گل

مدیرعامل انجمن رز کشور با بیان این‌که در یک‌سال گذشته تولیدکنندگان گل و گیاه با خسارت‌های بسیاری مواجه شده‌اند، گفت: رکود در این بخش از اسفندماه سال98 شروع شد. امیدوار بودیم با شروع فصل پاییز مانند سال‌های قبل رونق به بازار بازگردد که تعطیلی‌های مداوم مانع شد.

ابوالفضل ایرانشاهی به «روستانیوز» گفت: گل و گیاه امکان نگهداری ندارد و با توجه به این‌که گل‌فروشی‌ها و مراکز عرضه گل و گیاه تعطیل هستند، مجبوریم تولید خود را دور برزیم. تعطیلی تولید به‌معنی از دست دادن سرمایه‌ای است که سال‌ها برای آن زحمت کشیده‌ایم، بنابراین امکان تعطیلی وجود ندارد. اکنون نیز هزینه جاری ما اعم از دستمزد کارگر، آبیاری و سم‌پاشی هیچ تعییری نکرده است.
وی ادامه داد: افزایش قیمت سم و کودهای شیمیایی، نایلون، آهن، اقسام پیازهای وارداتی و... که در انواع گلخانه‌ها استفاده می‌شود، هزینه‌های تولید را به‌شدت بالا برده و از طرف دیگر عدم‌فروش محصول باعث شده، نه‌تنها سودی نداشته باشیم، بلکه ضرر هم بکنیم. به‌طور میانگین گلخانه‌داران به‌ازای هر هکتار کشت گل 20میلیون تومان ضرر کرده‌اند.
ایرانشاهی در رابطه تسهیلاتی که قرار بود به گلخانه‌داران داده شود، نیز گفت: این تسهیلات رقم پایینی دارد که جوابگوی هزینه‌های ما نیست، براساس این تسهیلات به‌ازای هر کارگر 12میلیون تومان پرداخت می‌شد که با توجه به این‌که بسیای از تولیدکنندگان به‌صورت خانوادگی کار می‌کنند و بیمه ندارند، امکان دریافت تسهیلات را نداشتند.
مدیرعامل انجمن رز کشور گفت: اکنون درخواست تأمین هزینه‌های جاری به‌ازای هر متر گلخانه را مطرح کرده‌ایم که امیدواریم با آن موافقت شوند. واقعیت این است که بدون تسهیلات دولت و باز شدن مراکز عرضه گل ورشکستی تولیدکنندگان حتمی خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =