کد خبر: 143
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵
زعفران

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: پس از کسب نشان ملی زعفران قاینات در سال گذشته، مهرماه امسال برند جهانی این محصول نیز به نام قاینات ثبت شد.

به گزارش روسنا، داوود شهرکی گفت: با پیگیری های انجام شده برای بومی سازی و معرفی ظرفیت های استان در داخل و خارج کشور، از سال ۹۴ مقدمات ثبت جهانی بخشی از ظرفیت ها و محصولات تولیدی شروع شد.

وی افزود: ۲ برند جهانی فرش مود و قهستان سال ۹۵ به ثبت رسید و سال ۹۶ نیز سه محصول زرشک، عناب و زعفران خراسان، نشان جغرافیایی ملی را از آن خود کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: اکنون با اخذ نشان بین المللی زعفران قاینات، مالکیت فکری و معنوی این محصول ثبت شده که معرفی خوبی برای بازارهای جهانی خواهد بود.

وی افزود: یک ماه آینده در همایش روز ملی صادرات از برند جهانی زعفران قاینات رونمایی خواهد شد. 

شهرکی با بیان اینکه در حال حاضر ۶ نشان جهانی در استان داریم، تصریح کرد: این نشان ها شامل فرش مود و قهستان، زعفران خراسان، زرشک و عناب خراسان جنوبی و زعفران قاینات می شود. 

شهرکی تصریح کرد: ۱۴ ماده معدنی استخراجی استان برای ثبت نشان جغرافیایی ملی معرفی شده که امید می رود با موافقت ثبت ۵ یا ۶ مورد آن برای ثبت جهانی نیز اقدام شود. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با ثبت نشان بین المللی، یک محصول در بازارهای جهانی به عنوان برند شناخته شده و از آن پس با اعتماد بیشتر عرضه و فروخته می شود. 

وی اظهار داشت: پس از ثبت جهانی زعفران قاینات می توان بخشی از زعفران استان که به صورت پراکنده صادر می شود را در قالب این برند جهانی عرضه کرد. 

شهرکی یکی از مشکلات حوزه تجارت را نداشتن برندهای جهانی عنوان کرد و افزود: خوشبختانه با ثبت برند محصولات استراتژیک استان آینده خوبی برای صادرات آن پیش بینی می شود. 

گفتنی است، مدیرکل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت روز گذشته (دوشنبه) با اشاره به ثبت جهانی خلیج فارس ایران از ثبت ۶ محصول دیگر خبر داد و گفت: سنگ تراورتن محلات، انجیر استهبان استان فارس، زعفران قائنات، گز اصفهان، گز بلداجی و کشمش ملایر از دیگر محصولات ایرانی است که در سازمان جهانی مالکیت فکری به ثبت رسید. 

سید مهدی میرصالحی افزود: براساس اعلام سازمان جهانی مالکیت فکری در مجمع عمومی خود، جمهوری اسلامی ایران با ثبت جهانی ۱۹ محصول در سال ۲۰۱۸ رتبه نخست امسال را کسب کرده است. 

زرشک، عناب و زعفران از محصولات شاخص و راهبردی استان مرزی خراسان جنوبی است. 
شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در ۱۱۰ کیلومتری بیرجند قرار دارد. 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =