محصولات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به تولید ۲.۹ میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی در این استان، از برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه صادرات در سال آینده خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از مهر، اسفندیار حسنی مقدم  با اشاره به اینکه در لرستان قریب به ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد، اظهار داشت: حدود ۲۰۰ هزار شغل به شکل مستقیم در این رابطه ایجاد شده است.

۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم در بخش کشاورزی فعال هستند

وی با بیان اینکه در بخش زراعت ۸۰ هزار نفر، در بخش باغداری ۴۰ هزار نفر و در بخش دامپروری ۸۰ هزار نفر در لرستان مشغول به کار هستند، تصریح کرد: در حوزه دامداری‌ها شامل صنعتی، سنتی و عشایری، زنبورداری، شیلات و آبزیان و طیور قریب به ۸۰ هزار نفر مشغول به فعالیت هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان یادآور شد: ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم در بخش کشاورزی لرستان امرار معاش می‌کنند اما تعداد بهره برداران ثبت شده ۱۵۵ هزار نفر است.

حسنی مقدم با اشاره به اینکه سالانه ۲.۹ میلیون تن انواع محصول در بخش کشاورزی لرستان برداشت می‌شود، افزود: ۲.۲ میلیون تن محصولات زراعی، ۳۱۰ هزار تن محصولات باغی و… در لرستان تولید می‌شود.

۷۸ هزار تن مرغ و ۲۹ هزار تن گوشت قرمز در لرستان تولید می‌شود

وی با تشریح میزان تولیدات حوزه دام و طیور و آبزیان ادامه داد: ۷۸ هزار تن مرغ در لرستان تولید می‌شود که این میزان ۳ درصد مرغ کشور را تشکیل می‌دهد؛ ۲۹ هزار تن گوشت قرمز، ۲۵ هزار تن ماهی، ۲۵۰ هزار تن شیر، ۲۷۰۰ تن عسل و ۱۰ هزار تن ‬تخم مرغ در لرستان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه سال گذشته ۳۶۰ هزار تن گندم، ۱۵۰ هزار تن جو، ۷۰ هزار تن سیب، ۲۱ هزار تن گردو و ۶۵ هزار تن ‬انار در لرستان تولید شده است، تصریح کرد: در حوزه انجیر سیاه ۳۰ هزار تن و در حوزه چغندر نیز ۳۰۰ هزار تن محصول تولید شده است.

حسنی مقدم با تاکید بر اینکه در بخش حبوبات حائز رتبه در کشور هستیم و ۱۲۰ هزار تن‬ حبوبات در لرستان برداشت شده است، یادآور شد: تنوع محصول‬ در‬ لرستان‬ به سبب غنای آب و هوایی‬ این منطقه‬ است.

هدفگذاری صادرات ۳۵ هزار تن محصول در سال ۹۹

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی اظهار داشت: هدف گذاری سال ۹۹ در حوزه صادرات محصولات کشاورزی شامل ۳۵ هزار تن انواع محصول زراعی، باغی، دامی و گیاهان دارویی به ارزش ۱۱ میلیون دلار می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه ‬یک درصد تولیدات کشاورزی لرستان به خارج از کشور صادر می‌شود و مابقی آن مورد مصرف استان خودمان و دیگر استان‌ها قرار می‌گیرد، تصریح کرد: گیاهان دارویی لرستان به ویژه به لیمو و گل گاو زبان به ترکیه صادر می‌شود، همچنین‌‬ محصولات دامی به ویژه پای مرغ به چین صادر می‌شود.

حسنی مقدم خاطرنشان کرد: در حوزه محصولات ‬زراعی، باغی و گلخانه‌ای مثل گوجه فرنگی، انار، سیب، سیب زمینی صادرات به عراق، کره، روسیه و عمان داریم.

وی تاکید کرد: در حوزه صادرات محصولات کشاورزی استان یک مقدار غفلت شده است و امیدواریم با برنامه‌های در دستور کار، افزایش میزان صادرات برای تحقق ارزش افزوده و ارز آوری به کشور را در سال آینده داشته باشیم.

۱۸ هزار هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی در لرستان اضافه می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه این استان در حوزه کشت گیاهان دارویی ظرفیت خوبی دارد، اظهار داشت: به دنبال این هستیم که در قالب یک برنامه ۱۰ ساله، ۱۸ هزار هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی در لرستان اضافه کنیم و برای اجرای این برنامه پایلوت‌هایی نیز پیش بینی شده است؛ از جمله اینکه سازمان تعاون روستایی ۱۰ درصد را تقبل کرده اند که به شکل پایلوت اقدام می‌کنند.

حسنی مقدم یادآور شد: به دنبال این هستیم که تولید در واحد سطح را افزایش و هزینه‌های تولید را کاهش دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =