کد خبر: 9927
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
اسماعیل زیارتی نصرآبادی

رییس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از ابلاغ دستورالعمل ارتقای فرهنگ شهروندی (راهنمای عمل شهرداری ها و دهیاری ها) در راستای تحقق مفاد بیانیه گام‌ دوم انقلاب در زمینه‌ی ارتقاء و غنی‌سازی فرهنگ ‌شهروندی و کاهش مسائل و معضلات فرهنگی، به استانداران برای ابلاغ به شهرداری‌ها و دهیاری‌های تابعه خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، اسماعیل زیارتی نصرآبادی با بیان خبر فوق در زمینه اهمیت فرهنگ شهروندی افزود: ارتقای فرهنگ شهروندی، به‌عنوان گامی اساسی برای نهادینه‌سازی حقوق و تکالیف شهروندی مبتنی بر کرامت و ارزش‌های والای انسانی و اسلامی، همواره مورد تأکید نهادهای مسئول و برنامه‌ریزان امور اجتماعی و فرهنگی بوده است.

وی اضافه کرد: سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با توجه به نقش تعیین‌کننده‌‌ شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، به‌عنوان بزرگ‌ترین نهادهای عمومی غیردولتی فعال در امر ارائه آموزش‌های شهروندی محله محور، "دستورالعمل ارتقای فرهنگ شهروندی (راهنمای عمل شهرداری‌ها و دهیاری‌ها)" را در راستای تحقق مفاد بیانیه گام‌ دوم انقلاب در زمینه‌ ارتقاء و غنی‌سازی فرهنگ ‌شهروندی و کاهش مسائل و معضلات فرهنگی، تهیه کرده است.

وی اضافه کرد: در این دستورالعمل اهداف کلان آموزش‌شهروندی شامل انتشار اطلاعات و آموزه‌های مناسب برای تولید یک فرهنگ و سبک‌زندگی‌انسانی با بهره‌مندی از دانش و مهارت قالب‌بندی نگرش مثبت و آمادگی شهروندان با توانایی‌های لازم برای ایجاد تحول‌اجتماعی توصیف شده و اهداف شهرداری‌ها در توسعه آموزش‌های شهروندی تشریح شده است.

وی محورهای آموزش شهروندی درج شده در این دستورالعمل را به این شرح عنوان نمود: ارتقاء آگاهی شهروندان نسبت به حقوق و مسئولیت‌های شهروندی، ارتقاء دانش شهروندی درخصوص موضوعات مهم و تأثیرگذار در زیست اجتماعی شهروندی، ارتقاء دانش و بینش شهروندان نسبت به جامعه‌شهری و اقتضائات آن، ارتقاء دانش شهروندی در زمینه فرایند شکل‌گیری و اجرای فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه شهری، بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت فعال شهروندان در تحقق اهداف مدیریت شهری.

زیارتی اضافه کرد: همچنین بر مؤلفه‌های اصلی فرهنگ شهروندی شامل دانایی محوری، وطن دوستی، قانون مداری، مسؤولیت پذیری و مشارکت، انتقادگری و انتقادپذیری و شهروندی چند بعدی نیز تأکید شده است.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =