کد خبر: 9993
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
شاد

همزمان با روزهایی که دانش‌آموزان به دلیل پیشگیری از ابتلا به کرونا، درس‌های خود را از طریق آموزش مجازی فرا می‌گیرند، انتشار تصاویر و فیلم کوتاهی در رابطه با مشکلات دانش‌آموزان روستای "چاله‌کند" در استان همدان برای شرکت در کلاس‌های آموزش مجازی در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، شیوع کروناویروس، در نخستین گام مدارس و دیگر مراکز آموزشی را تعطیل و زمینه‌ای برای کسب تجربه‌ای جدید در زمینه آموزش در سطح‌های مختلف را برای دستگاه‌های اجرایی، آموزش دهندگان و آموزش گیرندگان فراهم کرد.

راه‌اندازی شبکه شاد، استفاده از بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای آموزش درسنامه‌های دوره‌های مختلف تحصیلی، اولویت نخست آموزش و پرورش شد.

اما در این بین اینترنت و بستر مناسب برای دسترسی به فضای مجازی، مهم‌ترین شاخص در اجرای اهداف آموزش مجازی در دوران کرونا به حساب می‌آید.

شاید شهرها و روستاهای بزرگ دغدغه‌ای در زمینه دسترسی به اینترنت نداشته باشند، اما در چند ماه گذشته گزارش‌هایی از روستاهای مختلف در گوشه کنار کشور در رابطه با مشکلات برقراری ارتباط با اینترنت منتشر شده ‌است.

در این ‌بین دانش‌آموزان مناطق محروم، روستایی، حاشیه‌نشین و البته عشایر به‌دلیل نداشتن دسترسی یا دسترسی محدود به فضای آموزشی آنلاین، با کاهش کیفیت، از آموزش مواجه شده‌اند.

چند روز گذشته فیلم کوتاهی از ضعف شبکه اینترنت در روستای "چاله‌کند" استان همدان و حضور دانش آموزان بر فراز پشت بام مسجد روستا به منظور امکان حضور در کلاس‌های آموزش مجازی، در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی منتشر شد که یکی از اهالی در این فیلم کوتاه از ضعف شبکه اینترنت روستا و مشکل دانش آموزان دراین زمینه سخن گفت. به طوری که برخی از شبکه‌های فارسی زبان مستقر در لندن با سوء استفاده از آن، کیفیت آموزش را در این روستا زیر سوال بردند.

روستای "چاله‌کند" از توابع شهرستان کبودراهنگ با نزدیک به ۴۰۰ نفر جمعیت در سه کیلومتری روستای پرآوازه علیصدر قرار دارد.

هر چقدر روستای گردشگری علیصدر، به پشتوانه بزرگترین غار آبی جهان امکانات دارد، روستای چاله‌کند از این امکانات بی نصیب است.

یکصد خانواری که در این روستا زندگی می‌کنند بیشتر در زمینه کشاورزی و دامداری اشتغال دارند.

حالا اما با گسترش ارایه آموزش‌های مجازی، سرعت اینترنت در سال‌های اخیر به یکی از دغدغه‌های اهالی این روستا تبدیل شده است.

مدرسه دوره ابتدایی عسگریه به عنوان تنها مدرسه روستا، سنگرگاهی برای آموزش نسل آینده این روستا محسوب می‌شود. مدرسه‌ای که سالها از ساخت آن می‌گذرد و حالا در فهرست مدارس فرسوده استان قرار دارد و به زودی توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، از نو ساخته می‌شود.

یکی از اهالی این روستا با تهیه تصاویر و فیلم کوتاهی می‌گوید دانش‌آموزان برای دستیابی به اینترنت پرسرعت باید به نقطه ای مرتفع بروند. این شخص هدف از انتشار این تصاویر را، بر طرف شدن مشکلات دسترسی به اینترنت پرسرعت و تلفن ثابت عنوان می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان در رابطه با انتشار کلیپی مبنی بر مشکلات دانش‌آموزان روستای "چاله‌کند" برای شرکت در کلاس‌های آموزش مجازی، می‌گوید برای آموزش مجازی دانش‌آموزان این روستا امکانات فراهم است.

«محمد پورداود» با اشاره به  انتشار این کلیپ در فضای مجازی ،برخی اختلافات را مسبب انتشار آن ذکر کرد و افزود: ۲۳ دانش‌آموز دختر و ۲۴ دانش‌آموز پسر در مدرسه ابتدایی عسگریه

روستای «چاله‌کند» مشغول تحصیل هستند که براساس بررسی های انجام شده هیچ مشکلی در زمینه دسترسی این افراد به شبکه شاد و آموزش مجازی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: همه این دانش‌آموزان عضو برنامه شاد هستند و هر روز حضور با حضور در کلاس درس مجازی، دروس مربوطه را با مشارکت معلمان فرا می گیردند.

پورداود با تاکید بر اینکه در روزهای کرونایی راهبران آموزشی نظارت کامل بر نحوه ارائه آموزش مجازی دانش آموزان دارند، عنوان کرد: در این روزها آموزش در هیچ کجای استان همدان تعطیل نیست و حتی برای دانش‌آموزان کوچ رو و عشایر نیز شرایط آموزش مجازی فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه در کلیپ منتشر شده از این روستا، همه دانش‌آموزان دارای گوشی هوشمند هستند، ادامه داد: رئیس شورای اسلامی این روستا به نبود زیر ساخت های تلفن ثابت معترض است که علت اصلی انتشار این کلیپ نیز بیان این مشکل بوده است.

 تصویر منتشر شده از دانش‌آموزان روستای چاله‌کند بر فراز بام مسجد روستا برای دسترسی به اینترنت

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: در مجموع ۱۴۴ روستا در استان همدان زیرساخت‌های مناسب مخابراتی ندارند که با برگزاری جلسات مختلف با مسئولان مربوطه، به دنبال بر طرف کردن مشکلات هستیم.

وی بیان کرد: پویشی به منظور تامین گوشی هوشمند برای دانش‌آموزان نیازمند راه‌اندازی شده که بر اساس آن روزانه تبلت های فراوانی توسط خیران و با مشارکت کمیته امداد امام خمینی (ره) در اختیار دانش آموزان نیازمند قرار می‌گیرد.

پورداود تاکید کرد: از ابتدای آغاز آموزش های مجازی به هیچ عنوان اجازه ندادیم دانش آموزی از تحصیل باز بماند و رئیس شورای اسلامی روستای چاله کند نیز در خصوص انتشار این تصاویر کار نسنجیده ای انجام داده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در کنار آموزش های مجازی در برنامه شاد، برای مناطق کمتر توسعه یافته استان همدان نیز لوح فشرده و درس‌نامه های آموزشی ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه های آموزشی از طریق رادیو و تلویزیون نیز پخش می‌شود، تاکید کرد: در صورتی که هیچ یک از راه‌های آموزش مجازی فراهم نباشد، به منطقه مورد نظر معلم اعزام می شود.

۱۱۷۰ مدرسه روستایی در استان همدان به اینترنت رایگان مجهز شدند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان گفت: در راستای ارائه آموزش‌های مجازی در دوران کرونا، یک هزار و ۱۷۰ مدرسه روستایی در استان همدان به اینترنت رایگان مجهز شدند.

مجتبی ساکی افزود: در مجموع در یک هزار ۷۱ روستای استان همدان، یک هزار و ۲۸۰ مدرسه ساخته شده است که با فراهم شدن زیر ساخت‌ها بیش از ۹۱ درصد آن ها دارای اینترنت رایگان شدند.

وی اظهار داشت: بر اساس اجرای این طرح، برای هر مدرسه یک مودمرایگان به همراه ترافیک اینترنت ماهانه ۳۰ گیگا بایت نصب شده است.

ساکی با اشاره به انتشار تصاویر و کلیپی در شبکه های اجتماعی در رابطه با مشکلات دانش‌آموزان روستای "چاله‌کند" برای شرکت در کلاس‌های آموزش مجازی، عنوان کرد: در این روستا نزدیک به ۱۰۰ خانواده زندگی می‌کنند و پوشش اصلی اینترنت آن باکیفیت شبکه نسل ۲ (۲G) از طریق آنته همراه اول در روستای حسین آباد تامین می‌شود.

وی ادامه داد: با این وجود در بیشتر نقاط این روستا اینترنت نسل ۳ (۳G) اوپراتورهای همراه اول و ایرانسل در دسترس اهالی آن روستا قرار دارد.

 مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان در رابطه با نبود تجهیزات تلفن ثابت در این روستا افزود، گفت: این روستا همانند ۴۰۰ روستای دیگر استان همدان زیر پوشش شبکه تلفن ثابت از طریق برقراری ارتباط بی سیم (Wireless Local Loop) قرار گرفته است و در آن امکان استفاده از اینترنت  ای.دی.اس.ال وجود ندارد.

وی بااشاره به اینکه این روستا در سه کیلومتری روستای گردشگری علیصدر قرار دارد، افزود: موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن روستای چاله‌کند در محیطی گود، اجازه نمی‌دهد مردم این روستا از امکانات اینترنتنسل چهار روستای علیصدر استفاده کنند.

ساکی عنوان کرد: با این وجود بر اساس انجام آزمایش اینترنت درایو (حرکت خودرو در معابر)، هنوز هم اینترنت این روستا، از بسیاری روستاهای دیگر استان پر سرعت تر است.

 خط آبی پوشش اینترنت نسل سه و خط زرد پوشش اینترنت نسل ۲ در روستای چاله‌کند را نشان می‌دهد

وی با اشاره به اینکه ۱۱۰ روستای همدان مشکل اینترنت دارند، بیان کرد: با اقدامات انجام شده و رفع محدودیت‌ها، تجهیزات زیرساختی مناسب برای برقراری اینترنت پرسرعت بر اساس اولویت جمعیت روستا، در این مناطق تامین و راه اندازی می شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان تصریح کرد: مردادماه امسال مودم و اینترنت رایگان با ترافیک ماهانه ۳۰ گیگا بایت و سرعت ۲ مگا بیت در ثانیه توسط شرکت های‌وب برای دبستان عسگریه روستای چاله کند نصب شده است.

ساکی اظهار داشت: در حال حاضر در استان همدان، همراه اول ۷۱۰ جایگاه، ایرانسل ۳۰۰ جایگاه و رایتل ۴۵ جایگاه تجهیزات تلفن و اینترنت همراه را نصب و راه اندازی کرده‌اند.

وی عنوان کرد: همدان از لحاظ امکانات، فیبرنوری و زیرساخت‌های مخابراتی، در رده استان‌های برتر کشور قرار دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان با اشاره به اینکه مشکل اینترنت ۱۱۰ روستای استان نیز به زودی برطرف می‌شود، گفت: دکل‌های مخابراتی برای نصب تجهیزات اینترنت این روستاها، در ۱۰۰ جایگاه نصب شده و در صورت فراهم شدن شرایط، به‌روزترین تجهیزات مخابراتی برای این مناطق نصب و راه اندازی می‌شود.

۴۷ دانش‌آموز در روستای چاله‌کند تحصیل می‌کنند

مدیر مدرسه عسگریه روستای چاله‌کند نیز گفت: ۴۷ دانش‌آموز در این دبستان مشغول به تحصیل هستند و همه آن‌ها از برنامه شاد برای آموزش‌های مجازی استفاده می‌کنند.

مهسا حیدری با اشاره به اینکه از زمان شیوع بیماری کرونا، آموزش‌ها در این مدرسه همزمان با سراسر کشور به صورت مجازی ارایه می‌شود، افزود: شبکه اینترنتی هر ۲ اوپراتور تلفن همراه در داخل مدرسه، آنتن‌دهی دارد و سرعت آن در برخی از نقاط مدرسه مطوب است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع روستاهایی همچون روستای چاله‌کند، چالش سرعت اینترنت دارند، اظهار داشت: برای ارایه درس باید فیلم‌های آموزشی در برنامه شاد بارگذاری شود و با توجه به حجم بالای فیلم‌های آموزشی دانش‌آموزان باید برای بارگیری محتوای آموزشی زمان بگذارند.

حیدری عنوان کرد: از مرداد امسال دبستان عسگریه به اینترنت مجهز شده است و مشکلی برای انجام امور برخط خود ندارد.

وی تاکید کرد: برخی از دانش آموزان از تلفن همراه پدر و مادر خود برای استفاده از شبکه شاد بهره می‌برند که از مسوولان نهادهای حمایتی و خیران می‌خواهیم در تهیه تبلت یا گوشی هوشمند آن‌ها را یاری کنند.

مدیر مدرسه عسگریه روستای چاله‌کند ادامه داد: در دوران کرونا، در کنار آموزش‌های مجازی، درس‌نامه هایی نیز در اختیار دانش‌آموزان این دبستان قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =