کد خبر: 9951
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
ورزش

سرانه فضای ورزشی خراسان جنوبی با اجرای ۵۰ پروژه شاخص در هفت سال گذشته افزایش یافته و بیش از ۱۰۰ هزار متر مربع به اماکن ورزشی این استان افزوده شده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا اهمیت ورزش با توجه به تاثیر آن بر سلامت و روحیه افراد هر جامعه‌ای به ویژه سلامت روحی و جسمی جوانان به عنوان نیروی اثرگذار کشور مورد توجه دولت تدبیر و امید قرار گرفت که نمود آن را در توسعه فضاهای ورزشی و گسترش آنها در نقاط مختلف شهری و روستایی به وضوح می‌توان دید.

شاخص توسعه فضاها و سرانه ورزشی از جمله معیارهایی است که می‌توان خدمات و دستاوردهای دولت را علیرغم تمامی محدودیت‌ها و مضایق مالی و اعتباری براساس آن ارزیابی کرد به طوریکه در دولت تدبیر و امید ۵۰ پروژه ورزشی شاخص با زیربنای ۱۰۰ هزار متر مربع در استان خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید.

از ابتدای امسال تاکنون نیز ۲۹ پروژه ورزشی شامل سالن ورزشی، استخر سرپوشیده و زمین چمن مصنوعی با مساحت ۴۵ هزار مترمربع و اعتبار هزینه شده ۳۰۰ میلیارد ریال در این استان به بهره‌برداری رسیده است.

استان خراسان جنوبی در سال ۹۹ با توجه به محدودیت‌های اعتباری و شرایط سخت مقابله با کرونا دستاوردهای خوبی را در حوزه توسعه زیرساخت های ورزشی داشت که مهمترین آن افتتاح ۱۳ پروژه ورزشی شامل ۶ سالن ورزشی، یک استخر سرپوشیده و ۶ زمین چمن مصنوعی با مساحت ۲۴ هزار متر مربع و اعتباری بالغ بر ۱۹۰ میلیارد ریال است و همزمان با سفر وزیر ورزش و جوانان در تیر ماه امسال محقق شد.

بسیاری از این پروژه‌ها حدود ۱۰ سال از کلنگ‌زنی آنها می‌گذشت که با تامین اعتبارات ملی و استانی و نگاه ویژه وزارت ورزش و جوانان و حمایت استانداری تکمیل و افتتاح شد. 

همچنین تا پایان سال جاری ۲۰ پروژه ورزشی و تا پایان دولت دوازدهم (شهریور ۱۴۰۰) نیز تعداد ۵۷ پروژه ورزشی دیگر در نقاط مختلف استان خراسان جنوبی به بهره‌برداری خواهد رسید که با تحقق این مهم تحول عظیمی در حوزه توسعه زیرساخت‌های ورزشی این استان به ویژه در مناطق کمتر برخوردار روی می‌دهد.

اهمیت توسعه روستایی با محور فعالیت‌های ورزشی نیز موجب شد تا دولت تدبیر و امید در هفت سال گذشته گام‌های موثری در زمینه توسعه روستایی بردارد؛ گام‌هایی که می‌تواند سرآغازی بر  توسعه همه‌جانبه این مناطق باشد.

یکی از مهمترین دستورالعمل‌های دولت برای توسعه ورزشی روستایی افتتاح خانه ورزشی روستایی بود که اکنون شمار آنها در خراسان جنوبی از ۳۰ خانه ورزش روستایی در سال ۹۲ به ۳۲۴ مورد در سال جاری افزایش یافته است.

توسعه ورزش با ایجاد خانه ورزش روستایی تنها اقدام دولت برای ایجاد بستر مناسب ورزشی در روستا نبود، بلکه با حمایت وزارت ورزش و جوانان برگزاری المپیاد جام خوشه چین با شرکت قریب یک میلیون جمعیت روستایی و عشایر در رده‌های نوجوانان و جوانان در چند رشته ورزشی از روستا شروع شد و به عرصه ملی رسید و خراسان جنوبی هم در این مسابقات عناوین خوبی را کسب کرد.

تکمیل ۲۰ پروژه ورزشی تا پایان امسال

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: ۵۰ پروژه شاخص ورزشی در دولت تدبیر و امید با زیربنای ۱۰۰ هزارمتر مربع در استان به بهره‌برداری رسید.

حسن عزیزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سرانه فضای ورزشی استان در سال ۹۲ به ازای هر نفر ۳۶ سانتیمتر مربع بوده که اکنون به ۴۲ سانتیمتر مربع افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: بخش بزرگی از افزایش سرانه فضای ورزشی در خراسان جنوبی طی سال‌های اخیر مربوط به احداث و افتتاح زمین‌های چمن مصنوعی در نقاط مختلف استان است که تقدیم جوانان این دیار شد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۲۹ پروژه ورزشی شامل سالن ورزشی، استخر سرپوشیده و چمن مصنوعی فوتبال با مساحت ۴۵ هزار متر مربع و اعتبار هزینه شده ۳۰۰ میلیارد ریال در استان به بهره‌برداری رسید.

وی بیان کرد: تا پایان سال جاری ۲۰ پروژه ورزشی دیگر تکمیل خواهد شد و در سال پایانی دولت، نگاه ویژه ما به تکمیل پروژه‌های ورزشی ناتمام ورزشی با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد است.

عزیزی افزود: امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم (شهریور ۱۴۰۰) بتوانیم با حمایت‌های دستگاه‌های ذیربط، ۵۷ پروژه ورزشی دیگر را در نقاط مختلف استان به بهره‌برداری برسانیم چرا که اغلب این پروژه‌ها مطالبات جوانان و مردمان خوب و نجیب در سراسر استان است که با تحقق این مهم تحول عظیمی در حوزه توسعه زیرساخت‌های ورزشی در استان اتفاق خواهد افتاد.

وی گفت: احداث خانه جوانان از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید است چون در دولت‌های قبل پرداختن به این موضوع کمرنگ بود و در این دولت تقویت شد.

وی اضافه کرد: سه پروژه در حال احداث خانه جوان در استان خراسان جنوبی داریم و چهار خانه جوانان هم به شکل استیجاری در چهار شهرستان فعال است.

افزایش ورزشکاران سازمان یافته خراسان جنوبی

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: سال ۱۳۹۲ تعداد باشگاه‌های ورزشی خصوصی استان هفت باشگاه بود که در سال جاری به ۲۱۶ باشگاه خصوصی رسیده و رشد چشمگیری داشته است.

وی افزود: قبل از دولت تدبیر و امید فقط یک میزبانی مسابقات را در استان داشتیم و در این مدت ۱۳ میزبانی مسابقات قهرمانی در خراسان جنوبی برگزار شده که یک هزار و ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

وی اظهار داشت: سال ۱۳۹۲ تعداد ورزشکاران سازمان‌یافته استان ۲ هزار و ۱۵۹ نفر بود و در دولت تدبیر و امید این آمار به چهار هزار و ۳۸۷ نفر افزایش یافته است.

عزیزی از افزایش ورزشکاران سازمان یافته ورزش قهرمانی و همگانی در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: خانم نجمه خدمتی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به عنوان تنها نماینده خراسان جنوبی در بزرگترین آوردگاه جهان یا المپیک حضور داشته است.

وی اظهار داشت: تا قبل از سال ۱۳۹۲ هیج تشکل مردم نهاد در استان خراسان جنوبی نداشتیم اما امروز ۳۹ سازمان مردم نهاد جوانان داریم و در این مدت یک میلیون و ۵۶۲ هزار و ۹۰۰ فقره وام ازدواج در استان پرداخت شده است.

رشد ۶۸۰ درصدی تعداد خانه‌های ورزش روستایی

ساخت و توسعه اماکن ورزشی در روستاها از مطالبات مردم خراسان جنوبی بوده که در سال‌های اخیر با اختصاص اعتبارات لازم شتاب گرفته است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در این خصوص گفت: ابتدای سال ۱۳۹۲ فقط ۳۰ خانه ورش روستایی در استان داشتیم که این تعداد در سال جاری به ۳۲۴ خانه ورزش روستایی رسیده و ۶۸۰ درصد رشد داشته است.

وی عنوان کرد: تا پایان سال جاری تعداد خانه‌های ورزش روستایی استان به ۳۵۰ خانه افزایش می‌یابد و هدف ما این است تعداد خانه‌های ورزش روستایی تا پایان دولت تدبیر و امید به ۴۵۰ مورد برسد.

وی افزود: هدف اصلی ما در بُعد کمی این است که همه روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار جمعیت دارای یک خانه ورزش روستایی شوند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: در گذشته آنچه رخ داد تنها توسعه زیرساخت زمین‌های ورزش بود اما رویکرد دولت تدبیر و امید توسعه کمی و کیفی زیرساخت‌های ورزشی از جمله برگزاری نخستین دوره مسابقات جام خوشه چین است که با شرکت قریب یک میلیون جمعیت روستایی و عشایر در رده‌های نوجوانان و جوانان در چند رشته ورزشی از روستا شروع شد و به عرصه ملی رسید و خراسان جنوبی هم در این مسابقات عناوین خوبی کسب کرد.

توسعه اماکن ورزشی در مناطق روستایی و محروم

وی اظهار داشت: توسعه اماکن ورزشی در مناطق روستایی و محروم و تامین تجهیزات ورزشی از جمله اقدامات انجام شده با پیگیری مسوولان استان و حمایت دولت در سال‌های اخیر بوده که نقشی مهمی در توزیع عادلانه امکانات و ایجاد نشاط در جامعه روستایی داشته است.

وی گفت: در زمینه ارتقای سرانه ورزش روستایی از مجموع ۲۸ سالن سرپوشیده ورزشی که در نقاط روستایی خراسان جنوبی داریم، هفت سالن ورزشی در دولت تدبیر و امید افتتاح شد و از مجموع ۲۱ چمن مصنوعی فوتبال در نقاط روستایی، ۱۸ زمین چمن مصنوعی در هفت سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است.

عزیزی افزود: براساس برنامه محرومیت‌زدایی از نقاط روستایی که در دست اقدام داریم تا پایان سال جاری ۳۲ باب زمین چمن مصنوعی در روستاهای مختلف خراسان جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار داشت: مهمترین رویکرد ما در توسعه ورزش مناطق روستایی و عشایری توسعه و همگانی کردن ورزش است و در این بخش به دنبال قهرمان‌پروری نیستیم.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی بیان کرد: قهرمان‌پروری در بخش ورزش روستایی از اولویت‌های بعدی ماست اما نهادینه کردن ورزش بین خانواده‌های روستایی و عشایری از مهمترین برنامه‌های ما در اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی است.

عزیزی افزود: ۴۲ درصد جمعیت خراسان جنوبی اقشار روستایی و عشایر هستند و سهم عشایر هم در این حوزه برجسته است که مرزی بودن این استان و آسیب‌های اجتماعی که در این حوزه وجود دارد نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی است تا موجب پایداری جمعیت و جلوگیری از مهاجرت به شهر شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =