کد خبر: 9902
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
65

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ماکو گفت: دهیاری روستای گردشگری "گجوت" سه تخته گلیم با قدمت ۱۰۰ ساله را در راستای حفظ و صیانت، احیا و معرفی هنرهای سنتی به عنوان میراثی ماندگار از گذشتگان، به این اداره اهدا کرد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، علی خورابلو اظهار داشت: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته در زمان بازگشایی و فعالیت مجدد کاخ موزه سردار ماکو از اتاق های خالی برای نمایش اشیای مردم‌شناسی اختصاص یافته تا این اشیا معرف میراث روستاها و شهرهای منطقه در این کاخ باشند.

وی با بیان اینکه این بافتنی‌های قدیمی حاصل ذهن و دست مادران و مادربزرگان منطقه است، ادامه داد:  این بافتنی ها دارای نقش و نگاره‌های ذهنی برگرفته از داستان‌ها و باورهای اساطیری مردمان منطقه آذربایجان در شمال غرب کشور هستند که در طول دهه‌های گذشته از مهمترین کالاهای بازرگانی به شمار می رفت.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ماکو اظهار کرد: در آینده با همکاری شوراها، دهیاران و انجمن‌های مردم‌نهاد برای هر روستا و شهر منطقه، اتاقی از موزه مردم شناسی در نظر گرفته می شود تا اشیای هدیه شده هر بخش به نام همان شهر یا روستا در این موزه به نام خود اهداکنندگان در معرض نمایش عمومی گذاشته شود .

در اردیبهشت ماه سال‌جاری نیز یک کتیبه میخی متعلق به دژ بسطام مربوط به ۲ هزار و ۷۰۰ سال پیش و دوره اورارتویی نیز توسط یک شهروند ماکویی به این اداره اهدا شده است.

شهرستان ماکو با ۸۷ آثار تاریخی، فرهنگی  ثبت شده در شمال استان آذربایجان غربی واقع شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =