کد خبر: 9997
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
اشتغال

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) با هدف تسریع در امور توسعه و آبادانی شهرها و مناطق مختلف در آذربایجان‌غربی، سه هزار و ٣٣٠ میلیارد ریال را در بخش‌های مختلف خدماتی و زیرساختی هزینه کرد تا روند توسعه و آبادانی همچنان در این خطه از کشور ادامه داشته باشد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، توسعه مناطق مختلف کشور، به خصوص نقاط محروم همواره از مبانی اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده که در این راستا در جای جای کشور، ستاد اجرایی فرمان امام راحل وارد عمل شده تا روند توسعه را به تمام نقاط کشور تعمیم دهد.

ستاد اجرایی فرمان امام (ره)،  بر اساس دستور بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و طبق اصل ۴۹ قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ تشکیل شد؛  ۱۰ سال بعد از این تاریخ و با انباشت سرمایه‌ها و دارایی‌هایی که در اختیار این ستاد قرار گرفت، لزوم حفظ و توسعه ارزش آنها مورد توجه قرار گرفت به طوری که این ستاد هم اینک دارای شرکت های متعدد سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف است.

بخشی از درآمدهای این گروه برای انجام فعالیت‌های اجتماعی و محرومیت‌زدایی از طریق ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به بنیاد برکت و بنیاد اجتماعی برکت احسان اختصاص می‌یابد.

ستاد اجرایی فرمان امام راحل در آذربایجان‌غربی نیز در بخش‌های مختلف به خصوص در شهرها و روستاه‌های محروم وارد عمل شده است و خدمات خوبی ارایه داده است.

خدمات‌رسانی در بخش‌های مختلف از جمله ساخت مسکن، بیمارستان و مدرسه، اشتغالزایی در مناطق مختلف و امور خیریه، مشارکت در طرح‌های اقتصادی، اجرای طرح‌های زیربنای و ارائه خدمات بیمه‌ای از عمده وظایف مهم این ستاد در آذربایجان‌غربی است.

مشارکت در دهها طرح اقتصادی در آذربایجان غربی

این فعالیت‌ها از سال ١٣٨۶ در آذربایجان‌غربی آغاز شده و به گفته مدیرکل نمایندگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام راحل در استان این ستاد در آذربایجان غربی سه هزار و ٣٣٠ میلیارد ریال اعتبار هزینه کرده است.

رضا عزتی مشارکت در ١٢ طرح توانمندسازی اقتصادی، اجرای هشت طرح اقتصادی اجتماع محور از جمله مشاغل خانگی روستایی، اجرای ٢۵ طرح اشتغالزایی، مشارکت در ساخت ۶٩ مدرسه با ٣٣۵ کلاس در استان، ساخت ۴۵ مسجد، اجرای ١١ طرح زیربنایی، ساخت ۵٧۴ واحد مسکن محرومان، ارائه خدمات بیمه‌ای به چهار هزار و ۴٣٨ نفر روستایی در قالب طرح برکت مهدوی را از طرح‌های اجرا شده در آذربایجان‌غربی ذکر کرد.

وی به طرح رزمایش همدلی و احسان در آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت که این طرح به دلیل شیوع بیماری کووید ١٩ اجرا شده و در این طرح حدود ١٨١ هزار بسته معیشتی و غذای گرم در این استان توزیع شده و یا در حال انجام است.

وی با اشاره به اجرای طرح رزمایش اصل سلامت نیز، اضافه کرد که ٣٠ هزار بسته بهداشتی نیز به همین منظور در سطح جامعه پخش شده است.

به گفته مدیرکل نمایندگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام راحل در آذربایجان‌غربی اهدای ویلچر و بسته های ورزشی، اعزام کاروان اولی‌ها به مشهد و کربلا و اعطای ۶٩ سری جهیزیه از دیگر اقداماتی هستند که توسط این نهاد در سطح استان اجرایی شده است.

عزتی با اشاره به تلاش ١٨٠ گروه جهادی در آذربایجان‌غربی، گفت: این گروه در ساخت ١٢ واحد مسکونی، آبرسانی به ٢ روستا، حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل، توزیع کفش برای ایتام و در پخش بسته‌های معیشتی با ستاد اجرایی فرمان امام مشارکت داشته و دارند.

وی تاکید کرد: حدود یک‌هزار نفر از جهادگران آذربایجان‌غربی در گروه‌های جهادی عضویت دارند و در این امور  مشارکت می‌کنند.

آذربایجان‌غربی در انتظار سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد ریالی ستاد اجرایی فرمان امام (ره)

به گفته استاندار آذربایجان غربی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ۲۰ هزار میلیارد ریال در بخش‌های مختلف عمرانی و اقتصادی در این استان سرمایه گذاری می‌کند.

محمدمهدی شهریاری با اشاره به اینکه تفاهم نامه این سرمایه گذاری منعقد شده و به زودی عملیات اجرایی آن در دستور کار قرار می‌گیرد، از سرمایه گذاری این نهاد در بخش کشاورزی، دامپروری، صنایع معدنی و پایین دست پتروشیمی خبر داد.

به گفته وی، ساخت مسکن برای محرومان، صنایع فرآوری طلا و توسعه مشاغل خانگی از دیگر توافق‌های انجام گرفته برای سرمایه گذاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان به شمار می‌رود.

شهریاری تاکید کرد که جلب سرمایه گذاری شرکت‌های بزرگ به منظور ایجاد اشتغال و شکوفایی صنعتی و کشاورزی در استان آذربایجان غربی یکی از اولویت‌های اساسی است.

۳۰۰ طرح جدید بنیاد برکت در شمال آذربایجان غربی

باید به این مساله توجه کرد که ۳۰۰ طرح جدید بنیاد برکت در شهرستان‌های ماکو، پلدشت و شوط در شمال آذربایجان غربی در حال اجرا شدن است.

معاون توسعه کارآفرینی اجتماع‌محور بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) کشور که چندی پیش به آذربایجان غربی سفر کرده، گفت: ۳۰۰ طرح‌ بنیاد برکت در این استان در حال اجرا است که در ماه‌های آینده نیز طرحهای دیگری  در این استان آغاز می‌شود.

"رضا راضی‌زاده" اظهار داشت: اجرای طرح‌های اجتماع‌محور بنیاد برکت در آذربایجان‌غربی از اواسط سال ۱۳۹۷ شروع شد و در مجموع بیش از یک‌هزار و ۱۵۰ طرح خرد و کوچک در سطح این استان در حال اجراست.

وی اضافه کرد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها با بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، برای سه‌هزار نفر فرصت شغلی جدید ایجاد می‌شود.

معاون توسعه کارآفرینی اجتماع‌محور بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره)  همچنین بیان کرد که در مجموع اجرای ۲ هزار و ۵۰۰ طرح در هشت شهرستان آذربایجان غربی از سوی این نهاد پیش‌بینی شده است.

وی اظهار داشت: توانمند سازی روستاها و کمک به روند مهاجرت معکوس از اهداف اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی و مشارکتی بنیاد برکت در سطح کشور است و این طرح‌ها طی سال‌جاری در بیش از ۹ هزار روستا اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در این روستاها بیش از ۶۰ هزار طرح، اجرایی خواهد شد که اعتباری حدود ۶ هزار میلیارد تومان برای آنها در نظر گرفته شده که از این میزان اعتبار ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سهم بنیاد برکت است.

به گفته "راضی‌زاده" بنیاد برکت امسال بیش از سه هزار طرح اشتغالزایی برای کوله‌بران سه استان مرزی کشور شامل آذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه نیز اجرا می‌کند.

حضور سازمان ها و نهادهای مختلف برای توسعه و محرومیت زدایی در آذربایجان غربی، می تواند فرصتی مغتنم برای بهره مندی از ظرفیت های سرمایه گذاری مختلف در این خطه از کشور باشد تا شاید مناطق محروم زیادی که در این استان وجود دارد،  از محرومیت رهایی یافته و به سمت توسعه پایدار حرکت کنند.

با توسعه مناطق محروم می‌توان علاوه بر اثرات اقتصادی، تاثیر بسزایی در حوزه های دیگر از جمله مباحث اجتماعی و فرهنگی در مناطق محروم داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =