح در سطح ۲۲۷ هزار هکتار از اراضی استان های مذکور با ایجاد شبکه های اصلی و فرعی به طور متناظر اجرا می شود.

مجری طرح شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور تصریح کرد: ۸ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی با پیشنهاد دولت و مجوز مقام معظم رهبری اختصاص داده شد که از این میزان ۲.۷ میلیارد دلار سهم وزارت جهاد کشاورزی و مابقی سهم وزارت نیرو است.

وی افزود: در سال ۹۹ از این سطح ۷۷ هزار هکتار به بهره برداری رسید و در تیرماه امسال (تیرماه ۱۴۰۰ ) ۲۵ هزار هکتار دیگر به بهره برداری خواهد رسید.

صالحی نژاد با بیان اینکه حدود ۱۰۰ هزار هکتار از این طرح باقی مانده است گفت: تا پایان شهریورماه حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار هکتار دیگر عملیاتی خواهد شد.

وی گفت: پیش بینی اعتبار برای تحقق این کار ۲۵۰۰ میلیارد تومان دیگر مورد نیاز است که براساس فهرست سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ برآورد کردیم که باقیمانده اراضی به بهره برداری برسانیم در حدود ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که مطالبات پیمانکاران و مشاوران پرداخت شود 

مدیرعامل موسسه جهاد نصر اضافه کرد: با اجرای این طرح بیش از ۵ میلیون تن افزایش  محصولات کشاورزی و ۲۰۰ هزار شغل جدید را در استان های مذکور شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: همچنین با اجرای این طرح  ۱۵۷ هزار هکتار اراضی دیم تبدیل به اراضی آبی می شود که ۱۰ برابر رشد تولید خواهد داشت که  عملکرد قابل توجهی است.

صالحی نژاد با اشاره به اینکه بیش از ۳۶۵ قراداد با مشاورین، تولیدکنندگان و پیمانکاران داشتیم یادآورشد: ۸۰ هزار کلیومتر لوله پلی اتیلن مورد نیاز بود که بیش از ۹۵ درصد حجم لوله تامین شده است، تامین لوله ها برعهده کارفرما بود که ۲۰ درصد در هزینه ها صرفه جویی داشته است.

به گفته وی، بیش از پنج میلیون شیرآلات و اتصالات، نزدیک ۱۶۰۰ دستگاه ماشین های آبیاری،  بیش از ۸۳۰ ایستگاه فیلتراسیون،  بیش از ۲۰۵ دستگاه الکتروپمپ و  ۱۵۰ ایستگاه پمپاژ برای تامین آب اراضی برای سیستم های نوین آبیاری این پروژه ها نصب شده است، بنابراین حدود ۹۵ درصد اراضی در این طرح با روش های نوین آبیاری است که مقدار قابل توجهی در بهره‌وری آب موثر است 

انتقال آب به کانون‌های بحران و تثبیت شن‌های روان در استان خوزستان 

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: اواخر سال ۹۵ ما در استان خوزستان با پدیده گردو غبار با منشا داخلی روبرو شدیم که ناشی از سال‌های متمادی خشکسالی در منطقه بود که جمعیت این استان به مخاطره افتاد، بنابراین به دلیل اینکه بافت خاک منطقه قابلیت کشاورزی داشت طرح انتقال و توزیع آب به عرصه های بحرانی ریزگردها و نخیلات شادگان استان خوزستان با تاکید مقام معظم رهبری در دستور کار قرار گرفت.

به گفته وی، وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت جلوگیری از گردو غبار و تثبیت عرصه ها را در دستور کار قرار داد و با همکاری موسسه تحقیقات جنگل ها هفت کانون بحرانی کشور  در سطح ۳۵۰ هزار هکتار شناسایی شد که از این تعداد یک کانون فوق بحرانی در جنوب شهر اهواز قرار داشت.

وی اظهارداشت: بنابراین مقرر شد که سازمان جنگل ها و مراتع نسبت به نهال کاری و ایجاد فضای سبز اقداماتی انجام بدهد و موسسه جهاد نصر مسئولیت انتقال آب به کانون ها را عهده دار شود و کانالی به طول ۶۰ کیلومتر با ظرفیت ۲۰ مترمکعب آب به صورت کانال خاکی از حوزه کارون تا جراحی ایجاد شد که با کمک ۵۵ سازه تقاطعی این کانال از کانال های اصلی آب و نهرهای طبیعی و جاده های ترانزیتی و خطوط راه اهن عبور داده شده است.

صالحی نژاد تصریح کرد: بیش از ۵.۷ میلیون مترمکعب عملیات خاک برداری  و ۸۰۰ هزار مترمکعب عملیات خاک ریزی انجام شد و در کمتر از چند ماه با احداث این کانال اصلی  با نام شهید پورشریفی، ۱۳ رشته کانال فرعی اجرایی شد.

وی با بیان اینکه ۵۵ درصد هدف برای تصویب محقق شده است، افزود: تالاب منصوره ۱۴ هزار هکتار مرطوب سازی شد و تالاب شریفیه برای انتقال آب ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که ۱۲هزار هکتار مساحت دارد تا تامین اب شود و ۸۸ درصد کانال فرعی انجام شده است.  

وی اضافه کرد: همچنین سازمان جنگل ها و مراتع ۵ هزار  هکتار از این عرصه ها نهال کاری کرده است که به نظر می رسد ظرف مدت یک تا دو سال آینده کانون بحرانی شماره چهار تثبیت شود.

اتمام فاز دوم احیای دشت خوزستان و ایلام تا ۵ سال آینده 

مجری طرح ۵۰۰ هزار هکتاری احیای دشت خوزستان و ایلام گفت: دولت در سال ۹۶ برای اجرای فاز دوم احیای طرح خوزستان و ایلام مصوبه ای داشت که از جمله این مصوبات وزارت نیرو در کوتاهترین زمان ممکن تخصیص آب این مرحله را مشخص کند که این مدت زیادی طول کشید و اواخر سال ۹۹ این مشکل حل شد.

وی اضافه کرد: فاز دو  در سطح  ۲۵۵ هزار هکتار کلید خورد که از این میزان  ۲۴۶ هزار هکتار مربوط به استان  خوزستان و ۹ هزار هکتار استان ایلام می شود و تا به امروز تامین آب  ۲۳۳ هزار هکتار حل  شده است.

به گفته وی،  در سال ۹۹ حدود  ۱۵۰ میلیارد تومان از محل ردیف های متفرقه برای مطالعات فاز دو اختصاص داده شد که ۵۰ میلیارد تومان به موسسه جهاد نصر تخصیص یافت که مرحله اول در سطح ۱۴۰ هزار هکتار شروع کردیم.

وی ادامه داد: برای مطالعات در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر از ردیف های متفرفه در نظر گرفته شد که ۱۴۲ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده است که بتوانیم مطالعات فاز دو را تکمیل کنیم اما برای اجرا در سال ۱۴۰۰ از محل بند ط تبصره دو قانون برنامه بودجه ۴۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که از این میزان ۱۸۰۰ میلیارد تومان برای وزارت نیرو و ۲۷۰۰ میلیارد تومان برای وزارت جهاد کشاورزی است.

صالحی نژاد با بیان اینکه قرار است در سطح ۲۲ هزار هکتار شبکه های اصلی و فرعی ایجاد شود، گفت: برای مطالعات و پیوستگی و یکنواختی شبکه های اصلی و فرعی، موسسه جهاد نصر مامور است که در همین زمینه با ایجاد کمیته مشترکی شرح خدمات مشترکی را با وزارت نیرو ایجاد کند.

به گفته وی،  در صورت تامین اعتبار مورد نیاز براساس فهرست سال ۹۹ برای اجرای شبکه های فرعی ۲۷ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که از طریق فاینانس انجام شود که اگر به موقع تامین اعتبار شود بین دو چهار تا پنج سال آینده فاز دو این طرح به بهره برداری می‌رسد.

۳.۵ میلیون تن افزایش تولید دستاورد اجرای فاز اول طرح احیای دشت خوزستان و ایلام 

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: فاز اول طرح احیای دشت‌های خوزستان و ایلام در سطح ۲۹۵ هزار هکتار از سال ۹۲ کلید خورد و با حمایت مقام معظم رهبری و دولت با موفقیت به بهره برداری رسید که ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به این بخش اختصاص یافت.

وی افزود: بر این اساس وزارت نیرو اجرای شبکه‌های اصلی و وزارت جهاد کشاورزی اجرای شبکه فرعی را به عهده گرفت.

صالحی نژاد اظهارداشت: ۲۳ هزار کیلومتر طول شبکه های فرعی، در بخش زهکشی ۲۷ هزار کیلومتر و تجهیز و نوسازی اراضی در سطح ۲۰۰  هزار هکتار انجام شد.

وی دستاورد اجرای این طرح را افزایش ۳.۵ میلیون تنی محصولات کشاورزی و صرفه جویی ۸۷۰ میلیون متر مکعب آب دانست و تصریح کرد: فاز اول این طرح  در سال ۹۹ به طور کامل تکمیل شد و بخشی از مطالعات فاز دوم انجام شده و بخشی نیز در دست اجراست و به محض تأمین اعتبار اجرای فاز دوم نیز آغاز می‌شود.

مجری طرح ۵۰۰ هزار هکتاری احیای دشت خوزستان و ایلام با بیان اینکه این طرح ۲۰ شهرستان استان خوزستان و چهار شهرستان استان ایلام را پوشش می دهد، گفت: ۲۵۰ هزار هکتار برای خوزستان و ۴۵ هزار هکتار برای استان ایلام بوده است که ۸۵ درصد نیروهای بومی مناطق مشغول به کار بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =