کد خبر: 9987
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
نهاده

طی‌ چند هفته اخیر بازار مرغ دچار آشفتگی بسیاری شد و قیمت این محصول رکورد جدیدی را ثبت کرد، به‌طوری‌که در برخی بازارها قیمت هر کیلو مرغ گرم به حدود ۴۰هزار تومان نیز رسید. این افزایش قیمت ناگهانی شوک بزرگی در بازار ایجاد کرد، به‌طوری‌که بعد از سکوتی طولانی بالاخره مسئولان وارد میدان شدند و راهکار آن‌ها عرضه مرغ تنظیم بازاری با نرخ ۱۸هزار و ۵۰۰ تومان بود.

در ماه‌های اخیر هر بار که علت افزایش قیمت مرغ را از مسئولان جویا می‌شدیم، به یک داستان تکراری برمی‌خوردیم و آن کمبود و افزایش قیمت نهاده‌های دامی بود که کشمکش بین وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی بر سر این موضوع همچنان پابرجاست؛ موضوعی که عامل آن نقض قانون تمرکز و متعدد شدن نهادهای تصمیم‌گیر است و حتی کار به‌جایی رسیده که عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خواهان اعتراض و استعفای وزیر جهاد کشاورزی نسبت به نقض قانون شده. 

نهاده‌های دامی به میزان کافی وارد کشور شده است!
در همین ارتباط وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که نهاده‌های دامی به میزان کافی وارد کشور شده است، اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس ارز تخصیصی توسط بانک مرکزی ثبت سفارش و نهاده دامی را تأمین می‌کند؛ تاکنون نیز به میزان کافی نهاده دامی وارد کشور شده و در اختیار سامانه توزیع وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.
علیرضا رزم‌حسینی به خانه ملت گفت: همکاری خوبی بین نهادهای عضو ستاد تنظیم بازار وجود دارد. طی هفته گذشته ورود خوب وزارت جهاد کشاورزی به بازار باعث شده تا قیمت گوشت مرغ کاهش پیدا کند و این اقدام از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.
این عضو کابینه دولت دوازدهم عنوان کرد: براساس توافق صورت گرفته، کارگروهی با حضور رئیس کمیسیون اقتصادی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر جهاد کشاورزی، رئیس بانک مرکزی، رئیس سازمان گمرک و سازمان بنادر تشکیل می‌شود که در این کارگروه با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی مناسب واسطه‌ها از میان برداشته می‌شوند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که وجود واسطه‌ها در بازار باعث‌شده تا نهاده‌ها به‌صورت مستقیم به‌دست مصرف‌کنندگان واقعی نرسد و اختلاف قیمت نهاده در بازار ناشی از همین موضوع است، گفت: امیدواریم با تصویب سران‌قوا و موافقت رئیس‌جمهور بتوانیم قیمت نهاده‌ها را در بازار متعادل کنیم.
البته هرچند وزیر صمت از واردات کافی نهاده‌ به کشور خبر می‌دهد، اما بررسی‌های «سبزینه» از گمرک ایران نشان می‌دهد واردات نهاده در هشت ماهه نخست سال99 در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است.

رسوب ۳میلیون تن نهاده دامی در گمرک
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس هم از رسوب سه‌میلیون تن نهاده دامی در گمرک خبر داد و اظهار داشت: متأسفانه وقتی تأمین نهاده‌های دامی از سوی چند نهاد مدیریت می‌شود، نمی‌توانیم مدیریت دقیقی بر این زنجیره داشته باشیم.
سیدجواد ساداتی‌نژاد با اشاره به رسوب نهاده‌های دامی در گمرک و نظارت مجلس بر این بخش، به بازار گفت: رسوب این سه‌میلیون تن پیرو گزارش کارگروه مربوطه در کمیسیون کشاورزی مشخص شده است. همچنین کمیسیون پیرو این موضوع گزارشی را تدوین کرده که به‌زودی در صحن مجلس قرائت خواهد شد.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس تصریح کرد: این مسأله به خوبی نشان می‌دهد که حتی در شرایط فعلی قوانین جاری راهگشا نیستند؛ به عنوان مثال اگر در این شرایط فردی جنسی را به کشور وارد کند و حتی برای این اقلام تأمین ارز هم صورت گیرد، با این حال دو ماه وقت دارد که جنس خود را از گمرک ترخیص کند؛ این درحالی است که اکنون بازار تشنه نهاده است و ما مشکلات زیادی در این بخش داریم که باید این‌گونه مسائل برطرف شود یا مثلاً موضوع دموراژ پیش‌تر پلکانی بوده است، اما ستاد تنظیم بازار اقدام به حذف آن کرده.

گزارش از فاطمه ابراهیمی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =